"Muggen" ancistrus.

Lille suge ser ut som en gammel ost...Den er gråaktig av prikker og er ofte oppe å henter seg luft. Hva har han fått for noe?
Er et tegn på mistrivsel, siden den er ofte oppe og henter luft er det nok lite O2 i vannet, juster pumpa slik at du for mere krusing i overflaten. Et vannskifte hjelper også.
Ok, har ikke sett at han har gjort dette før... Men vannskifte skal bli. Jeg satt inn en fluval 2 idag i tillegg til det gamle fislefilteret som står der, kan det blir for mye forandring på engang?
Litt usikker kan de nok bli. Tror nok han venner seg fort. Sugemaller generelt elsker strøm, så han setter nok pris på litt eksta sirkulasjon Er ikke store vannskifte som skal til for å få tilført O2. Har du krusing i overflaten er dette som regel nok.
Jeg får følge med og se om "Lille Suge" blir mindre muggen etterhvert, han pusser ihvertfall glasset som han pleier.. Men den har ikke hvitprikk, sopp etc? Bare utilpass?
Dersom den har et gråaktig "belegg" og hvite prikker har den nok sopp og/eller hvitprikk. Søk på dette her i forum, og du vil få mange tråder med tips om hva du da må gjøre.
Du får følge med noen dager. Sopp burde du kunne se, det blir nærmest litt sånn "lodent", mens hvite prikker er som noen har strød salt over den. Ancistrus får til tider lysere felt på kroppen.
Litt noia her nå, men gir den en dag til ihvertfall... Usj, om den har noen uhumskheter blir vel ålene også syke...*sukk*
Kan du få tatt et bilde av den? Litt lettere å uttale seg dersom man har et bilde å forholde seg til.
Den suser rundt, så er ikke lett å feste den til film dessverre. Tar en titt i akvarieboken min om der er noen bilder der som kan ligne..
Fant en ål som også er litt muggen, bildene viser ikke så mye, men de er ikke lodne...
fiskene dine har nok fått seg en sykdom.ser ut som hvite prikker.så her må du medisinere finn ut om det er 100% hvite prikker eller en form for soppinnfeksjon.
hvite prikker er ganske enkelt å bli kvitt,tror det står om det på forumet et sted.hvis ikke så er det å skru opp tempraturen i akvariet (så høyt som fiskene tåler)du har jo en fluval så da kan du gått feste på en gummiluftslange så det blir nok oxygen i vannet.(jo varmere vann jo mindre oxygen klarer vannet å oppta)å så er det vel å bare blande i den aktuelle dose med medisin å håpe alle fiskene overlever.

p.s Å skru opp tempraturen ikke alltid nødvendig men det hjelper,hviteprikk parasitten klarer ikke høye tempraturer så da dør den.men litt dumt å skru opp tempen hvis fiskene dine er blitt svake,da takler ikke de det så bra heller.men lykke til ivertfall går sikkert bra
Jeg er enig i at dette ser sykdomsrelatert ut, det ser for meg ut som det er flere parasitter på en gang. Dette er neppe bare hvitprikk.

Jeg ville derfor behandlet med eSHa Exit
Siden det etter bildene å bedømme også kan dreie seg om begynnende sopp, ville jeg også skaffet eSHa 2000, til behandling av dette dersom det dukker opp.

Jeg ville ikke gjort noe med temperaturen, siden det etter alt å bedømme er flere smittestoffer i karet ditt, og da er det jo ikke noe kult å gi de som tåler varmen ett såpass overtak.
Jeg ville også byttet ut 40% av vannet i karet, kombinert med en heftig slamsuging. Dette for å fjerne smittestoffer i påvente av at behandlingen starter.

Nå er Esha bestilt, skal jeg bare være flink å bytte vann i mellomtiden? Er det normalt at det kommer forskjellige basselusker på engang?
Det er slett ikke uvanlig at fiskene får mer enn en sykdom av gangen

Grunnen(e) er enkle; fisk som blir syke, lever ofte (ikke alltid, men ofte) i det man gjerne kaller ett suboptimalt miljø. De svekkes her, og da ser smittestoffene sitt snitt til å legge seg i bakholdsangrep.
Når en bakterietype\ parasittgruppe\ sopptype, har fått fotfestet, svekker den fisken ytterligere, og da står neste gjeng med smitte å venter på å få slippe til de også.
I tillegg er det en rekke parasitter og bakterier som ødelegger slimlaget på fisken, samt gir åpne sår (som vi skjelden ser med det blotte øyet), og her vil gjerne sopp finne seg verdens beste sted å bo - enkel tilgang på næring, uten å måtte jobbe for å klore seg fast.

Det er derfor meget viktig, å sørge for at fiskene lever under så optimale forhold som mulig. Variert kost, god filtrering, ikke overbefolking, lite stress, rikelig med rent vann ++++ er det "lille" som skal til for at fiskene ofte har det som skal til for å hindre sykdom i å bryte ut
Hmm... Kanskje den ålen ikke var i form når den kom, bodd der en uke ca nå. Har vært litt omøblering i karet, så litt stress har det nok vært. De fornuftige av oss bruker karantene...
en annen ting er vel å ta seg litt tid å se på fiskene i det karet du ska kjøpe fra.Har skjedd jeg har avbrutt en handel fordi jeg ser en fisk i samme karet som jeg handler fra er syk.Karantene kar er nok en god ide.alltid greit å ha om man er usikker
husk å ta snegler/reker ut av akvariet før du medisinerer hvis du har sånne
Er ikke den Esha-medisinen mild mot snegler? Krabben skal få flytte ut Ikke så lett å undersøke kuhlieåler i butikken, dessverre...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap