Hva skjer med haiene mine?

Hadde en sølvhai for en stund siden, og har nå en søramerikansk sølvhai/ havkattemalle, som lider av det samme som sølvhaien min.. Den får røde finner liksom, ser ut som det er indre blødning i finnene.. Er det NO3/NO4 som er synderen???? Og hva er raskeste og beste beh. for hva det nå enn er?? Please, hvis noen vet hva dette kan være eller har en anelse, svar fort!! Jeg vil ikke miste fler haier!!! snufs...
Inaktiv bruker
Den fisken er vel ganske vanskelig å holde. Den er stimfisk og krever flere artsfrender og akvarie på 1500 liter.
Gir du den skikkelig mat? Frossenfor, reker, rekemix osv?
Kanskje ikke...
Jeg har gitt den vanlig fiskefor og litt sånt, men har noen frosne mygglarver liggende.. Kan prøve å gi det.. Men det forklarer uansett ikke de blodrøde finnene? Som også var på den forrige sølvhaien, og som beskrives som ganske lett å holde..
Inaktiv bruker
Kanskje, kanskje ikke. Jeg kan ikke så mye om sykdommer, men her er et sitat fra sykdomsartikkelen skrevet av Frank Angell som du finner her på siden: "Sykdom oppstår oftest på fisk som er svekket. Svekkelsen kan komme av en rekke forhold, som: Stress, feil\ ustabile vannverdier, feil ernæring, forgiftninger, og etter skader."
Kjempedårlig hai..
Den er nå så dårlig at den følger strømmen i akvariet, synker til bunns, svømmer så litt på egenhånd, og gjentar så denne rekkefølgen.. Hca skal jeg gjøre?? Den har det bedre død!! snufs!!
Dette røde i finnene, så det ut som sprengte blodkar, eller var hele finnene røde? Finnes sykdommer som gir slike symptomer, men disse dreper skjelden fisk såpass fort (antar den er død nå).

Sølvhai er en fisk som etter min mening, er meget enkel å holde, så lenge man tilbyr plass til disse, og vet om mange av fallgruvene.

No3 skal ikke gi slike symptomer, i så tilfelle har du verdier som er så ekstremt høye, at de ikke lar seg måle med vanlige dråpetester.
No4 - Was ist das?
F.Angell:
Det ser ut som det røde i finnene går liksom i streker fra kroppen og ut i finnespissen..omtrent som blodårer liksom..
Ja, den er dessverre død nå, den døde iløpet av dagen Snufs.. Derfor hadde det vært greit å funnet ut hva som forårsaket denne typen sykdom eller skade eller hva man skal beskrive det som, siden jeg har lyst på ny hai (igjen), og begynner å bli lei av å bruke penger på fisker som dør....
Tenkte kanskje det var NO3/NO4(3 er nitritt og 4 er nitrat) som hadde ødelagt blodkarene i fisken eller noe siden den hadde tydelig nedsatt allmenntilstand og egentlig ikke svømte noe særlig på egenhånd etter kort tid og heller fulgte strømmen i akvariet og de gangene den svømte selv ble den liksom "vekket" av at andre fisker var borti den og sånn...
Men har du eksempler på sykdommer med disse symptomene? For da kan jeg lese meg frem til eventuell behandling o.l. selv...
Døende sølvhai
Vi satte opp vårt akvarie for drøyt en måned siden, og allerede nå holder den tredje og siste sølvhaien på å dø.
Den har de nøyaktig samme røde finnene som før er nevnt, det ser ut som om det på en måte blør ut i finnene.

Setter inn et bilde slik at de som kan litt mer om fiskehold kan forklare hva som er galt.

Vannverdiene er flotte på pH og nitrit.
Har bestilt testsett slik at vi får målt andre vannverdier.
Temperaturen ligger mellom 24,5 og 26 grader.

Mottar aller råd med stor takk.

Plussmedlem
LivSko
Vannverdiene er flotte på pH og nitrit.

Hva er det som er flott?
pH rundt 7,0 og nitritt (NO2) = 0,0?

Kan se ut som en bakteriell infeksjon.
ammoniakk? bytt mye vann. hver dag. rundt en mnd er den tiden det tar hvis du putta fisken oppi med en gang du satte pumpa i før fisk begynner å dø.
jeg visste ikke dette om innkjøring og sånn, og etter en mnd begynte fisk å dø hos meg..bare de mest hardføre overlevde.
Loomis
[QUOTE=LivSko]Vannverdiene er flotte på pH og nitrit.

Hva er det som er flott?
pH rundt 7,0 og nitritt (NO2) = 0,0?

Kan se ut som en bakteriell infeksjon.

Ja - pH 7,5 og NO2 0.

Haien ser faktisk ut som om den svømmer litt bedre enn i går. Skal skifte vann og slamsuge øyeblikkelig.

Takk for råd. Skal oppdatere min del av tråden.

vanlig sølvhai er forholdsvis lett og holde, men sølvhai-malle er en aen sak. disse er vanskelige og holde! hadde selv 2 av disse som døde på mystisk vis... men men.. er verre og holde liv i hai enn vanlig fisk=P er jo mange som har prøvd og holde hvithai i akvarier(snakker da om store turist akvarier) men tror fortsatt ingen har lykkes med dette.. også andre typer haier så det er nok flere behov visse haier trenger... har lyst og prøve meg på sølvhai-malle igjen for de er jo så stilige!
Hverken sølvhai eller sølvhaimalle er i nær slekt med de som vi vanligvis tenker på som hai, hvithai for eksempel. De har antagelig fått disse navnene fordi de ligner litt og fordi det for enkelte høres kult ut

Dessverre så egner ingen av disse artene seg særlig godt i akvarium på lik linje med de fiskene som de er oppkallt etter. Sølvhaien, som er en karpefisk (er blant annet i slekt med gullfisker og barber), kan bli hele 35 centimeter stor og er veldig aktiv. Det er derfor få "vanlige" akvarister som kan gi de så gode forhold at de kan leve et langt og godt liv. Her kan du lese litt om den.

Søvhai-mallen er som navnet antyder en malleart, akkurat som ancistruser og corydoras. Siden denne også kan bli stor, 35 centimeter, så er den like lite egnet til "vanlige" akvarier som sølvhaien. Her kan du lese litt om denne.

Disse to artene blir ofte solgt til nye og uvitende akvarister som ikke får opplyst om hvilke krav de stiller til størrelse på akvariene. Mange av disse fiskene ender opp i små trange kar og lever triste og forkortede liv uten mulighet til å utfolde sin naturlige atferd.

Jeg anbefaler alle som liker disse fiskene om å enten sørge for at de har et stort nok kar til at den kan trives godt (står anbefaling i linkene jeg har lagt inn) eller la være å kjøpe de!
antydet ikke til at disse var i slekt med hvithai men at de krever mer enn vanlig akvariefisk.. hadde en baktanke når jeg kjøpte disse hai-mallen også. skulle gi dem videre til en annen akvarist som har stort nok kar når de var vokst fra mitt=)
LivSko
Takk for råd. Skal oppdatere min del av tråden.

Tok dessverre lang tid før jeg fikk oppdatert dette. Men den siste sølvhaien døde til slutt. Først tok den et skikkelig sprang og det så ut som om den ville hoppe ut av karet... Så falt den til bunnen, og jeg forsto at det enkleste for den ville være å slippe å plages mer.

Nå har vi hatt stabile verdier i karet i drøyt to uker etter siste sølvhaien døde, og prøver igjen med tre nye haier for å se hva som skjer.

Vi har en fin avtale om viderelevering når haiene blir større slik at de ikke lenger kan bo i vårt 130-liters kar.

Men vi følger nøye med på vannkvalitet, og er blitt mye flinkere til å ikke overmate fiskene våre.

Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap