Fisk vs. gressplen?


Når jeg nå etterhvert får opp reolen min får jeg veldig bra lys i akvariene (2 x T5), og har skjønt at jeg kan prøve meg på gressplen.

Men- kan man ha noen bunnfisker da, eller vil de bare grave opp alt?
Har lyst å ha corydoras, tenker at det er bra om de suser litt over plenen for å renske den litt.

Men når jeg ser hvordan enkelte av mine sugemaller raserer sanda for å grave seg fram tenker jeg at de ikke vil gå sammen med gressplen :/

Hvis man lar gresset stå en god stund, slik at det får ordentlig feste.. vil det hjelpe?

Og hvilken type gress er lett å ha med å gjøre?
Jeg kan ikke si noe annet enn at maller og gressplen er en gårlig kombinasjon, Jeg ha selv prøvd dette i min 222L og det ende opp men at gresset forsvant (det er i hvertfall mye mindre nå enn det var). Og i det karet er det bare maller og kardinal tetra.
Jeg har ingen erfaring med cory og gressplen.
Men med tanke på at cory "Graver" i bunnen vil jeg tro at det ikke fungerer så veldig bra. Men det er jo låv og prøve uannsett.

Andreas Bjørvik
Jeg har dvergsverdplante som gressplen, og tror ikke de vil finne feste i så fin sand som er vanlig å ha til coryer. Jeg har elvegrus, ca 4-8 mm, og ancistrusene mine er tydelig irritert over disse små hindringene. Heldigvis har de noen fri-steder der de liker seg godt. Synes også at det tar ganske lang tid før det blir tett og fint. Plantet med et par cm avstand for et par mndr siden, og veksten er ikke noe å rope hurra over. Men så har jeg bare 18 w plantelys til en 96 liter.

Jeg har også prøvde en dott med dverghårgress, eller hva det nå heter... Det bare forsvant i filteret. Røttene ga ikke feste i det hele tatt.

Ellers håper jeg du finner deg en fin plensort hvis du våger å prøve
Jeg har en plen av "hairgrass" i min 54 liter. Jeg hadde problemer med vannskifte i begynnelsen fordi jeg måtte være så forsiktig så det ikke skulle løsne. Etter hvert som det dannes mer plen, blir det et helt nettverk av røtter som holder bedre på bunnsubtratet slik at det ikke virvles opp. Derfor ville jeg nok kanskje ha latt det gå seg litt til før jeg satte inn Coryer. Ellers tror jeg det er ganske viktig med CO2 i tillegg for å få denne planten til å vokse bra. Selv med mye lys og CO2 tar det en stund før det blir sånn at man kan kalle det en plen
Jeg hadde tett gress i deler av 375n tidligere og jeg syntes etterhvert synd på coryene som fikk mindre og mindre mulighet til å gjøre det de er skapt til å gjøre. Bare se på denne stakkaren her:

[External Image]

Nå skal 375n settes opp på nytt i løpet av få uker og da skal det igjen bli gress der, men ingen bunnfisk. Kun en stim tetraer

Takk for innspill!

Skjønner hva du mener ja, Bjarne. Jeg tenkte først de ville like å snuse rundt i gresset, but I get you're point

Men jeg kan jo ha gress på et område.
Er gress vanskelig å luke, dvs; følger det med masse røtter hvis man løfter opp litt?
Eller, det kommer vel ann på type gress...

Noen gresstype å anbefale?
(Ikke sverdplanter)
Jeg må alltid luke med saks, ellers følger det med hele tuer opp...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap