Blåfiltermatte til å dele akvarie i to?

Har noen erfaring med å gjøre dette? Jeg har lyst, og har to av alt til å begynne med i akvariet det er snakk om. Det er en 375liter akvastabil.

Bør man bruke grov eller fin matte?

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt passende matte 50x50x5? Jeg finner det både på tropefisk, webzoo og akvasia, men med porto på over hundre kroner blir det såå dyrt..... Noen som har bedre forslag?
Jeg gjorde det i en kortere periode for å skille fisk med yngel fra de andre fiskene (hadde ikke avlastingskar). Jeg brukte en tykk blåfiltermatte. Bakdelen var at den ene delen fikk mindre gjennomstrømming enn den andre + at det ikke ser spesielt pent ut... Som yngel-skiller var den ikke spesielt vellykket pga at yngelen satte seg fast i den grove filterplate-strukturen. Anbefaler å ha en luftestein på den sida som ikke har filterpumpe. Tror de fleste akvariebutikker har slike filtermatter som man kan få skjært til. Vil også anbefale tykk matte, gjerne noen cm større enn du egentlig trenger (slik at du må presse den ned) for å få den til å holde seg på plass.
Har to pumper og derfor insug og utblås på begge sider av karet til å begynne med, så da går det vel bra med matten..?
Er ikke en så stor blåfiltermatte ganske dyr og plasskrevende? Den vil jo ikke ha noen filtreringsfunksjone heller, uten at du monterer powerhead el. lignende på. Ikke blir det fint heller...
Hva med vanlig glass, eller plexiglass?
Aggi
Er ikke en så stor blåfiltermatte ganske dyr


En grov blåsvamp matte på 1mX1mX10cm koster ca. 1000,-
En slik koster 265,82kr... Er 50x50x10
Akvasia har noe de deler av karene med, tror det er noe metall-greier, med hull i...
Har du en link til det Silje M?
Nei dessverre, har bare sett det i bruk på butikken. Men her er en tråd om litt av det samme , om det hjelper
Innbiller meg at jeg betalte 200 kr eller deromkring for en filtermatte som passet til en 112 liter.
Hei,

Har ikke noe erfaring med det selv, men hva med å bruke et finmasket myggnett...?
Tja... hvis man spenner det opp på en ramme som passer nedi akvariet, så burde vel det gå...
Men man må jo ha noe som støtter/fester uansett, ellers kan det jo kollapse...
Ja, det har du rett i Aggi.

Man kan jo som du sier stifte nettet på en ramme, for eksempel en ramme av tynne ubehandlede tre-lister.

Man kan kanskje støtte opp med noen steiner...?
Det er bare det at stifter kommer nok til å ruste i vannet.... Men trerammen, tja... jeg vet ikke.... Kanskje den kommer til å trutne sånn at den utvider seg og sprenger glasset? Hat ikke erfaring med å bruke tre som ikke er beregnet til akvarium...
Som sagt, jeg har ikke noe erfaring med dette, så blir mye synsing i "hytt og vær".

Spørs hvor mye man skal bruke utstyret da, går vel en stund før stiftene ruster..? Uansett finnes det vel bedre festemidler enn stifter og oppdrive.. Du har jo et poeng med det tre-verket da, bør vel muligens finne en bedre erstatning der også.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap