Hvor mange egg fra C. Sterbai?

Hvor mange egg kan en enkelt corydoras sterbai greie å trykke ut i løpet av en eggleggingsseanse? Jeg har helt syke forhold i akvariet mitt nå. Alle coryene ser ut til å gå på speed, og har holdt på i hele dag. Jeg har, såvidt jeg vet, kun to corydamer - resten er mannfolk. Så langt har jeg berget over 30 egg, og jeg antar at mye mer enn det dobbelte har havnet i palett- og kampfiskmager. De holder på ennå... Jeg har herved gitt opp å samle flere egg. Ryggen min vil ikke stå bøyd ved akvariet lenger. Jeg kan tenke meg at 60-100 egg er lagt til nå, og det altså fordelt på 2 damer. Hvor lenge kan de egentlig holde på? Er det bunnløst inni der? ;-D
Mange! He, he. Mine holder gjerne på i fire dager på rad, og det resulterer i masser av egg. Har i grunn aldri tellet dem, for jeg tar bare opp noen få for klekking i egen tank.
De har holdt på i ett i hele dag! Jeg kunne ha forstått det hvis de tok pauser for å samle opp litt egg igjen. Men de holder på konstant! Det er som om kildene er uuttømmelige. De må ha lagt over hundre egg nå! Jeg må ha berget godt over 40 nå. De skal ihvertfall få godt med mat i kveld, slik at de kan ta seg litt inn. De andre fiskene i akvariet er nok ganske mette allerede. Fulle av deilige, næringsrike coryegg.
I boken til Werner Sauss oppgir han at de legger mellom 30 og 150 egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap