Cynotilapia afra som munnruger? (side 2)

Desverre fant jeg et yngel død i dag. Da er det 5 igjen. Merkelig, for alle har virket friske og raske, men skal ikke se bort i fra at han har kommet på kant med noen av de andre. Usikker på om de får i seg nok mat, det kan vel også være en grunn til at de muligens har knærtet et yngel?. Spiser ikke på toppen og har ikke sett de spise på bunnen heller (de er riktignok veldig sky når jeg er i nærheten). Tar mat som faller ned, men spytter også ut av og til, men det gjør stor malawien også. En gledelig nyhet på denne sorgens dag er at det ser ut som den andre afra hoen går med yngel. Haken hennes er større en på hun forrige. Det var da svært til action på disse afraene.
Det var jo synd. Det er slikt som kan skje. Hvordan er det med de andre yngla? At de ikke går opp til overflaten å spiser enda er normalt. Dette kommer etter en stund. Normalt så pleier man å se spesielt på morgenen at de har gått å rensket det som har ligget på bunn gjennom natta. Hvor fint knuser du fòret? Det skal så og si være pulver. Og til slutt hvordan er vannverdiene i karet og passer du på vannbytte hver dag? Husk at malawi er veldig, veldig glad i rent vann.

Gøy vist det viser seg at den andre går med yngel også da. Har erfart at det er litt smittsomt det der med lek i karet. Her er det som regel flere som får ganske tett på hverandre.
Du skal se at det er vinterdepresjonen som har kommet i karet ditt.
Foret er i varianter fra pulver til flak. Pulveret blir desverre flytende på toppen da pumpen ikke er kraftig nok til å lage nok strøm på overflaten. Vannverdier er greie. Yngelet døde etter et vannbytte på 15 l, (større vannbytte da det viste seg å være en anelse nitrit i vannet, nest lavest på testen så ikke kritisk). Passer på at vannet som haes i har tilnærmet samme verdi som det resterende vannet. Eneste er temperaturen som ligger mellom 27 og 28 grader. Får den ikke ned da akvariumet står på gulvet og varme fra leiligheter under holder temperaturen så varm. Passet på å tilføre oksygen gjennom slange i pumpen siden tempe er 2 grader over det anbefalte. Men slik har det vært siden jeg satt det opp. Her følger foresten noen bilder av hun andre hoa.
For en linselus av en auratus som har sneket seg med på begge bildene....
Hehe! PR kåt den der ja. Det er ivertfall ingen tvil om at hun tygger nei, så nå er det bare å vente på neste kull
Når det gjelder yngelen så går det nok bra. Vist det skulle vise seg at de blir svakere og svakere så kan det være temperaturen. Se om ikke du kan finne noe å sette karet på, så det kommer opp fra gulvet. Malawi er ikke så veldig glad i varmt vann. Jeg ligger på 23,7 grader jevnt i alle kar. Faktisk ganske stor forskjell på oppførsel når tempen går under 25. Har en tendens til å bli litt slappe når den går for mye over det.
Har over 25 grader i stor akvariumet også. Varmekolben står på 21 grader der, men er jo en overdimensjonert kolbe så den holder tempen på 26 grader. Sist jeg skrudde av varmekolben sank tempen til 23 grader, så mulig jeg bare kobler ut varmekolbene i begge akvariumene. Rart det skulle være så vanskelig å holde riktig temperatur. Mistenker den minste kolben for å ha noen feil da den er veldig gammel.

Men sånn som det kommer yngel nå, så vet jeg ikke hvor jeg skal putte dem. Hun blir vel å jage de 5 ynglene jeg har i stykker om hun skal dele akvarium med dem. Og så er vel alltid risken der for at yngelen jeg har nå vokser nok og spiser ny yngelen når den spyttes. Har en 20 liter jeg kan hente, men da må ny pumpe kjøpes inn.
Uff, bare 2 igjen. Merkelige saker altså. De 2 største som jeg har observert spise er igjen, mens resten har strøket med. Virker som de ikke har skjønt at de måtte spise, for de ble ikke større og jeg ga nok med mat. Vannverdier og temp er bra. Neste kull tror jeg lar gå i et oppsett med netting i stor akvariumet, mer sirkulasjon som kan virvle opp maten foran de. Da burdde de skjønne at de må spise.
Beklager sent svar. Det er klart at du kan ha tilfeller der det ikke blir noe av noen yngel. At de ikke har spist syns jeg er litt rart. Vist du har alle vannverdier i orden og spesielt viktig Ph 8,2-8,4 og GH 12-14 og skiftet ut 10% med rent vann hver dag og passet på å suge opp alt av matrester og skit og hatt temp helst ikke over 25, så burde du ha gjort ditt for at det skal lykkes. Husker du nevnte at du hadde problem med temp opp mot 27-28 grader da det sto på gulvet. Mye svingninger i begynnelsen kan ha vært med på at de ikke har fått det beste utgangspunktet.
Koblet ut varmen i akvariumet. Viste seg at den holdt 27 selvom den stod på 21. Temp sank til rundt 23 da. Har dette problemet i begge akvarium, men er grei temp når varmen ikke står på. Har fortsatt to igjen. Det er disse jeg har observert spise og de har begynt å vokse godt nå. De andre som døde var vel ca samme størrelse som når de ble spyttet. Merket at det var en del jaging av hverandre, så ved neste kull skal jeg ordne med enda flere steiner. Rigger nok som sagt opp i storakvariumet, så slipper jeg å tenke så mye på ustabile vannverdier og overforing. Skal fikse en slags sylinder av netting som går fra topp til bunn. Håper på bedre lykke da. Men er selvsagt uansett stor fornøyd om de to jeg har igjen vokser opp.
Oppdatering på yngelen:

Flyttet den andre hoen over i lille akvariumet med yngelen i dag. Nå har hun gått ca 18 dager. Yngelen fra forrige kull (fortsatt to igjen) er blitt degradert til ei yngelkasse i lille akvariumet. Den største av yngelen jager masse på den litt mindre, men det går vel bra når de får roet seg ned. Sluppet oppi en del sugekopper og andre diverse plast gjenstander som hjemmeplasser. Ikke en fryd for øyet akkurat, men det gjør nok jobben.

I går kveld oppdaget jeg et yngel i det store akvariumet. Den lå gjemt mellom noen steiner. Av risk for å måtte rive ned alt av innredning lot jeg den være der. Den så rimelig tryg ut der, så jeg slapp ned litt mat, og tenkte at om noe yngel skulle ha sjangse til å vokse opp i det store akvariumet måtte det være den. Desverre tok jeg feil, og det var med våte øyne jeg morgenen etter oppdaget at jeg hadde forlatt den til sushi for en av fiskene mine. Ok, ikke tårevåt da, men var rimelig kjedelig, men slik er da naturen. Men hvem i allverden er moren til den karen. Hun jeg puttet oppi lille akvariumet har fortsatt dobbelhake, og regner med hun ikke svømmer med den for pynts skyld. Kan det hende at hun bare har mistet et av ynglene sine?
Vi får krysse fingrene at det går bedre denne gang og muligens fler også. De to vil nok roe seg, men de er jo bare små barn og vil sikkert leke litt. Det er nok mulig at det har klart å lure seg ut et yngel når du fanget henne for flytting. Det er ikke lenge de klarer seg alene i et kar med andre sultne gribber. Husker jeg gjorde noe fryktelig dumt en gang da den ene delfinen min tygde. Ville gi fiska noe lørdagsgodt og hev oppi noe artemia. Det hadde hun også lyst på og slapp alle egga for å få seg en matbit. Rakk å se egga ligge der i noen sekunder så var de spist opp av de andre. Det var litt trist ja, men da lærte jeg noe den dagen også.
Utrolig nok har den lille karen som var antatt død, bare skiftet plass og overlevd romstrering av innredningen. Nå har han funnet seg til rette under noen steiner. Som du ser er det viktig å holde seg på vakt. Utenfor lurer alle slags farer. Akkurat nå en sulten rød zebra.
Da kom endelig det siste kullet. Disse var faktisk svarte og så ut som miniversjoner av moren. Kan fargeforskjellen fra forrige kull skyldes kjønn, eller kan f.eks. det vise seg at en rød zebra faktisk er faren? Denne gangen telte jeg 10 stk + 1 død, så i alt 11. Flyttet disse oppi et yngelnett så jeg har bedre kontroll over foringen den første tiden. Et par av ynglene virker litt svake da de ligger på siden, men mulig de bare tar seg en pust i bakken. Krysser fingrene for at overlevelsesration er litt høyere denne gangen. God påske!
Etter nøyere telling viste det seg å være 11 levende og 2 døde, så 13 i alt. Det var 5 stk mer en forrige gang (4 om det yngelet som svømmer i stor akvariumet er fra forrige kull).
All yngel i fin form, ingen frafall. Oppdaget nettopp at hun jeg fikk yngel med først, skal ha igjen. Masse flotte hvite egg i munnen
Og hun andre hoa ville ikke være noe dårligere. Bare 2 dager etter svømmer hun også rundt med egg i munnen. På begge oppdaget jeg en liten hvit dutt under fisken som gav en forvarsel at de gjorde seg klar til å legge egg. Ser ut som at når jeg kjører med kjempe mye sirkulasjon i vannet så trigger det lek hos disse to. Dette skjedde også første gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Skage
Reklame for plussmedlemskap