Hummer i selskapsakvarium ?

HAr sett at den lokale dyrebutikken har tatt inn hummer. Lurer fælt på hvordan en slik evt ville gått overens med mallene og de andre relativt standard akvariefiskene våre.
Det er vel mer sannsynlig at det er snakk om kreps, og da er det med en gang ulovlige greier...
Jeg ville nok forhørt meg med butikken om vitenskapelig navn på disse, og undersøkt videre. Er det kreps som er ulovlig (ikke edelkreps), bør du melde fra til mattilsynet om dette.
Jeg syntes det er vår plikt å forhindre spredning av arter og sykdommene de kan bringe med seg, til en allerede meget truet fauna.
Hummer?
Vil tro en slik er veldig revirhevdende og godt mulig vil spise dem andre på bunnen. Eget artsakvarium er vel tingen her, men tror faktisk hummer er ulovlig å holde i Norge.
Blå hummer
Det var det det sto i butikken iallefall. Og den så umisskjennelig ut som hummer. Får vel spørre neste gang jeg er der nede om de er blitt klarert med mattillsynet.

Edit for å endre meningen i siste setning, slik at den ble rett
Var den i saltsvann eller ferskvann? Etter en lyntitt på NA, fant jeg ut at det er en kreps om den er i ferskvann, fordi det ikke finnes ferskvannshummer. Hvilken butikk er dette da?
Sannsynligvis Cherax quadricarinatus.
Populært kalt red claw crayfish. Den er helt klart forbudt her i landet.
Siden vi nå har konkludert med at det etter alt å bedømme dreier seg om en ulovlig søtnos, stenger jeg tråden
Vi har den policyen at vi ikke diskuterer ulovlige arter her hos oss på AF Om det skulle vise seg at arten er lovlig å holde, er det bare å sende meg en e-post, så åpner jeg tråden med en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap