Sopp på fisk

Det måtte jo skje før eller senere at jeg fikk sykdom i akvariet mitt.

Det startet med at apollo haiene mine begynte å stresse ganske mye når de svømte rundt. Så ser jeg at det er begynt å komme noe hvit på et par stykker av dem. Den er ikke på samme område på begge fiskene,den har ikke spredd seg så veldig. De spiser fremdeles mat og viser ikke andre sykdomstegn enn at de er litt stressa.

Har hatt oppi salt og allerede etter en dag ser det ut til at de stresser mindre,men soppen er ikke forsvunnet enda.

Om saltkuren ikke virker helt etter 3-4 dager,hvor enkelt er det å få tak i esha 2000 medisinen? Er det kun på nettet eller er det noe de fleste dyrebutikker har?
Jeg bestilte hos Aquamanias torsdagsnatt og Esha 2000 og Exit lå i postkassen på lørdag. Rask levering
Takk for svar

Spørs om jeg kan la være å bestille den med det første heldigvis.

Tok et større vannbytte og har som sagt hatt i salt. Fiskene ser mye mindre stressa ut nå og jeg lurer på om ikke soppen er på tilbaketog
Hmm,den ser ut til å ha spredd seg mer utover akvariet.

Fiskene er vel de som er minst angrepet isåfall. For plantene ser jo nesten ut som om de har hvitprikk,den ene stripet sjokolademallen døde etter å ha svømt rundt nesten ustanselig og hadde nok av hvite små legmer.

Samtidig så ser jeg at det ikke er alger på glasset men disse små hvite,nesten glassfargede prikkene\små vekster kanskje?

Fiskene som er der nå ser ikke så redusert ut,de spiser også. Men det virker som om de klør.

Utifra dette,er det noen som har forslag på hva det kan være?

Merker at esha Exit og esha 2000 er ganske anbefalt og er vennelig mot filterbakterier.

Kan jeg medisinere med en av dem bare for å være sikker? Vet ikke helt hva slags sykdom det er men noe er det hvertfall.
Dette høres ikke helt sopp ut, men mer som flere problemer på en gang. Tipper at det er parasitter på fiskene, men hva det er ellers i karet, er ikke godt å si. Det er i alle fall høyst uvanlig at plantene rammes av det samme som fiskene.

Du kan gjerne kjøre en kombokur med både eSHa 2000 og eHSa Exit samtidig. Da elliminerer du det meste av de enklere sykdommene, og en hel del av de ikke fullt så enkle
Takker for svar. Var akkurat den bekreftelsen jeg trengte

Hmm,det hvite som vokser på vinduet og planter er hvertfall små og lodne.
Saltet gir positiv effekt på apollo haiene mine

Men jeg ser at ene scalaren min har finneråte på halen. Den har ikke hatt noe fremgang etter saltingen. Esha exit og esha 2000 er bestillt,så nå er det bare å glede seg til akvariet snart kan friskmeldes

Scalaren med finneråte spiser enda,og viser ikke tegn til svømmeproblemer eller lidelser.
Hei.
Ved sopp heller mistanke om sykdom, bruker jeg salt i vannet som jeg løser opp i varmt vann.+ at jeg skrur opp tempen til over 30 grader.
Funker bra til meg dette.
Det må være flere ting som er galt i karet ditt, om det blir sopp på glass og planter, og siden scalaren har fått finneråte nå.

I påvente av medisiner, ville jeg tilført 2g salt pr liter akvarievann, mindre om du har salt i fra før av (som jeg syntes å lese). Dette for å gi fiskene ekstra tid før medisinen kommer.

Du bør også gå gjennom dine rutiner med vannbytter, slamsuging, filterrens, fôrin etc, for å se om du finner noe su kan forbedre - det er såpass uvanlig at hele karet infiseres av sopp, at det må være noe som er galt.
Forsøkt å fjerne så mye sopp som mulig før du medisinerer, ellers kan du risikere å måtte medisinere leeenge før all soppen er borte.
Å øke tempen vil bare gjøre vondt værre, siden disse smittestoffene du har akselererer sin celledeling ved høyere temp
Har saltet ja,temperaturen har jeg heller ikke økt nettopp av at det bare vil gjøre vondt verre,de mates 1 gang om dagen og da er det nok til at alle får litt men ikke mer. Slamsuging gjør jeg en gang i uken men tror jeg kanskje bør gjøre det minst 2 ganger i uken nå. Vannskifte er også en gang i uken,men vurderer å sette det opp til 3 ganger uken inntil jeg får medisinert.

Planter som ble flyttet til et annet kar før jeg så at soppen kom har infisert det karet også. Den ene fisken som er oppi der er helt frisk,men også her er planter og vindu sopp på.

Kan et bunnlag som er mettet på hummus være delaktig i dette? Når jeg tar slamsuging så tar jeg kun på toppen av bunnen da jeg bare bruker en tynn plastslange. Filteret i akvariet rengjør jeg når den begynner å miste kraft i sirkuleringen. Det er en innvendig pumpe.
Oppdateringen min så langt,finneråten har bremset kraftig på scalaren,skulle nesten tro den er på stedet hvil,men ser at det er noe der enda. De andre fiskene ser nesten helt fine ut nå,bare 1 prikk eller 2 per fisk. Medisinen er ikke her enda,men regner med den er på vei.

Er det vanlig at vannflaten på akvariet blir litt rar når man kjører en salt kur? ser ut som om det ligger noen små klaser med bobler i overflaten.
Det er ikke vanlig at man opplever "skum" på overflata med så lave saltmengder det her er snakk om. Vannet skal bli bra brakk før man har effekt av en skummer, og derfor tror jeg nok ikke det er saltet som lager hodebry
Hehe det som lager enda mer hodebry er at nå er den borte igjen,kan være at flyeplantene mine satt seg fast i toppen av roten min og dermed blokkerte litt av strømmen i overflaten.

Kom hjem fra jobb nå og fant pakken med esha exit og esha 2000 som jeg skal starte å medisinere med i morgen. Ser også at finneråten på scalaren har tatt litt mer av halefinnen,så det medisinen gir meg et stort glis

Men mener på å ha lest her inne at det var snakk om feil dosering oppgitt på papirene til medisinen,stemmer det?
Akvariene er på 160l og 90l skal medisinere begge da jeg frykter at det kan ligge litt smitte i begge. Hvor stor dosering skal jeg ha da?

Det er vel bløtt vann jeg har,men har kun strips til å måle verdier og de sies å være upresise. Derfor bruker jeg å si at elefantfisken stortrives der og at jeg da regner med at verdiene er nært dens preferanser siden den er følsom for vannkvaliteten
Bruk normal dose, jeg har aldri vært borti at det er oppgitt feil dose på pakken. eSHa har levert medisiner så lenge, at dette skulle de ha oppdaget\ retter på for lengst.
Flaskene du har fått er temmelig blodferske, medisinen selger som varmt hvetebrød, og har innimelllom vært vanskelig å skaffe på grunn av stor etterspørsel
Synd jeg ikke har aksjer i eSHa Labs, hadde vel tjent meg rik da :p

Jeg ville definnitivt testet Gh i vannet, før jeg medisinerte. eSHa 2000 har dobbel dose av normalen, ved Gh under 4, så det er viktig å vite hvilken side man er på.
Dosseringen med eSHa Exit er 20 dråper (1ml) pr 100L akvarievann, du har etter alt å bedømme 140L+75L (ett 100L akvarie rommer aldri 100L)
Dette betyr rett å slett at du tilstter 28 dråper eSHa Exit i det sørste karet på dag en, og deretter 14 dråper dag 2 og 3.
I det minste karet, tilsetter du 15 dråper på dag en, og 8 dag 2, og 7 dag 3.
eSHa 2000 dosseres med 25 dråper pr 100L ved Gh over 4, dobbelt så mye ved Gh under 4.
Dette tilsvarer 35 dråper eSHa 2000 i det største karet på dag en, evt 70 om Gh er lavere enn 4. Dosser så henholdsvis 18 og 17 dråper, evt 35 begge dager om Gh er lavere enn 4.
I det minste karet dosserer du på dag en 19 dråper, evt 38 dråper om Gh også her er under 4.
På dag 2 dosserer du 10 dråper (evt 19), og på dag 3 9 dråper (evt 19).
Regner med at der er normalt at medisinen farger vannet i akvariet?

Fant ikke noe på bruksanvisningen som sa om jeg kunne fore fiskene under medisineringen eller ikke. Men regner med dette skulle gå fint?
Jepp, vannet kan fort bli litt gyselig i fargen når en medisinerer.

Det er ikke noe problem å fôre når en bruker medisiner fra eSHa, i motsetting til mange andre produsenter.
Takk nok en gang

Da bærer det mot slutten av dag 2 og det ser ut som om det hjelper bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap