Det har dannet seg ett par i Discus gjengen... :-)

Det ser ut som jeg har fått et par i discus gjengen nå. Nå er det andre gangen på 14 dager to av de seks står ved filter insugsrøret og rensker det for så å "klistre" egg på det. Jeg har 5 diskus fra et privat oppdrett i Tromsø og en fra et svenskt oppdrett slik jeg har fått det fortalt. Ser ut som den "svenske" er en hunnen i parret. Og det er jo bra siden de fem andre er søsken... hehe. Den svenske er forresten litt mere turkis og litt "riktigere" i formen, så det var jo flott at den ble "mor". Nå har jeg også greid å merke meg noen kjennetegn på hannen, slik at jeg kan skillne den fra de fem andre. Skal ta å flytte parret over i et juwel 125 kar nå. Fikk akkurat hjem en bestilling som inneholder ettpar store håver, slik at jeg greier å fange de. Har dessuten også fått en "discus lekskon", så får vi se åssen dette går. Akkurat nå spiser hannen eggene med det samme hune legger de. Men de må vel gjøre dette ettpar ganger før de skjønner tegninga eller, blir vel bedre også når det får et eget kar. Skal bare fylle 125 karet nå med vann fra karet de går i, så blir de flyttet. Filteret har stått å gått nå siden jul i 125 liters karet, så det bør være godt innkjørt nå. Noe jeg bør tenke på i forbindelse med flytting av parret? Discusene er forresten mellom 18 og 24 måneder gamle nå.
Kan bare nevne at jeg hadde de andre to "Svenske" disse er meget fine i kropp og fasong. Dette er to hanner. Har gitt de bort(gitt,solgt,byttet er ikke sikker) til Nils her på forumet, i hannes kar har de visst nok funnet sin make
Oi, dette vart stressende for discusene.. var ikke lett å få fatt i de med karet fullt av røtter.
Har fått to stk over i 125liters karet... en av den er ihvertfall en av parret.. håer jeg fikk den riktige "make" over.. får se når de får tilbake roen igjen..
uff, balanse problemer
Ser ut som det blei litt for stressende for svensken. Den sliter med balanse problemer.
slik ble "ruge" karet..
Balanse problemene var bare forbigående.
Utstrømningen fra juwel filteret va way to sterk uansett åssen jeg vridde det. Men med en JBL filterpatron på utløpsrøret ble det andre boller..
Ser ut som de trives her nå.
Ny vri med å sette proflow-en på utblåset Da fikk den ennå ett nytteområde :p
Det holder forresten ikke med bare "ristene" som er inni svampen?
Da var det lagt egg..
Da var første runde med egg lagt i "ruge" karet... hehe, men "lekskonen" ble ikke funnet egnet denne gang. Ligger en god klase med egg på pumpe veggen. Og til forskjell fra da de gikk i stor karet ilag med resten så blir de ikke spist med en gang. Så får vi se hvor lenge de varer. De er oransje og ca 1-2 mm i diameter. ser ut som det er "svensken" som passer de. Fortstår det tar CA 65 timer til de begyner å klekkes, hvis det er noen igjen da. Er det noen ide å øken hardheten i vannet nå som det er lagt egg, ellerer det først når det begynner å ligne yngel?
hvite egg, hva kunne gjøres for å forhindre dette
Ser noen av eggene er blitt hvite. Husker ikke helt hva grunnen til dette var eller hva en kunne gjøre for å begrense denne utviklingen. Har lest det ei en ellert annen tråd. Noen som har peiling?
hei hei
ser du har det samme problemet som jeg,med hvite egg,.. tror nok at det er ubefruktede egg,eller egg som er angrepet av sopp,.. ikke bra, siden de smitter de andre ganske raskt,.. du kan jo prøve å ha litt soppmiddel i vannet før de legger egg neste gang,. fikk yngel på mine diskus etter jeg gjorde det,.. men dessv ble de spist opp etter at kona satte på lyset i karet,. grrrrr,..
Tor Johansen
Ser noen av eggene er blitt hvite. Husker ikke helt hva grunnen til dette var eller hva en kunne gjøre for å begrense denne utviklingen. Har lest det ei en ellert annen tråd. Noen som har peiling?

Når eggene er hvite så betyr dette at de ikke er befruktet. Discusen vil fjerne disse etterhvert så det er ingen grunn til å gjore noe selv.

det spreller... :-)
oppdaget at det var kommet noen egg på andre siden av pumpen nå i kveld. Når jeg ser nærmere så har de flyttet de eggene som har fått en liten sprellende "hale" til andre pumpe veggen. Det er ca halvparten av de opprinnelige som var lagt. Fasinernende!
Da er det vel disse som er befruktet og håp for.
Har hatt akvarium siden jeg var ti ¨r gammel, men har bare hatt yngel på gyppi før..

De flytter Wiglerne til en ren plass slik at de skal være sikker på at de ikke får soppdannelse. Discus kan flytte yngel flere ganger for å forhindre dette. Husk på å ha på nattlys slik at de ser å plukke opp wiglere som faller.
vekstraten målt i døgn??
åssen sånn ca malt i tid vokser yngelen?. Nå etter fjerde døgn er det ikke mye igjen av plommesekken. Har ca 30 "sprellere", når er de frittsvømmende og oppsøker foreldrene for å "gresse" der? Og hvor lenge sånn ca er de avhengig å "spise" på foreldrene? venter artemia egg og kleggeutstyr i slutten av uka. så vis det er yngel igjen til helgen å skal vel det også være mulighet for artemia snart, men de går vel ennå på foreldrene en sund.
Tor Johansen
Har ca 30 "sprellere", når er de frittsvømmende og oppsøker foreldrene for å "gresse" der? Og hvor lenge sånn ca er de avhengig å "spise" på foreldrene? venter artemia egg og kleggeutstyr i slutten av uka.

Du bør nok få artemiaklekkeren i gang etter dag 4 som de beiter på foreldrene.

Når det gjelder klekking og slutt på wiglerstatus er det 3 + 3 dager som er tommelfingerregelen. Klekketiden blir kortere hvis tempen er høy og wiglertiden trenger ikke vær nøyaktig 3 dager.
frittsvømmende
I dag er de frittsvømmende, så den 3+3 regelen stemmer veldig bra i dette tilfellet.
Ser at det innvendige juvelfilteret er lite gunstig med små yngel. altfor mange åpninger hvor yngel blir sugd inn og kan svømme inn.
Til neste kull skal ett nytt utvendig filter med filterpatron på innsug være på plass.
Hadde de nå bare kunne hatt yngelen på lekskonen og ikke på filter veggen.. så hadde ting vært enklere hehe.
Men dette var veldig morro uansett. Blir spennende å se om jeg greier å få noen til å overleve yngelstatiet da.
3 kull og nå ser det bedre ut.. :-)
første kull forsvant i juvelfilteret de første dagene etter at de var frittsvømmende. Andre kull ble bare alle eggene plutselig borte en dag. På tredje forsøk greide de endelig å legge eggene på "konen". Da var også juvel filteret tatt ut av drift og et eheim utvendig filter på plass. De er nå 15 dager gamle og vokser godt fra dag til dag. Ser ut som det er hannen de "beiter" mest på, er der de står for det meste. Nå er de også begynt å bli litt modigere, yngelen ble veldig interresert i luftboblene i artemia klekkeren som kom i akvariet. Har ikke tallt de ordnlig, men tipper det er ca 40 yngel der nå. Planen er å sette i drift igjen juvel filteret når yngelen er er så stor at de ikke kan svømme inn i filteret. God filter kapasitet er jo ikke å fornekte. Er meningen å ta ut foreldrene også etterhvert.

Så morro!

(Og forresten, gratulere som onkel til et større "yngel" også!)
MC Darup
Så morro! :) (Og forresten, gratulere som onkel til et større "yngel" også!)

takk takk ...
Skille yngel fra foreldrene..
Når er det vanlig/ greit og skille yngelen fra foreldrene?
3 uker, ca 50 % "krybbedød" hittil
Ja da begynner yngelen å nærme æ 3 uker nå. har ca 20 nå svømmende rundt.. Ser det er stor variasjon i størrelsen, noen begynner faktis å kunne ane at det er en discus, ser noen sorte vertikale striper å begynner å få form..
Det svømmer artemia rundt i karet og ser yngelen tar de også, så det ser ut til å funke. Den siste uka har hunnen vært veldig frampå og plaget hannen, men det har stoppet idag. Hannen har vært sjenerelt mørk hele tiden, og fått mye pes av hunnen. Men yngelen har har holdt seg rundt han hele tiden. Hunnen har fått et noe grålig belegg/slim på deler av kroppen , men den er sterk og klar i fargen. Men har sluttet å "mobbe" gubben idag. nå står den stort sett i motsatt hjørne å sturer, ser ut til å ha mistet interessen for de små.. Men tar no mat når det kommer i karet, så sånn sett ser'n frisk ut.
Kommer nokk til å ramle fra endel yngel ennå. Regner det som suksess vhis jeg forsatt har 10 friske og raske om to uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap