Sommerfuglciklide (side 4)

Har to sommerfuglciklider, de ble kjøpt som muligens hann og hunn, da hun i butikken var litt usikker...

Har hatt dem noen mnd, og de ser ut til å trives godt.

De går i min 325 liter sammen med mange andre, se min profil.

Håper virkelig at det er en av hvert kjønn!

Beklager litt uskarpe bilder, de er jammen ikke lette å få til å posere...
Fantastisk vakre fisker! Det kan fort hende at Knut eller noen andre klarer å se forskjell på disse.

Jeg venter i spenning, for mine ser veldig like ut!

Sitter nå og skal bestille litt rekepellets til mine corydoras, og lurer i samme farta på hva jeg skal bestille til sommerfuglene?

De er jo kjøttetende, men hva heter foret som er best for dem?

Er tetra`s ciklidesticks noe for dem?

Ikke meningen å stjele tråden din altså Jan Normann, var bare så kjekt å få spurt mens det var en sommerfugltråd her...

Ja, fiskene er nydelige!! Det ser ut som om de kan slå på "lyset" i fargeprakten sin innimellom, det er flott det!!
Dette er ikke å stjele tråden, dette er jo det som er knall med Akvaforum!

Det er stooor sannsynlighet for at jeg lurer på akkurat det samme som deg, og det er sikkert flere som har de samme spørsmålene. Så dette er bare toppers!

Jeg er heeelt fersk, men her hjemme fungerer det klart best med artemia. De er null interessert i flakfòr, prøver seg på granulatfòr (men spytter det ofte ut igjen), synes røde mygglarver er godt, og digger artemia. Selv han(som jeg tror er han - likner mye på den bakerste på ditt bilde) glefser i seg når det daler ned små, frosne reker

Men, er det noen som har tips til annet fòr, så kom igjen! Jo flere tips - jo større sjanse er det for at vi treffer til slutt Vi vil jo at sommerfuglene skal ha det bra

Har du forresten sett hva Knut har skrevet om sommerfugler her på forumet? Altså "hovedsiden" om Sommerfuglciklider? Der står det myyyye nyttig å vite. Også om oppdrett.
Vi har seks akvarier, med "ørtogfjørti" fiskeslag tilsammen, noen er gubben`s fisker, andre er mine. (Vi deler pasjonen for akvarier, men har ikke helt samme smak når det gjelder fiskeslag..

Dermed har vi da også nesten like mange sorter fòr, da vi også liker å variere litt, he, he

Mine sommerfugler får alle mulige sorter fòr, både flak, granulat, tørt, frosset og ferskt.

Det virker som om de liker alle typer, det var derfor jeg lurte på om det kanskje var en type som var spesielt gunstig?

Har lest igjennom det han har skrevet i tråden din her ja, dersom det var det du mente, står det noe mere en annen plass?

Forum er genialt!
Jeg gir mine bolivanske sommerfuglciklider JBL sitt discussticks for, og Tetra sitt cichlid sticks. De er populære blant de 5, og ingen andre spiser av det, derfor passer det ypperlig. Regner med vanlige sommerfuglciklidene også spiser det, men det kan vel variere.

Ellers får de frysetørra og frosne mygglarver samt frossen artemia.
Jeg mente selve hovedpresentasjonen av sommerfuglciklider her på forum. Men, denne tråden har har også blitt uvurderlig. Lærer noe nytt, flere ganger om dagen!

Har sittet og sett litt på sommerfuglene nå og det er - fortsatt - hun som er kvikkest og tøffest. Jager unna andre fisker i ny og ne, spiser som en helt og er ikke redd for noe. Han derimot er "stille og forsagt". Er dette vanlig?
Lille Rosin: Mail meg!

Jan: Hehe... det var det jeg også lurte på til jeg fant ut at jeg hadde to hunner.. ;P og det sa jeg bare for å gjøre deg skeptisk..
Men det var den lille hunnen som oppførte seg sånn før jeg byttet henne i en hann, så jeg tror ikke det skal ha noe å si..
Men nå når roen har lagt seg over akvariet mitt, er det den nye hannen min(som e så nyydelig) som av og til erter på hunnen. De henger ikke mye sammen, så vet ikke helt når man ser om de er et par.

Jeg kjøpte også artemia, men somemrfuglene var ikke raske nok til å få seg en bit! Hvis dine liker det så godt, så tror jeg at det ordner seg her og.
Høres ut som om det er idyll i Trondheim om dagen

Det er kanskje noen erfarne fiskekjennere som kan svare oss på spørsmålet? Når blir sommerfuglene ett par?

Jeg var innom Oslo Zoo Senter her om dagen og fikk anslått alderen på mine sommerfugler til å være mellom 7 og 8 måneder...

Et annet spørsmål: Hvor gamle er de før du med sikkerhet kan slå fast hvilket kjønn de er?
Skulle til å mase på deg med de bildene, men kom fort på at jeg selv ikke har somlet meg til det... Mine er ca så store som Carinoza sine, ikke så veldig store egentlig, hvor store er dine?
For jeg aner ikke hvor gamle mine er...
Og forresten, det gikk helt fint med fiskene på fest, de fikk være litt ekstra lenge oppe..
I og med at det og ha en hann og hunn ikke garanterer at de blir par så er det nok lettere om man begynenr med 5-6 i samme alder og forskjellig kjønn. De liker visst å jakte på damene de her også Ellers forstår jeg at de kan bli par allerede når de er 3-4cm (kroppen).
Etter å ha lest denne linken fikk jeg HELT dilla på sommerfuglciklider IGJEN!!
SÅ lurer jeg på:
Om jeg får gitt bort alle levendeføderene mine, kan jeg da ha sommerfuglciklidene med skjørtetetraer, glødebåndstetraer, neontetraer, ancistrus OG PALETTCIKLIDER??
Begge disse artene er jo litt aggresive både rundt lek og litt ellers eller??
Passer det å ha Sommerfuglere i akvariet mitt??:
Jeg har sand, en stor flat stein, en rot, lange storbladede planter og 2 kokkosnøtthuler..ØNSKER MEG TILBAKE!!
Ble litt lei meg når jeg leste denne tråden også..!
Jeg var forelsket TO ganger i TO sommerfuglere..begge gangene var det små tøffe jenter med nydelige farger og et kjempekult utseende!
Men disse døde fordi jeg da ikke hadde erfaring!);
Haslana and fishes: Nei, jeg vil ikke anbefale deg å ha sommerfugler sammen med palletter. Ut fra profilen din, ser det ut til at du har et kar på 60 liter, og da ber du om å få ganske tøffe krangler. I et stort kar på et par hundre liter vil man kunne lage to tydelige revir på hver side av karet med et markert skille i midten. En 60 liter er minimum for hver av disse fiskene, men jeg anbefaler absolutt større kar til EN av disse artene. Dessverre.
Hei Knut. Hyggelig å se at du er tilbake igjen. To dager uten deg virker som en evighet he-he

Vet ikke om du har fulgt med på tråden og om DU kanskje kunne si noe om alder, når de er "voksne" og når man vet om det blir et par eller ikke???

Har også sett på tråden at det kanskje kan lønne seg og ha flere sommerfugler i først, for så å se om noen danner et par. Kanskje det er i overkant optimistisk av meg å tro at disse to kan bli et par?

I dag synes jeg forresten å se antydninger til røde prikker på "hunnen". Håper fortsatt at der en hun og en han.

Hei igjen. Joda jeg har fulgt sporadisk med her. Når det gjelder alder på sommerfugler, så er de ikke langtlevende fisk, og jeg har hørt alt fra ett til fem år. Tror nok gjennomsnittet ligger nærmere det første enn det siste, dessverre.
Dere stresser litt med kjønn og pardanning her ... Jeg ville tatt det litt med ro og sett det litt an over litt tid. Sørg for gode forhold og god mat, så går det nok seg til skal dere se. Voksen fisk, hva er det egentlig? Sommerfuglene blir kjønnsmodne ganske tidlig. Husker ikke helt sikkert, men mine var rimelig små da de begynte å legge egg og danne par. Det er mulig at jeg tar feil når jeg antyder 5-6 mnd gamle...? Voksen i betydning fullvokst tar endel lenger tid.

Jeg ser at noen foreslår at man skal sette flere sommerfugler sammen for å se om de kan bli par. Jeg har aldri hatt problemer med at de ikke danner par, og uten å være for skråsikker og garanterende, så tror jeg nok at så lenge de får ro + gode forhold + at de er en hann og en hunn, så finner de nok sammen etterhvert.
Jeg vet ikke helt HVA som skurrer, men for meg er det ett eller annet som skurrer i etikken når man slenger sammen en gjeng fisker kun for at 2 skal finne sammen som par, og så må man kvitte seg med resten fordi de ikke ble par.

Jeg ville kost meg med å ha de to sommerfuglene og brukt tida til å lære meg om fisken og de forholdene de bør ha. Hvis dere fremdeles er usikker på kjønn om et par måneder, så kan man jo vurdere å bytte ut den ene.

Lykke til!
Godt å bli litt "irettesatt" for en overivrig nybegynner, fint med noen korreksjoner underveis. Takk igjen for din innsikt og viten.

Jeg leser omtrent alt som kommer inn her på forumet og det er veldig mye snakk om vannkvalitet. Da jeg kjøpte mine sommerfugler ble damen som ekspederte veldig skeptisk da jeg sa jeg var nybegynner. - Disse er ganske vanskelige å holde, sa hun.

Har det noe med vannkvalitet å gjøre? Er det noen som har noen erfaring med sommerfugler og vannkvalitet (i tillegg til det som står i kunnskapsbasen)? Noe som absolutt IKKE bør være i akvariet? Noe man bør ha? Har rot og masse planter, fin sand....

Mens jeg venter på svar skal jeg følge Knuts oppfordring:
"Jeg ville kost meg med å ha de to sommerfuglene og brukt tida til å lære meg om fisken og de forholdene de bør ha."
Selvsagt helt urimelig å kjøpe 6 stk og ikke ha formening om hvor man skal gjøre av dem. Personlig sa jeg bare at det er slik mange får par av både disse og bolivianske, fordi de ikke blir par bare pga. det er to kjønn, de har litt personlighet. Noen sier at det å skifte miljø og kar kan blusse dette opp, eller det kan skje av seg selv. Uansett så er det jo nydelige fisker som ikke er spesielt kranglete i forhold til mange andre. Skal ha meg noen vanlige selv når jeg får plass til flere kar

Per dags dato er nok markedet litt overflomma av disse (mye pga. snakk her også tenker jeg), så det er kanskje ikke så lett å bli kvitt overflødige nå hvis man skulle finne par, det svinger jo mye med tilgjengelighet.
Sprøtt!
I kveld skjedde det noe rart: Sommerfuglcikliden (som jeg tror er en han) lekte og koste seg med en SeilfinneMolly!!!!

Hva skjeeeeer a`?

Noen med erfaring om dette? Er han ikke interessert i den andre Sommerfuglcikliden(som jeg tror er en hun)?
Heheheeeee..... Jan.. nu måtte æ glise...... say wooot?

Jaja, det var vel ikke akkurat DET du hadde håpa på... men du må respektere følelsene hans... han er litt.... annerledes.....

Og du, i går kveld da jeg hadde slukket lyset så jeg somemrfuglene mine "danse" for første gang...!
Jaaaaa.....
Vet ikke om det vil si at de er et par bare fordi de har vist seg for hverandre og rister mot hverandre, men det skjedde nå nettopp idag også! Og lenger denne ganger... veldig spennende =)

Hittils har det vært sånn at han har av og til vært etter henne, mens hun stikker av, dette har jeg tatt som et tegn på at han er interessert men ikke hun.... fram til nå alle fall, nå må jeg jo bare få tatt et bilde snart, for det er pent!

Etter noen minutter blir hun lei, og gjør seg kostbar, til ikke han heller gidder mer...

Jeg ser for meg at det her kan gå veldig bra etterhvert!
Og jeg håper det løser seg for deg Jan! Kanskje du kunne flyttet mollyen til et annen kar? Kan jo ikke en sånn luremus gående....
Tilfeldig bekjentskap
© Kalle Sneisen
Reklame for plussmedlemskap