Sommerfuglciklide (side 6)

Here we go again!

I kveld har hun lagt nye egg, og han har også melket (håper jeg) over de. Har ikke all verdens forhåpninger, men dette er tredje gang, så kanskje de har lært?

Har iallfall plukket ut eplesneglen, skiftet vann i går og renset pumpen.... er vel ikke annet å gjøre enn å krysse fingrene.........
Alle eggene er borte. Denne gangen også. Akkurat som forrige gang. De vokter over eggene en dag + en natt + neste dag. Andre natten etter egglegging er eggene borte. Det er tredje gangen dette skjer. På akkurat samme måte, i samme rekkefølge.

Har ingen idè om hvem som er "synderen" da dette skjedde i natt. Nå er det jo et mønster i dette.

De er superflinke til å passe på eggene så lenge lyset er på. Særlig hannen.

Noen som har noen forslag til hva som har skjedd? Noe jeg kan gjøre annerledes?

Jeg har 5 Platy, 7 Neontetra og 2 Ancistrus i tillegg til Sommerfuglciklidene.

Håper noen kan hjelpe, hadde vært stas å få dette til
Har du et lys ved akvariet på natta?
Ja, lyset står på. Vi har lurt på om det kanskje er for mye lys.... Har på taklampa i stua.
Bra artikkel, det! Da er det bare å sjekke PH, fôre proteinrikt og skifte vann.
En annen mulighet dersom du absolutt ønsker yngel og ikke får det til naturlig, er at du blir en liten egg-tyv selv og stjeler steinen med egg. Den legger du da i et allerede innkjørt lite kar som ikke inneholder annet enn varmekolbe og pumpe (ren glassbunn er best, ingen grus eller sand (pga renslighet)) + lys. De selger billige 15-20 liters plastkar på de fleste dyrebutikker som du kan bruke (koster 70-100 kr). Velger du dette alternativet, så kan jeg gi deg råd på veien etterhvert. Det beste er den naturlige måten, selvfølgelig. Det sies at yngel som har blitt oppfostret hos sine foreldre lettere går godt inn i foreldrerollen når den tid kommer.
Fortsatt lykke til!
Tusen takk igjen Knut!

Det høres veldig fristende ut å bli en eggtyv og endelig lykkes med å få yngel på sommerfuglene, men jeg tror de skal få en sjanse - eller to - til før jeg "blir kriminell" he-he

Forresten, på zoo-butikken på Triaden hadde de nettopp fått inn noen nye Sommerfuglciklider. De var utrrrolig fine! Hvis noen har lyst til å berike akvariet sitt med disse flotte fiskene, så ta en tur til Lørenskog (tror det er en Dyrego-butikk).
Mallene
Mulig det er de som er nattetyvene?Det har skjedd her med no egglegging.
Ja, det er nok dessverre Sommerfuglciklidene selv som har spist eggene. Men, jeg gir meg ikke. Neste gang de legger egg (krysser fingrene) skal de få så mye god mat de bare orker, så får vi se
Det er ganske vanlig at de spiser egg de par første gangene.
Jørn
Alle gode ting er.......4?
Here we go again. For fjerde gang har hun-sommerfuglen lagt egg. De tre andre gangene har eggene blitt spist opp i løpet av 48 timer.

Denne gangen har hun funnet seg en annen sten å legge eggene på. Kanskje det betyr at hun mener alvor denne gangen?

MEN, nå har han-sommerfuglen tatt helt kontrollen. Jager bort hunnen og passer på eggene med livet som innsats!

Hun har mistet mye farge (hun har hele tiden vært i nydelig fargedrakt og vært den peneste av fiskene i karret).

Hva kan det bety? Han har tatt kontrollen, hun har mistet farge.....
Nytt egg-røveri. Dette er fjerde gang det blir lagt egg, og eggene blir spist opp... av Sommerfuglene selv....

Ikke et eneste egg igjen... og nå er hannen og hunnen på krigstien. Ikke mye kjærlighet igjen i akvariet.... Hun er blek. Han er fin i fargene...

Hva kan ha skjedd? Noen teorier?
Her er hun:-)
Damen som tåler det meste Hun har overlevd 2 hanner, 4 egglegginger og alle nybegynnerfeilene mine

Etter påske skal hun få en ny makker, så får vi se....
2 nye inn i akvariet
Etter dødsfallet i påsken har jeg nå kjøpt inn nye artsfrender til hun-sommerfuglen min.

Jeg var egentlig på utkikk etter èn ny, en ny make til damen som har overlevd det meste

Men, på Akvariemagasinet solgte de bare par, så jeg kom hjem med TO nye sommerfugler..... Var spent på hvordan det skulle gå... og som jeg fryktet - ble det kamp. De nye fikk et ublidt møte med akvariet da hun som var der fra før ikke ville slippe til de nye. "Krigingen" har pågått - til og fra - et par dager nå, men hun måtte gi seg til slutt.

Det nye paret har overtatt skifersteinen og hun har måtte finne seg en ny plass. Litt roligere nå, ikke så mange "kamper" lengre.

De nye ser ut til å kose seg, både i akvariet og med hverandre, så får vi se.....
Sommerfuglciklide og fòr
Siden det har vært en del meninger frem og tilbake angående Sommerfuglciklider og fòring med røde mygglarver, tenkte jeg bare å fortelle:

På Akvariemagasinet fòrer de Sommerfuglciklidene sine konsekvent med røde mygglarver. Jeg fortalte han som ekspederte at det lå informasjon på nettet om at røde mygglarver kunne være skadelig for sommerfuglene, men det skjønte han ingenting av. Tvert om, hadde han INGEN erfaring med dette.... og de har jo fòret noen Sommerfuglciklider opp gjennom årene...
Mange som har fora med det i mange år uten problemer i utlandet også. Og det mange sier er at det ikke er spesielt fare med sommerfuglcikliden, men det gjelder de fleste dvergciklidene som er sensitive for den typen bakterier som er i vannet der disse blir avlet frem. Mange mener det er det som også gjør dem så farlige med tanke på allergi, men det er jo ikke fakta bare meninger, selv om noen har prøvd å teste litt. De fleste er ti ganger mer kritiske til bakteriebombene tubifex, når det er sagt. De blir jo avla i så og si sølepytter, rett og slett.

Jeg tror dødsfallene kan skyldes både det at sommerfuglcikliden er mer sensitiv enn mange andre, bla. i begynnelsen i et nytt kar og at det med røde mygglarver er litt oppskrytt. Men hadde jeg tatt sjangsen? Nei.
Her blir det forandringer! Har fora med røde mygglarver lenge, men ikke fra i dag!!(Har to, og de har vært friske og oppegående så lenge jeg har hatt de..)!

Hvor gamle må de bli før de blir kjønnsmodne?
Nå er de to igjen...
Etter et par dager med krangel og bråk måtte èn ut. Kjøpte som sagt to nye Sommerfuglciklider tidligere i uken, og håpet det skulle gå greit med en han og to hunner. Det ble bare slåssing....

Så i kveld måtte hun som har vært den mest seiglivede til nå gå til "de evige jaktmarker". Synd, men det er bedre at de to som er igjen får fred.

Så, erfaringen min er; Det går IKKE greit å ha mer enn ett par Sommerfuglciklider i et 64 liters akvarium.
Alle gode ting er..........5 ?
20 minutter etter at uromomentet forsvant, kom resultatet. En skiferstein dekket med egg.... håper det synes på bildene. Ville ikke forstyrre for mye....

Dette er femte gang et Sommerfuglciklide-par har lagt egg i akvariet, fingrene er krysset igjen.....
Alle gode ting er IKKE 5.... I løpet av natten har alle eggene blitt spist opp igjen....

Er det noen som har noen gode råd?

Det er en viss fare for at Ancistrusen ryker ut nå... kanskje det er den som ødelegger/spiser.....

Andre gode råd? Please......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap