Sommerfuglciklide (side 3)

Hei Jan!
Først trodde jeg ikke på det med prikker, særlig siden jeg vilel tro at min hann var en hann, men etter å ha studert flere bilder på nett av par, så vil jeg påstå at hannen min er en hunn fordi den har disse prikkene i svarte flekken. Og så har den antydning til rød flekk. Så det er en hunn med lang pannelugg!
Æsj, hvis den er avlet frem slik for å ha lang pannelugg uansett kjønn er jo det ganske teit syns jeg...

Og forresten!
Gjorde noe stort med akvariet idag.. jeg skuflet ut all grov mørk grus, og byttet den med biltema-sand, (som da va steike tung å skulle få med sæ fra biltema!)..
Fiskene bodde i en 5litersbøtte i en time ca, og de lever ennå, til tross for hvittaktig pulvervann (jeg vasket ikke biltemasanden) som ligger som en irriterende tåke over det snart så pene akvariet..
Imorra kan jeg ta bilder hvis jeg får låne kamera, jeg vil jo vise fram.. så kan dere se om dere ser hvem som er hunn og hann..

Hvis ikke jeg allerede har vært i butikken og kjøpt to sommerfugler til...

Idag kom jeg til å tenke på at noe av det som fenger meg med sommerfuglcikliden, er at den viser så raskt og tydelig hvordan den har det ved hjelp av fargene! Det er ofte veldig nyttig...

Du Jan, det er arti å høre hvordan det går med de nye sommerfuglciklidene dine, det hjelper en del å dele den lille kunnskapen man måtte ha.. særlig når erfarne akvarister kan mene to motsatte ting om noe... da begynner jeg å lure... Skal du ikke legge ut bilder her av de nye? Eller har du kanskje gjort det?
Jeg har forsøkt, i flere timer, å ta et bilde av de fengslende skapningene, men har ikke bra nok kamera/er ikke god nok fotograf

Får faktisk bedre bilder på mobilen, enn med kameraet... og bildene på mobilen er ikke all verden......for å si det mildt...

Har lest her på forum at det lønner seg å ta bilder ovenfra/på skrått... men jeg får det fortsatt ikke til. Det står også at du skal ta bilder mens det er tilnærmet mørkt i rommet, med kun lys i akvariet. Tror du jeg har sittet i mørket og forsøkt??? he-he.

Nei, det kan hende jeg ryker på et nytt kamera, men da begynner jo denne hobbyen å bli ganske dyr

Kjøpte forresten artemia til å fore sommerfuglene i dag. Det var en kjempesuksess! Til nå har han (som jeg tror er en han) ikke vært særlig interessert i mat. "Han" likte røde mygglarver, men det tar jeg ikke sjansen på å mate så ofte med - men du skulle sett "han" når jeg puttet oppi artemia!!!
Knut B. kan jeg stille et spørsmål?
Knut B., om du fortsatt følger med på denne tråden, hvorfor sluttet du med Sommerfugler?

En av alternativene er vel at det "stopper av seg selv", så jeg lurer også på hvor lenge sommerfugler lever....
Artemia, frosen eller?
Jeg har aldri kjøpt frossent for før, men jeg skal gjøre det imorgen..
Kjøper artemia eller sorte mygglarver, tør ikke røde ennå!

Ta bilde i et mørkt rom? Hehe... tolmodighet kan vær no slit.. Kanskje jeg har det lettere fordi fronten er buet! Kan være det unngår blitz problemer... =P Men ellers er buet front bare ekkelt egentlig, kan ikke gjøre så mye med det nå da.. =)

Jeg skal spørre om kameraet til en som bor i kollektivet i morgen, da jeg tok bilder med det sist gang, ble det utrolig fine farger! Stilte nesten ingenting inn,. bildene bare ble flotte.. et enkelt lite kamera... kan skrive her hvilken type og modell det er når jeg får tak i det!

Gleder meg til å våkne til et forhåpentligvis støvfritt akvarie.. putta oppi varmekolben nå stilt på 22 grader, for den er helt mongo.. forrige gang jeg putta den oppi stilt inn på 24,5 grader våknet jeg til et akvarium på 28-31 grader.. hjelp!!
Jeg tar sjansen inatt med så lav instilling, for nå var visst akvariet blirr for kaldt, det var på 22 grader idag, før har jeg ikke hatt behov for varmekolbe og latt det ha 24,5 grader naturlig.
Leser flere plasser at sommerfugler liker varme, så da skal de selvfølgelig få det..
Jeg leste nettopp på et annet utenlandsk forum at de lever 3 år hvis man er flink med dem.. det var vel ikke mye? Er dette sant?
Ja, frossent for. Rett fra fryseren.

Fikk et tips om å fylle et glass med akvarievann - og tine artemiaen i det glasset FØR jeg helte det tilbake i akvariet.

Fiskene kunne få munnsår og skit om du bare puttet frossenforet rett opp i akvariet... DET vil vi jo ikke ha noe av he-he
Ja!
Hør på dette da..
I en dyrebutikk jeg ofte er innom, hadde de en slamkryper som døde etter å ha spist for stor bit av frosset for (utinet)... kan jo tenke meg hvro behagelig det må være å ha frossen kloss i magen, wohoo...
I USA så sliter de med dårlig kvalitet på både boliviansk og vanlig sommerfuglciklider virker det som. De kan nok leve opptil 5-6 år med god pleie ifølge andre kilder.

Og det går an å ta greie bilder av de fiskene som er såpass fotogene med de fleste kameraer, man må bare vite hva man skal stille på

Pleier ikke tine foret, bare lar dem ikke få det før det løsner (så de jakter på klypa med foret, hehe)
Jeg har sett at enkelte dyrebutikker bare slipper frossenfôret rett oppi karet, og lar det tine mens fiskene spiser på det... Jeg gjør vel trolig på samme måte som biXen hvis jeg forstår det rett, - holder biten øverst i vannet og lar fiskene ta det som "faller av", men lar de ikke få bite direkte av "isbiten". Når jeg fôrer yngel, gjør jeg det slik Jan nevnte, med akvarievann i en kopp og tine oppi der.

Da jeg kjøpte mine første sommerfuglcilider, fikk jeg beskjed om at de bare levde ett år, men mine har levd mye, mye lenger enn det. Kan ikke si noen alder.

Jan, jeg sluttet med sommerfugler av flere grunner. Jeg hadde hatt sommerfugler relativt lenge, og de siste parene mine ynglet hele tida. Jeg hadde i en periode begge karene mine over-fulle av sommerfuglciklide-yngel, og ble etterhvert lei, - savnet rett og slett nye utfordringer. Ga bort/solgte alt. Nå har jeg karene fulle av apistogramma cacatuoides, og nærmer meg samme grensa her...
Sommerfuglene var spesielle for meg, ettersom det var de første eggleggende fiskene som jeg fikk til, så jeg merker at jeg savner disse sjarmtrollene. De er så uttrykksfulle med fargene og oppførselen sin, og det er absolutt spennende fisk. Jeg har vært inne på tanken om å skaffe meg nye flere ganger, men jeg finner sjelden skikkelig fine sommerfugler i butikkene.
Du bor jo ikke i Trondheim Knut, men her er de fine i den butikken jeg skal i nå.. =)
De er unge, men fargesterke de...

Jeg har to jeg har lurt på kjønnene til, og etter å ha skiftet til biltema-sand igår har den største "hannen" blitt mer fargesterk, og jeg kan se at det er en hunn med lang pannelugg... det som var veldig interesant i dette tilfellet var at da den største ble fargesterk, ble plutselgi den tøffe mer fargesterke sommerfuglen veldig blek. Tror det er pga den ser at den ikke kan konkurrere med den største lenger, eller så er det noe annet.. men uansett, den lille skal byttes i en større hann, så blir det vel ordnings..

Vannet er fortsatt melkeaktig etter sand-skiftet, liker det ikke.. Og pent er det foreløpig ikke..
Hvis de er veldig fargesterke som unge så ville jeg vært litt skeptisk. De sprøyter hormoner i noen av disse. For at de skal være fine i butikken.

Der jeg kjøpte mine bolivianere har de også sommerfuglciklider, og man ser godt fargene på de, men de er ikke skarpe og lysende liksom, man ser bare nyansene. Ikke helt sikker på hva du mener når du sier at de har masse farger
LindaNor: Hvilken butikk er det? Har planer om å kjøpe meg et par hunner snart. Sist jeg forsøkte, så fikk jeg dessverre feil Men forsøker igjen.
Hei Lille Rosin!

Det er Solsiden Zoo, ligger bak senteret en plass.

Nå kom jeg nettopp hjem med en nydelig hanne, nå er jeg sikker på at jeg har fått rett kjønn!
Han trivdes med en gang i akvariet, og hunnen viste interesse, men da hun var mer vant og tøff i tryne syntes hun vel at han var en pusling som ikke ville leke (han er jo nettopp kommen oppi, ellers hadde han nok vært tøffere), så da begynte hun nå å jage han rundt i akvariet til han ble blek i fargene, DET likte jeg ikke!
Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre enn å håpe på at det ordnar sej...?

Disse er jo mest sannsynlig søsken (?), så har dette noe å si?
Jeg liker det ikke helt fordi jeg er redd for dårlige gener?
Hva vet dere om søsken som får barn?

Bixen:
Siden det er første gang jeg har sommerfuglciklider vet jeg egentlig ikke hva som er sterke farger for arten... Men de er jo så fine, så,.. vet ikke om de er hormonisert, får ta bilder å sende snart
og de har mange fine hunner igjen det er lett å se kjønnet på..
Lykke til!

Kan du ikke fortelle om dine somemrfuglciklider?

Forresten, vil du ha 3 fine platyer og 3 ottoer for en liten penge, siden du bor i Trondheim? Du skjønner mine ottoer er litt ensomme, og kanskje dine også? Også kan jeg ikke kjøpe flere, for jeg har nok fisk i massevis...

Så arti!
Nå har hunnen sluttet å bitche med den nye hannen! =)
Jippi, det er håp for innavl her...
Knut, du skrev:

"Jeg har vært inne på tanken om å skaffe meg nye flere ganger, men jeg finner sjelden skikkelig fine sommerfugler i butikkene."

Jeg har funnet noen fantastisk vakre sommerfugler til deg!

Det er et stykke fra Tønsberg, men jeg tror det er verdt det. Var på Akvariemagasinet, Bjølsen Akvariarium, i Lørenveien i Oslo i dag. De hadde de råeste sommerfuglene jeg har sett! Ganske store, mye større enn de jeg kjøpte på Oslo Zoo Senter, og veeeeldig flotte i fargen!

Var forresten en helt rå butikk, skal være Norges største akvariumsbutikk. Jeg talte de ikke, men det må ha vært godt over 100 akvarier med ALT av fisk! Mekka

Fikk nesten lyst til å hive ut alle de andre fiskene jeg har, men min demokratiske samvittighet stoppet meg he-he. Kona har sine platyer, guttungen en seilfinnemolly og jeg har neontertra og sommerfugler....
KULT! Nå vet vi hvor vi har deg de neste ukene he-he. Sitter foran akvariet og studerer sommerfugler

Gøy at du nå er sikker på at du har riktig! (jeg er fortsatt ikke heeelt sikker).

Men, i dag ble jeg sikker på at det står feil på Oslo Zoo Senter. De har skrevet Blå Sommerfuglciklider på sitt salgs-akvarie, men det ER "vanlige" sommerfugler... Hvis noen skulle ha vært å handlet, mener jeg
Vis oss bilde Jan!
Æ kan nok ta imorra... det sei æ jo alltid..
Bor i et kollektiv med 6 andre og nu e festen begynt i stua rett ved akvariet så æ e en smule nervøs for fiskan, men sånn e det når det e demokrati i heimen... Æ ska ha det arti ikveld og samtidig holde et øye med gullan!

Go kveill!
Sommerfuglciklider drikker ikke karsk

Hvis du har sett kjønnet allerede så skal jeg gi deg cred for det, jeg vet ikke mine nå heller, for kjennetegn og bustete finner forandrer seg om hverandre mens de vokser. Nå er mine bolivianske da, men de virker temmelig like på atferd som ramirezi. Jeg har en sjef i karet, en undersått og 3 ungdommer. Men det er ingen ondskap, bare jaging fra området.
LindaNor: Kjøpte 2 stk sommerfuglciklider på Solsiden Zoo før jul, men var som sagt litt uheldig da. Skulle ha to hunner, men fikk en av hver. Hua døde rimelig raskt og hannen måtte jeg selge for ei uke siden. Den begynte å yppe mot min andre sommerfuglciklide. Tror jeg skal forsøke en gang til på Solsiden. Bør vel velge litt større eksemplarer enn forrige gang. DA må jeg vel klare å se forskjell?!
Ja, ottoene kan jeg godt kjøpe av deg! Hadde planer om å kjøpe uansett. Platyer er jeg nok ikke så interessert i. Kan jo mailes?
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap