Ciklide med rar oppførsel, oppblåst, spiser ikke...

Har 5 stk cikider i et 110L aquarium. Den ene (største) har blitt tykkere og tykkere, spiser ikke når de blir matet og holder seg for seg selv. er heller ikke spesielt aktiv kontra det den var tidligere. litt blanke oppblåste øyne. De andre fiskene i karet er helt normale og farter rundt.
Gjemmer seg litt så ikke lett å ta noen bilder av den.

Noen tips??
Syntes det ser ut som noe av skjellene på fisken er begynt å reise seg? Det dreier seg da om bukvannsott, en heslig infeksjon i buken. Denne sykdommen er som mange andre beskrevet i sykdomsartikkelen. Har du tittet litt i denne?

Mistenker sterkt at det er bukvannsott, og da er løpet kjørt for denne fisken. Avliving er min anbefaling, fisken har det ikke bra når det meste av innvoller er en eneste mos av bakteriell gugge.
eg synes også det virker som bukvannsott, på engelsk såkalt dropsy. Dette er ikke smittsomt, men som Frank Angell sier, det er liten sjanse for at fisken klarer seg. Å behandle vannet vil nok heller ikke hjelpe. Jeg hadde selv en honninggurami som fikk dropsy. Hadde den i karantene for sikkerhets skyld. Den spiste og var delvis aktiv gjennom hele sykdomsperioden, men var tydelig sliten. Etter ca 1 mnd døde den.
Noen av mine fisker har blitt oppblåst, skjellene står ut og spiser lite. Så vi åpnet den og da var den full av vann, eller hva det nå er. Kanskje det er det som heter dropsy? Eller er det noe annet, jeg vet ikke :S
Fiskeelsker!
Noen av mine fisker har blitt oppblåst, skjellene står ut og spiser lite. Så vi åpnet den og da var den full av vann, eller hva det nå er. Kanskje det er det som heter dropsy? Eller er det noe annet, jeg vet ikke :S

Det var nok ikke vann i buken, men kroppsvæsker og millioner av bakterier.
Bukvannsott, var det helt klart i alle fall
hva kommer denne sykdommen av? noen konkrete grunner eller er det bare slik at noen bare får det?
Bukvannsott kommer oftest når fiskene lever i ett suboptimalt miljø, slik som de fleste andre sykdommer også. I tillegg er den delvis relatert til kostholdet hos enkelte arter.

Forbedret akvariepleie er gjennomgående råd å finne for å unngå denne sykdommen.
klompi
Har 5 stk cikider i et 110L aquarium.

Jeg synes dette ser ut som en afrikansk ciklide... kan det være enten Malawi eller Tanganyika?

Det kan være med på å gjøre hold av dem helt spesielt. Mange av disse fiskeartene er strikte vegetarianere, og gir man dem annet fòr, vil de bli syke av bukvannssott før eller siden. Kjøttbasert fòr er ikke sunt for dem. Tropheus er et typisk eksempel på fisk som fort får denne sykdommen om kostholdet er feil.

Hva slags fòr gir du fiskene dine?
Og ikke minst, hvilken ph og gh har du i vannet du har dem i? Dersom du holder dem i feil vannverdier, kan det også på sikt gjøre fisk syke siden de ikke trives så bra.

Nedsatt trivsel = større risiko for sykdom.

PS! Jeg er ikke sikker på om en 110 liter er så godt egnet til hold av Malawi-ciklider heller... Beklager. Men dette kan sikkert Malawieksperter gi mer utfyllende svar eller kommentarer om.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap