Spm adapter og dekkglass til lys, varmekabel, pumpe størrelse

Jeg har startet opp igjen mitt 250L, og har planer om at det skal bli et plantekar alá Frank. Det står her med vann og grus. Har en som skal fikse litt på armatur og har tenkt å kjøpe et Co2 anlegg. Men akkurat nå har jeg disse spm. Håper noen kan svare.

1. Når jeg tar på varmekablen RENA 50W(den delen som stikker over grusen) så kjennes den ikke varm ut. Kan det være noe galt med varmekabelen, eller blir ikke hele kabelen varm. Bare et antall meter? Jeg skjekke selvfølgelig ikke kabelen før jeg limte den i bunn med silikon.

2. Bør man ha dekkglass mellom akvare og armatur? (har Akvastabil gammel type, som jeg tar ut innmaten på og setter inn nye Arcadiasett i)

3. Hva gjør man med alle adapteren som følger med Arcadia settete. Har lest at de legges under karet i skap, men dette blir da upraktisk når man skal løfte av armaturet. Finnes det noen måter å bruke flere lys på en adapter og en hurtigkobling mellom lys og adapter som kobler disse fra hverandre? Hvist jeg setter inn 4 lys så blir det 4 klumper i tillegg...

4. Jeg har en Eheim 2215 med 650l/h som "fulgte med" da jeg kjøpte karet. Denne har jeg installert i karet nå. Jeg har også en Eheim 2017 med 780l/h i kjelleren. Bør jeg egentlig bytte til den større pumpa?
Tessa_gr
Jeg har startet opp igjen mitt 250L, og har planer om at det skal bli et plantekar alá Frank. Det står her med vann og grus. Har en som skal fikse litt på armatur og har tenkt å kjøpe et Co2 anlegg. Men akkurat nå har jeg disse spm. Håper noen kan svare.
Antar det er en annen Frank, siden jeg ikke er noen planteguru i det hele tatt :p
Tessa_gr
1. Når jeg tar på varmekablen RENA 50W(den delen som stikker over grusen) så kjennes den ikke varm ut. Kan det være noe galt med varmekabelen, eller blir ikke hele kabelen varm. Bare et antall meter? Jeg skjekke selvfølgelig ikke kabelen før jeg limte den i bunn med silikon.
Det er en varm, og en kald del av kabelen. Er du sikker på at du har kjent langt nok "ned" på kabelen? For den del, 50W fordelt på en del meter, varmer ikke akkurat så man brenner seg i neven
Tessa_gr
2. Bør man ha dekkglass mellom akvare og armatur? (har Akvastabil gammel type, som jeg tar ut innmaten på og setter inn nye Arcadiasett i)

Normalt sett er det ikke behov for dekkglass, dersom armaturet har vanntette koblinger. Fordelen med dekkglass, er at rørene ikke tilsmusses med vannsøl, som fort gir litt kalkavleiringer.
Ulempen med dekkglass, er at dette fort blir skittent, og det er etter min mening litt tungvindt å drive å styre med det glasset hver gang en skal ned i karet.
Jeg har derfor ikke dekkglass på noen av mine kar.
Tessa_gr
3. Hva gjør man med alle adapteren som følger med Arcadia settete. Har lest at de legges under karet i skap, men dette blir da upraktisk når man skal løfte av armaturet. Finnes det noen måter å bruke flere lys på en adapter og en hurtigkobling mellom lys og adapter som kobler disse fra hverandre? Hvist jeg setter inn 4 lys så blir det 4 klumper i tillegg...

Desverre er det ikke spesielt gunstig å begynne å kappe disse kablene mellom forkobling og rørkoblingen. Jeg vipper bare opp armaturene, det er ytterst skjelden at jeg tar disse helt av. Spekuler ut ett system for hvordan du enkelst mulig kan gjøre dette hos deg selv.
Du kan for den del plassere forkoblingene akkurat der du selv vil, så lenge det ikke er i ett for fuktig område (slik som inni armaturet.)
Tessa_gr
4. Jeg har en Eheim 2215 med 650l/h som "fulgte med" da jeg kjøpte karet. Denne har jeg installert i karet nå. Jeg har også en Eheim 2017 med 780l/h i kjelleren. Bør jeg egentlig bytte til den større pumpa?

2017 tilsvarer vel 2217, som er mye bedre for ditt kar enn 2215. Jeg ville nok satt opp begge filtrene selv, men det er nå meg det :p Jo større, jo bedre.
Sjekk om det er et merke på varmekabelen. På mine har det vært markert med sprittusj (ser det ut som) der kabelen går fra kald til varm.

Hadde du plugget i kabelen før du limte den i hadde du kunne kjent et tydelig skille mellom kald/varm kabel etter en stund. Den blir varm til slutt, men det tar sin tid

Nå som kabelen er plugget i og er i karet kan du prøve å kjenne etter ved å stikke hånda ned i sanden. I kar uten kabel vil sanden oppleves som veldig kald i forhold til vannet. Nesten ekkel å ta i. Med kabel (som virker er det nesten ikke forskjell i temperatur mellom sand-vann. Har du to kar, et uten og et med kabler så er det lettere å kjenne forskjellen med å stikke hånda i sanden på begge to. Hos meg er det i alle fall en markert forskjell i temperatur.
Antar det er en annen Frank, siden jeg ikke er noen planteguru i det hele tatt :p.

Upps.. jeg mente Kjetil L. Beklager så mye Kjetil, ikke meningen å frarøve deg for velfortjent kreditt. Tråden og karet ditt er utrolig flott og inspirasjon for sikkert flere enn meg
Og til deg Frank. Ta det som et kompliment. Jeg har lest så mye flotte og nyttige ting som du har skrevet og svart på her i forumet, at navnet ditt bare lå øverst i hjernebarken min
Håper dere kan tilgi meg gutter, please...

Det er en varm, og en kald del av kabelen. Er du sikker på at du har kjent langt nok "ned" på kabelen? For den del, 50W fordelt på en del meter, varmer ikke akkurat så man brenner seg i neven .

Nå som kabelen er plugget i og er i karet kan du prøve å kjenne etter ved å stikke hånda ned i sanden. I kar uten kabel vil sanden oppleves som veldig kald i forhold til vannet. Nesten ekkel å ta i. Med kabel (som virker er det nesten ikke forskjell i temperatur mellom sand-vann. Har du to kar, et uten og et med kabler så er det lettere å kjenne forskjellen med å stikke hånda i sanden på begge to. Hos meg er det i alle fall en markert forskjell i temperatur.

Da var det bare å "kle av seg" , grave seg ned i 6cm grus + test i forhold til 80l :oD Kablene virker de... (Har en tendens til å gjøre noe, så tenke etterpå..)

Ulempen med dekkglass, er at dette fort blir skittent, og det er etter min mening litt tungvindt å drive å styre med det glasset hver gang en skal ned i karet..

Da prøver jeg uten først. Kan alltids suplere etterpå.

Desverre er det ikke spesielt gunstig å begynne å kappe disse kablene mellom forkobling og rørkoblingen. Jeg vipper bare opp armaturene, det er ytterst skjelden at jeg tar disse helt av. Spekuler ut ett system for hvordan du enkelst mulig kan gjøre dette hos deg selv..

Pokker å. Jeg får bare pese litt mer når jeg skal holde på oppe i karet. Jeg har hvertfall lokk som kan åpnes foran og bak....

2017 tilsvarer vel 2217, som er mye bedre for ditt kar enn 2215. Jeg ville nok satt opp begge filtrene selv, men det er nå meg det :p Jo større, jo bedre.

Det står faktisk 2017 på pumpa. Kanskje bare noe gammel merking, for den ser akkurat ut som 2215 bare større. Når du sier begge pumpene, da mener du to pumper separat med hvert sitt innsug og utblåsning. Blir ikke det litt mye slagner i karet da jeg ikke har bakgrunn?

Du er herved tilgitt, fra min side Ikke at det var noe problem i det hele tatt, men syntes bare det hørtes mektig imponerende ut om noen syntes jeg hadde plantekar :p

Jupp, jeg mener to separate filtre, med dertil kaos av slanger. Slanger og koblinger er lette å sjule, spesielt om en benytter de litt mer påkostede settene til Eheim (installasjonssett 1 og installasjonssett 2)

PS: På 2215\2015, er det om jeg ikke husker feil 12\16mm slange på begge sider, da må du bruke dette installasjonssettet i stedet for det jeg linket til over, på sugesiden
Frank Angell
Du er herved tilgitt, fra min side ;)

Det er godt jeg er tilgitt, jeg trenger din kunnskap ;o)

Jupp, jeg mener to separate filtre, med dertil kaos av slanger. Slanger og koblinger er lette å sjule, spesielt om en benytter de litt mer påkostede settene til Eheim

De koblingen her er veldig mye finere enn mine grønne, stor, klumpete, stygge greier..

Har noter meg disse, jeg får ta ting litt etterhvert. Må spre kostnadene slik at de ikke synes så godt D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap