Pumpe/sirkulasjonspumpe

Inaktiv bruker
Holder på å sette opp en 540 liter.

Det fulgte med en Aqua Clear Powerhead 110. Denne er vel kun til sirkulasjon i vannet? Har bestilt en Fluval FX5 utvendig pumpe som er underveis. Passer disse to sammen i forhold til størrelsen på karet??? Eller klarer jeg meg med bare den utvendige pumpa?

Har bare vært borti innvendige pumper før, så jeg er takknemlig for alle tips og råd jeg kan få.

Hei,

Hvor mye sirkulasjon du må ha, avhenger litt av hvilke typer fisk du ønsker å ha i ditt akvarium.

Skal du for eksempel ha Malawi, kan du fint ha sirkulasjon som tilsvarer 10 ganger størrelsen på ditt akvarium. Dvs. i ditt tilfelle opp mot 5400 L/h.

Aqua Clear Powerhead 110 er en veldig kraftig powerhead som har en kapasitet opp til 3700 L/h. (Skaper sirkulasjon i vannet).

Fluval FX5 er en kraftig utvendig pumpe, som kan betjene akvarier opp mot 1500 l. (Biologisk og partikkel filtrering, selvf. også sirkulasjon).

Slik jeg ser det vil dine to pumper til sammen sikre god sirkulasjon og biologisk filtrering.

Og ja, bruk begge "pumpene".

Lykke Til!
Inaktiv bruker
Takk for svar. Ja da kjører jeg på med begge pumpene.

Powerheaden kan vel brukes ved vannskift også? Synes å ha lest det et eller annet sted. Skal bruke en vanlig hageslange koblet til vannkrana på vaskerommet til påfylling av vann.

Men ved tømming av vann, kobler jeg vannslangen til utsuget på powerheaden da eller? Kanskje med en slangeklemme. Tenker jeg riktig nå?
Jeg bruker en vanlig hageslange ved fylling av akvariet. Bruker samme slangen når jeg tapper ut vann også, men da med hevert-virkningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap