Dither fish?

Etter at vi plasserte Biotodoma cupido'ene i eget oppdrettskar, har de blitt atskillig mer sky og skvetne enn de var. Leker derfor med tanken å sette inn litt "dither fish" sammen med dem - altså fisk som svømmer i åpne vannmasser og får dem til å føle seg trygge, og som også kan gi paret en slags følelse av at de bør forene seg mot en felles ytre fiende.

Er neontetra/ kardinaltetra egnet til dette formålet? Eller er de for grådige til å forsyne seg av eventuelle yngel?

Og hva med apistogramma agassizi - bør de også få selskap av "dither fish" ?
"Dither fish" er nok et must med ciklider ja, ihvertfall sier de fleste med dvergciklider det. De føler seg da tryggere, samt det trigger et visst beskyttelsesinnstinkt hvis de skal passe yngel. Mine kommer seg godt overens med tetraene ihvertfall.

Det du da må passe på er at de du velger ikke vil greie å spise yngelen, at de ikke er små nok til å bli spist, og at de er kjappe nok til å komme seg unna hissige ciklider. Og at de trives, ellers er det mot sin hensikt

Såvidt jeg forstår er neon/kardinal nokså utprega eggtyver, ville kanskje prøvd en annen tetraart. Siden cupidoen er sør-amerikansk er det jo mye de bør gå greit overens med.
Grunnen til at jeg nevnte neon/ kardinal var jo nettopp dette at om de skulle bli spist av cupidoene, så var det ikke det store økonomiske tapet, liksom...
Får prøve å finne ut en bedre egnet art som er å få tak i her da.
Er vel mange andre som ikke ruinerer deg da, men det er jo bare til å velge noen med litt størrelse på
Jeg bruker Smykketetra (Nannostomus marginatus) som "dither fish" sammen med Apistogramma Macmasteri-paret mitt. Fungerer strålende!
Smykketetraene har veldig små munner, og er kjent for å være greie "dither fish" siden de ikke er særlig sultne på små yngel.

I dette karet med Apistogramma har jeg kun 2 Smykketetra, de er rester etter en stim jeg solgte, men disse to gjemte seg så godt at jeg ikke fant dem De har derfor blitt værende.

En meget vakker fisk, jeg har planer om å utvide stimen igjen og la dem få et bedre liv enn å være dither fish for Apistoene snart
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap