Planter og maller

Har et stort problem! I karet vårt har vi flere sugemaller, og også smerlinger. De spiser opp plantene. Hva skal jeg gjøre. Legger også agurk i karet av og til, men de kan jo ikke ha det der hele tiden heller. Kunstige planter er ikke akkurat pent, men er det eneste mulighet for å kunne ha et pent kar, og gode gjemmesteder?
Forer du dem med algetabeletter? Noe sånt som Spirulina Discs burde hjelpe på. Jeg forer mine maller med algetabbiser, og de lar plantene mine være i fred.
Ja de får Tetra Pleco Min, og siden de er så mange om den, gir jeg en hver dag.
Ok, og de spiser den opp kjapt? Jeg har 2 unge ancistrus'er i mitt kar, og de får 1 algetabelett hver dag. Det er mulig du må gi litt mer? Prøv å veksle mellom å gi 1 og 2 tabeletter. Se etter om de spiser opp tabelettene. Får de nok mat fra deg, skal de la plantene være i fred.
Det at de spiser på plantene er på en måte "siste utvei", ettersom jeg har hørt. Det er vanlig at de suger litt på bladene innimellom, men at de faktisk spiser dem kan være mangel på annen mat.
Ja de spiser den med en gang, ok da skal jeg prøve å gi de mer, kanskje det kan hjelpe. Takk
Hva slags maller har du da? Det er jo en del maller som spiser grønt, sånn er det jo bare. Det er en ting man må ta med i betraktningen når man velger maller for et beplantet kar Vil man beholde planteprakten, velger man maller som er hovedsaklig carnivore (kjøttspisende).

Du kan prøve med planter som har enten for seige eller for illeluktende blader til at fisk spiser på dem. Anubias og javabregne er slike planter. De får ofte stå i fred for plantespisende fisk.

Den danske nettbutikken Akvarieudstyr.dk har en liste over planter som ikke blir spist av plantespisende fisk.
Ta en titt her og se hva du finner, og noter deg ned plantenavn du vil ha
Ja det er jo sant det. Mallene er Ancistrus L144,Gibbiceps, Kinesisk algespiser, og L066. Jeg synes også det kan se ut som Praktbotcia også er mye på plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap