Sommerfuglciklide (side 5)

På disse to bildene kan man studere kjønnsforskjellen. Se på ryggfinnen.
Hannen har to lange, svarte finnestråler helt fremst i ryggfinnen, en slags "punkesveis".
Hunnen har en kort og en lang finnestråle.

Hann sommerfuglciklide
Hunn sommerfuglciklide
På mine ser jeg at hunnen har en rødlig flekk og disse prikkene noe lenger inne på den svarte flekken.

Hannen min er generelt lysere i grunnfargen og noe gulere, alle fall der hunnen er rødlig på buken. Han har pirkker som ligger i grensen mellom det lyse og det svarte på den svarte flekken, mens hun har ringen med prikker rett innenfor grensen mellom fargene.
Han har pønkersveis, altså ikke bare en finnestråle står langt opp, men 2-3 fremste strålene er høye.

Hos hunnen er de ca like høye, men hun har som du påpeker Mona, en som skiller seg ut og er høyere enn de andre. Jeg tror også man kan si at dette har noe å si, for jeg kan ikke si at pønkersveis generellt er et tegn, da min hunn har ca like høy pannelugg..
Egg på skifersteinen
I kveld, rett før lyset slukket på akvariet, så jeg plutselig at det lå en tynn, "rosa-aktig hinne" på "skifersteinen til sommerfuglene.

Oppå stenen var en Eplesnegle og hunn-sommerfuglen. Jeg tenkte først at sommerfuglen hadde lagt egg, så jeg fjernet eplesneglen.

Men, når jeg hadde fjernet eplesneglen begynte hunn-sommerfuglen å spise av eggene. Hannen stod bare og sturet bak en rot, litt bortenfor.

Derfor lurer jeg på om dette var Eplesnegle-egg og ikke sommerfugl-egg (som jeg selvfølgelig ønsker at det er/var). Er det noen som har liknende erfaringer, som kan mene noe om dette var snegle eller fiske-egg?

Eggene var bitte-bitte små, så mere ut som en ruglete flate og hadde et rosaskjær i seg.

VELDIG spent på svar
....om det har noen betydning for å finne ut hva slags egg dette var/er, så kan det nevnes at også neontetraene var veeeldig interesserte i eggene.....
Såvidt jeg vet, så legger eplesnegler egg OVER vannoverflaten, og ikke på bunnen.
Er alle eggene borte? Sommerfuglene luker nemlig ut ubefruktede egg eller egg som er skadede eller "dårlige" av annen grunn. Dette er beskyttende, normal atferd.
Eggene er små, ja, men de ser tydelig ut som små runde kuler som ligger tett i tett på steinen.
Tusen takk for svar!

Jeg leste også her på Akvaforum at eplesneglene legger egg OVER vannflaten, men i flere innlegg på forumet OG i butikken, har jeg lest/hørt at de legger egg på glasset. På ruta. Derfor tenkte jeg at kanskje en flat skiferstein ble omtrent det samme....

Det er mørkt i akvariet nå, men ja, jeg tror hun slukte i seg alle eggene før hun gikk for å sove et annet sted. Står ikke over steinen for eventuelt å passe på eggene nå.... Litt pussig at han ikke viste tegn til interesse?

Jeg skal sjekke i morgen og se om det ligger noe mere der... men jeg tviler på det.... dessverre..

Igjen, tusen takk for svaret, jeg kommer til å oppdatere i morgen...
Eplisene legger eggene sine over vann, selvom det er på glasset Tror eplesneglene spiser egg lett som bare det.
Tror nok det er sommerfuglene dine som har lagt egg Om du ikke da har andre eggleggende fisk? De finner vel ut hvordan de skal være foreldre etterhvert, skal du se.
Her er bilde av sommerfugl egg. Fra mobil tlf desverre..



Har de først lagt egg en gang, så gjør de det trolig igjen. Dersom du ser at de har egg, så prøv å ha en lampe ved akvariet slik at de har mulighet til å følge bedre med. Eplesnegler er ikke spesielt greie å jage bort, så de er kanskje ikke de beste å ha som selskap i karet. Det kan ta litt tid før unge sommerfugler får helt til dette med foreldrerollen. Jeg har sett sommerfuglciklider spise eggene dersom de blir veldig stressa pga mange angrep fra andre fisk, og av og til gir de rett og slett opp dersom det blir få egg igjen eller dersom de blir stående med mye jobb alene.
Gi dem masse god, næringsrik mat nå i en periode, så skjer det nok igjen.
Lykke til!
....ikke et eneste egg igjen..... de lignet litt på bildet som var tatt med mobiltelefonen, men mye mindre..

Kan jo hende at hun spiste opp eggene sine, som Knut sier, fordi hun ble stressa. Han brydde seg ikke i det hele tatt.

Får vel bare krysse fingrene for en ny runde Hva er "intervallene" på egglegging for sommerfugler?

Det skal bli myyyye god mat fremover he-he.

Igjen, tusen takk for alle svar, det føles som om alle gjør en felles innsats for å få til et akvarium for en nybegynner!
Likbleik og livredd
Helt siden i forkant av egg-episoden for noen dager siden har han-sommerfuglen vært likbleik og livredd. Gjemmer seg i mose og stikker sjelden frem fra roten eller plantene.

Han stikker av fra alle andre fisker og står bare og sturer hele tiden. Det er knapt farger igjen på kroppen hans...

Har lest på forumet at dette skjer med sommerfugler innimellom, men nå har det vart i fire-fem dager....

Hva kan dette være?
tilleggsopplysning:
Hunnen ser helt brillefin ut, fine farger og aktiv Ingen andre fisker som sliter heller
Nå er han død. Tok han ut og avlivet han. Fortsatt likbleik og han så ut til å være helt uten livsgnist.... så vidt han rørte på seg...

Har allerede kjøpt en erstatter. En stooooooor flott han, med flotte farger fra Akvariemagasinet i Oslo. Hunnen var veldig ivrig med en gang han kom opp i karet og siden har de to ikke vært mer enn 20 centimeter fra hverandre

Tok sjansen på å skaffe en ny, da ingen av de andre viser sykdomstegn og hunnen var frisk som en f.....
Jan, kjempearti å høre at de la egg!
Men synd og rart(?) at hannen døde...

Mine sluttet å flørte eller vise seg etter 3 dager, og siden har det vært lite gnist...
Han jager henne rundt... og av og til hevder han revir over en liten forgrunnsplante med runde og flate blader.
Hadde lagt en flat stein i et hjørne av akvariet, med "vegger på sidene av røtter som dannet et lite skjul, de har de brydd seg minimalt om!

Vi får se... og lykke til Jan
Nye egg!!!!!!!!!!!!!!!
I kveld skjedde det igjen. Hun la egg over hele skifersteinen sin! Han og hun har i et par timer nå våket over eggene og beskyttet de "med sine liv" De har til og med klart å jage unna eplesneglen!! Flink mamma og pappa

Jeg har jo lest på denne tråden at jeg nå bare må la dette gå sin gang, og at de fikser alt selv. Men, når lyset nå ble slukket, tenker jeg: Er det noe jeg kan gjøre?

- Skal jeg gi de mere mat enn vanlig?
- Er det flakfòr eller artemia som gjelder? (de har fått artemia i kveld)
- Skal jeg lyse opp akvariet omtrent med vanlig belysning om natta?
- Burde jeg fjerne Eplesneglen?

Moro, men litt nervøs
Ja, så gøy at den nye hannen ble så bra mottatt!
Mating: Hunnen bruker endel energi på eggleggingen og kan trenge litt mer næringsrik mat enn vanlig. Når du gir god proteinrik man er det _kanskje_ litt mindre sjanse for at de skal bli fristet til å smake litt på eggene selv... Artemia er jo god kost. Det er viktig at du også tenker på at for mye fôring også fører til mer forurensning dersom de ikke klarer å spise alt, og det er jo heller ikke bra i et kar som snart skal ha yngel.

Når det gjelder lys i akvariet, så er det lurt å ha litt lys i nærheten av der eggene er. Det er bare snakk om litt lys, slik at det ikke er bekmørkt i karet.

Så lenge sommerfuglene klarer å holde eplesneglen borte, går det nok greit. Har du et annet kar, så kan det være greit å flytte den. Det virker jo som om de har skjønt dette med foreldrerollen.

"Er det noe jeg kan gjøre?", spør du. Ja: Tenk gjennom hva du skal gjøre hvis det blir yngel av dette. Det jeg tenker på er spesielt fôr til yngelen, som bør være i hus før dette skjer. Aller helst bør du gi dem nyklekket artemia, noe som etter min erfaring gjør at flere overlever.

Lykke til!
Pokker!
I kveld, etter at lyset var slukket i akvariet, så jeg at eplesneglen lå på steinen. Den hadde forsynt seg av sommerfugl-eggene. Ikke alle. En del berget jeg med å flytte på sneglen.... men den lusker fortsatt rundt i området.

Vurderer nå seriøst å ta ut sneglen. Så spørsmålet er: Burde jeg fjerne den (har ikke noe annet kar), eller er dette en naturlig del av læringsprosessen til fiskene? Sommerfuglene har jo klart å jage den bort tidligere....

Innspill? Råd?

Usikker...
Eplesnegler eter grådig eggene de finner, så den må du fjerne. Den er ikke lett å jage vekk heller, de er beskyttet av skallet. Har sett eplesnegler uforstyrret lange innpå egg mens fortvilte fiskeforeldre står og napper i skallet.

Siden ciklider går til ro for natten og ligger og halvsover i en slags døs, har eplesneglen uansett mange timers sjanse til å spise når dagvakten går av vakt... det finnes ingen nattevakt!

Du kan fylle en bolle e.l. med vann fra akvariet og oppbevare sneglen der til eggene er klekket. Dekk til med noe så den ikke krabber ut av fengselet bare Gi den en halv fòrtablett eller noe, så har den nok å sysselsette seg med. La sneglen få nok luft over vannflaten til at den kan krabbe opp og suge luft fra overflaten. En tupperwareboks eller noe med lokk er bra. La lokket ha en glipe i ene enden bare (den klarer ikke bryte det opp om resten sitter godt klemt på).
Ja! God idè. Tuuusen takk! Tupperware, here I come!
Uff og uff og uff.....ingen egg igjen. I løpet av natten har noen forsynt seg av alle sommerfugleggene.

Skal jeg gjette så er det nok sommerfuglene selv som har spist, stresset av gårsdagens hendelse der en eplesnegle slukte i seg mange egg.

Jeg tok ut eplesneglen i går kveld, men tydeligvis var stresset for stort for de ferske foreldrene...

Så hvis jeg ser en tråd her på forumet en gang i fremtiden hvor spørsmålet er hva som IKKE passer i et akvarium med Sommerfuglciklider, vil jeg ikke være sen med å svare Eplesnegler.

Mine spørsmål nå er:
- Vil denne episoden gjøre noe med sommerfuglene?
- Vil de legge egg igjen?
- Er det noe jeg bør være oppmerksom på nå?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap