Coryyngel! Hva gjør jeg nå!

I dag gikk, det jeg ikke trodde skulle skje, endelig i oppfyllelse. Jeg fikk berget 4 coryegg i forrige uke. 3 mugnet, og jeg hadde lite håp om at det skulle bli noe a det siste egget. Men, da jeg titta i bollen i dag, lå det en liten en, og viftet febrilsk med halen. Med en enslig liten yngel, er ikke tabbekvoten den aller største. Og jeg er panisk redd for å ikke gjøre det riktige. Jeg vet jeg må skifte vann hver dag, men er vannskifte særlig lurt samme dag som yngelen kom til verden? Jeg burde kanskje vente til i morgen? Og har noen tips til hvordan jeg skal greie å få helt like vannforhold i vannet jeg bytter til, som det jeg hadde?

Puh! Må sette artemia til klekking for første gang i mitt liv i morgen også. Mye nytt på en gang her!

Andre ting jeg må tenke på sånn i begynnelsen?

Jeg må innrømme at jeg tviler på at jeg greier å få en enkelt coryyngel til å greie å vokse opp, når det er første gang for meg. Som sagt: tabbekvoten er ikke den største, når man har en eneste liten en. Ønsk meg lykke til!
De er mest ømtålige for temperaturendringer, så sett en bøtte med det rene vannet du skal bruke ved siden av bollen med yngelet i. Med samme høydeplassering i rommet som yngel-bollen, vil bøttevannet ha samme temperatur.

Dersom du setter bøtten på gulvet, kan vanntemperaturen faktisk varierere med hele 2 til 3 C , pga varm luft stiger og kald luft synker. Det er alltid kaldest på gulvet i et rom. Lufting av vannet med en brusestein er bra, da har du fått luftet ut gasser som kan påvirke ph (her hos meg steg ph veldig etter et døgn med utlufting av Co2-gassene av kranvannet).

Jeg bytter 50% av vannet første dag etter klekking, så 50% neste dag, og den dagen de skal ha fòr første gang (tredje dag) flytter jeg dem til en ny ren beholder, og bytter alt vannet. Det går så fint, så, bare man er nøye på at det er samme temperatur på vannet (og helst samme ph selvsagt). Merkelig nok er de ikke like ømtålige for små svingninger i ph, som de er med temperatur. Jeg har bommet med bare 1.5 - 2 grader, og yngelen daua....

Du har sikkert sett dem når du har vært her, Inger Anne men jeg har det rene vannet mitt i tønner kjøpt på Europris, som rommer 30 liter (en hundrelapp pr tønne). En luftestein i hver tønne. I den tønnen jeg bruker til yngel-vannskift, har jeg en varmekolbe innstilt på 23 C, ettersom det er det yngeltankene ligger på. De står bare ca en meter høyere opp i rommet, men tempen stiger da, kontra de uoppvarmede tønnene som står på gulvet. Der holder vannet 19-20 C pga kaldt gulv dersom jeg ikke bruker varmekolbe oppi. Alle de andre akvariene mine får vann med det uoppvarmede vannet fra tønnene, men ynglene får altså fra tønnen med varmekolbe i.

Så langt har jeg hatt en overlevelsesprosent som er veldig høy på Corydoras-kullene mine (mellom 90 og 100 %), og det tror jeg kommer av at jeg er pinlig nøye både med renhold og at jeg har eksakt samme temperatur og ph på det (mellomlagrede) nye vannet jeg skifter med.

Jeg skifter til ny ren tank hver tredje dag. Bruker ikke filtrering. Det blir bare rør, og maten virvler rundt på steder der Corydoras ikke oppholder seg

NB! Pass på å ikke overfòre! Det tar knekken på dem lett. En så liten tass spiser minimalt...
Takk, takk, Mona.
Kan det som er i vannet etter orekongla være skadelig for den lille?
Neida Mine yngel svømmer rundt i helt brunt orekongle-vann de første par dagene. Jeg tynner det ut ved de 50% vannbyttene som nevnt ovenfor de første par dagene etter klekking.
Kryss fingrene for at den lille skal greie seg! Ikke store kroppen, nei!
Jeg glemmer ikke den gangen jeg forsøkte med varmekolbe hos de nyklekkede. Huff, de døde som fluer (for å bruke et slitent uttrykk).
Vet ikke om de døde fordi de la seg mellom varmekolben og festet til kolben (karet er så lite at kolben ble festet i bunnen), eller om det var fordi jeg ikke klarte å holde samme temp på vannet i karet som på det jeg tilførte ved vannbyttet. Uansett, av ca 30 yngel mistet jeg 20 den første uka! Det har jeg ikke opplevet hverken før eller siden, så nå får ikke yngelen varmekolbe før de er over i større kar. Man lærer så lenge man lever, men det var ingen god opplevelse :0(
Lykke til med din yngel, du har fått masse gode råd, så du skal ikke se bort i fra at den kan klare seg ;0)
Jeg bruker heller ikke varmekolbe til yngelen. De ser ut til å ha det bedre om vannet ikke er for varmt. Romtemperatur holder lenge her, men så har jeg det jo litt godt og varmt på akvarierommet da Alle akvariene og lysarmaturene gir fra seg en del varme, så vannet i yngeltankene holder fint 23-24 C uten bruk av varmekolbe
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap