Noen som har erfaringer med Juwel 160l?


Så på en slik og likte den litt. Lavere enn de fleste andre kar på den størrelsen. Lysrørene nesten like lange som karet og en stor romslig topp som ser lett å skru ny innmat i. Og ingen tverrstag eller sidekanter. Dette er noe av grunnen til at jeg spør, det er det største karet uten tverstag eller avstiving av noe slag jeg har sett.
Litt lenge siden du spurte, men..... kan jo svare deg for det! Ta en kikk på mitt Juwel 160 L i profilen min. Jeg er veldig fornøyd med det nettopp fordi det er så langt og forholdsvis lavt. Mitt står i en vinterhage med vindu inn i stuen bak - tar seg godt ut! Det er lett å jobbe med, ingen midtstiver, to mateluker og OK med 30W lysrør.
Jeg har imidlertid byttet ut orginalpumpe og filter - synes det ble litt for lite.
Jeg har et slikt kar Kjetil Har kjørt det med 3x30W T8 og det fungerer fint det. Bakdelen med dette karet er lukene i toppen synes jeg. 2 luker som burde vært en lang en i stedet. Uansett får en gjort mye gjennom de to lukene. Får du tak i en topp til en 180 liter Juwel til en billig penge så blir det bra Jeg hadde dette i tankene en stund...
Fint. Det buler ikke for mye på midten med en meters lengde uten avstiver.? Jeg kommer nok til å skru såpass med lysrør i toppen at jeg ikke får fingrene ned uansett. Blir vel heller to øyeskruer i taket og snoroppheng for å heise hele toppen opp. Planen var å sette inn to doble Arcadia T-8 sett i toppen og bare frese vekk all den originale innmaten i armaturet. Kommer ikke til å satse på T-5, vil heller ha flere T-8 rør. Toppen er ikke så praktisk men den har ikke midtbjelken på armaturet og tverrstaget i veien for lysrørmontering. Tror du det går 4 eller 5 rør i bredden?.

Har lyst til å sette opp et nytt kar igjen og vil ikke ha det for stort og dypt. Har et co2 anlegg som bare ligger å samler støv nå som jeg kan bruke til det.
Bør vel kanskje også bytte ut filteret, selv om jeg liker de, spesielt overflateavsuget er greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap