Sommerfuglciklider og eggtyver

Jeg har to sommerfuglciklider, som jeg ikke engang er sikker på at er en hunn og en hann, men HVIS de er det så er jo muligheten tilstede for at de kan bli et par.

Det betyr at det KAN bli lagt egg med tid og stunder... Hvilke andre fisk bør jeg IKKE ha i akvariet for å ha muligheten til å lykkes med å få frem noen nye fisker?

Det er ikke veeeeldig viktig, men det er kjekt å vite....

Noen tetratyper er jo eggtyver, men det anbefales uansett å ha tetra for å få ciklider til å slappe av. Tetraer som er rolige roer ciklider ned. Andre vet nok bedre hvilke som er utprega eggtyver, men følger du med så kan du sikkert redde vekk noen egg hvis ikke ciklidene passer godt nok på. Tetraer stjeler nok ikke om natten, så det kan jo gå bra.

Om de er hunn og han trenger de ikke nødvendigvis bli par som du antyder. Er de par så henger de sammen, og selv om de kan småkrangle så vil de likevel dele territorie annerledes enn andre gjør. Jeg har to bolivianske sommerfuglciklider, og der har en av dem 3/4 av karet og den andre 1/4. Den andre blir jaget ut men er stadig over hos den andre, men par er det ikke. De er likevel ikke FOR aggressive.
Tilfeldig bekjentskap
© Trygve Buanes
Reklame for plussmedlemskap