- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Aluminiumsfolie som reflektor
Aluminiumsfolie som reflektor
Som overskriften tilsier så har jeg brukt litt aluminiumsfolie over lysrørene som en slags reflektor, det er mest fordi jeg er lei av å få lyset mitt i fleisen når jeg åpner luka. Jeg har ikke hørt om noen andre så gjør dette, så jeg lurer derfor på om jeg har gått rett i en nybegynnerfelle? Aluminiumsfoilen har fått ligget til jeg får skrapt sammen pengene til en skikkelig reflektor.
Postet 11.02.07 kl 14:59
Postet 11.02.07 kl 15:06
Det er faktisk en del som bruker denne "billigvarianten" av reflektor. Selv har jeg ikke hatt den effekten jeg ønsket, og derfor har jeg valgt å bruke noen karve kroner på en skikkelig reflektor (en var vel å ta litt svakt i :p)
Det jeg opplevde, var at folien meget fort ble misfarget på grunn av damp, og dermed ikke gjorde nytten sin i det hele tatt. Det er jo litt lettere å dra ei fille over en hard reflektor, enn folie som skjelden er samarbeidsvillig
Det jeg opplevde, var at folien meget fort ble misfarget på grunn av damp, og dermed ikke gjorde nytten sin i det hele tatt. Det er jo litt lettere å dra ei fille over en hard reflektor, enn folie som skjelden er samarbeidsvillig
Postet 11.02.07 kl 15:45
Du som bor på Karmøy kan jo bare stikke innom den fantastiske Biltema-butikken dere har i Haugesund (kunne gått rundt der i mange timer Der selger de aluminiumsteip som egner seg godt som reflektor i mangel på "the real thing". Denne teipen har et belegg utenpå som gjør at den ikke irrer/blir matt så raskt som vanlig aluminiumsfolie. Anbefales
Postet 11.02.07 kl 17:20
Postet 11.02.07 kl 23:00
Postet 12.02.07 kl 00:42
Endret: 12.02.07 kl 00:47
Jeg har også brukt alum. folie i enkelte "billig-armaturer" i de mindre akvariene. Det har funket helt greit det, og jeg synes det gir litt mer lys ihvertfall, sammenlignet med ingenting, eller den matte, grå overflaten som er innvendig i de armaturene jeg har på små-akvariene.
I de store karene med heldekkende armaturer (type Effectlight fra Akvastabil) har jeg investert i skikkelige reflektorer.
I de store karene med heldekkende armaturer (type Effectlight fra Akvastabil) har jeg investert i skikkelige reflektorer.
Postet 12.02.07 kl 08:00
Endret: 12.02.07 kl 08:01
Jeg har bare en lyspære (sylvania 15W) til det bittelitte karet mitt (25l). Jeg har lyst på reflektor, men finner ingen som passer til en slik liten pære. Jeg har dekkglass over akvariet så damp er et minimalt problem. Vet noen om en reflektor som passer eller hjelper det å mekke noe med aluminiumsfolie?
Postet 07.12.07 kl 12:51
Postet 07.12.07 kl 13:35
Postet 07.12.07 kl 13:39
Lys-geeks sier at vanlig hvit maling er bedre en aluminiumsfolie, dessuten holder den seg langt bedre.
Men det beste er selvfølgelig en skikkelig reflektor.
Selv så brukte jeg selvklebende "Silver Chrome Vinyl" i et armatur jeg laget. Har sålangt holdt seg plettfri, men den henger over tanken så den holder seg tørr.
Men det beste er selvfølgelig en skikkelig reflektor.
Selv så brukte jeg selvklebende "Silver Chrome Vinyl" i et armatur jeg laget. Har sålangt holdt seg plettfri, men den henger over tanken så den holder seg tørr.
Postet 07.12.07 kl 18:22
Re: Aluminiumsfolie som reflektor
Hei polar
sitat fra polar: Selv så brukte jeg selvklebende "Silver Chrome Vinyl" i et armatur jeg laget.
Hvor får man kjøpt denne vinylen?
Den ser jo litt interessant ut i fremtidige DIY prosjekt....
Hilsen
Fru Niska
sitat fra polar: Selv så brukte jeg selvklebende "Silver Chrome Vinyl" i et armatur jeg laget.
Hvor får man kjøpt denne vinylen?
Den ser jo litt interessant ut i fremtidige DIY prosjekt....
Hilsen
Fru Niska
Postet 07.12.07 kl 19:25
Jeg kjøpte min på Ebay. Er mange selgere som har slikt, bare gjør et søk. "Silver vinyl" "Chrome vinyl" "Mirror vinyl" "Adhesive mirror" "chrome foil" osv. Finnes hos de som driver med skilt og dekaler til biler, leketøy og lignende. Sikkert her til lands også. Bare pass på at du får noe som kan brukes utendørs. Jeg tror jeg fikk nok foile til 3-4 skift for ca 40 kroner (har bare ett lysrør da)
Postet 07.12.07 kl 21:38
Postet 10.02.08 kl 17:47
Postet 10.02.08 kl 18:19
Postet 10.02.08 kl 20:56
Postet 10.02.08 kl 21:27
Postet 07.09.08 kl 20:03
Drar opp gammel tråd...
Jeg har flere akvastabil effectlight armaturer der det er reflektorer med utbyttbar folie. Denne folien er blitt litt vanskelig å få tak i her til lands, og blir litt dyrt å bestille til flere kar fra f.eks Danmark.
Bare lurer på om noen har tips til konkrete produkter som kan egne seg i stedet for de orginale foliene? De orginale er jo slike tynne bøybare som blir holdt på plass i et spor på hver siden. Så vil ikke ha tape, men noe tynt, stivt og bøybart som kan klippes til i riktig størrelse.
Edit for å legge til at det må være en folie som tåler vannsøl og damp da det ikke er dekkglass imellom på noen av karene mine.
Jeg har flere akvastabil effectlight armaturer der det er reflektorer med utbyttbar folie. Denne folien er blitt litt vanskelig å få tak i her til lands, og blir litt dyrt å bestille til flere kar fra f.eks Danmark.
Bare lurer på om noen har tips til konkrete produkter som kan egne seg i stedet for de orginale foliene? De orginale er jo slike tynne bøybare som blir holdt på plass i et spor på hver siden. Så vil ikke ha tape, men noe tynt, stivt og bøybart som kan klippes til i riktig størrelse.
Edit for å legge til at det må være en folie som tåler vannsøl og damp da det ikke er dekkglass imellom på noen av karene mine.
Postet 23.08.12 kl 21:21
Endret: 23.08.12 kl 21:24