Karantene

Jeg har en scalare i karantene i et 33liters hjørnekar. Har hatt den der et døgn nå, å ser den misstrives. Den er blass i fargene, spiser ikke og står med snuten i glasset.

Jeg lurer da på om der er stor sjansje og slippe den rett i 530litern? Stor sjanse for at den tar med seg noe sykdom, om den har?

Har netopp begynt med karantene kar, hadd alle nye fiskene som skal i 530litern i karantene 1mnd. Har ikke hatt noe sykdom enda

Kan jo være at den var syk før du fikk den.
Ellers har jeg også hatt problemer ved at vannverdier og temperatur forandringen kan gjøre de slappe. Jeg vet ikke om andre har opplevd dette, men det har jeg mange ganger. Det går bra, bare du sjekker vannverdiene. Kanskje du har mye nitritt?
Du kan sjekke den for alle mulige synlige symptomer for forskjellige sykdommer som du kan lese om her inne på sykdoms delen av akvarieskolen.

Hvis du ikke ser noen sånne symptomer så ville jeg hatt den oppi 530 literen.

Om en med god peiling kommer her og sier at jeg tar feil så hør heller på han/henne da de sikkert kan mer enn meg.

Jeg har ikke brukt karantene kar før jeg har fisk oppi karet mitt,jeg studerer heller fiskene i butikken nøye over flere dager for å se om det er noen som dør eller oppfører seg uvanlig. Ser de sunne og friske ut så kan de godkjennes for min del.

1 måned i karantene kar virket litt mye for min del,men det er muligens en god løsning for å sjekke om de har sykdom. Jeg ville derimot valgt et litt større karantene kar og halvert karantene tiden da butikkene her i ålesund som regel har fiskene 1 uke i karantene før de selger dem.

Scalarer krever gjerne god plass og det kan være det som plager den,og som tidligere nevnt kan det være vannverdier. Det er også derfor jeg ville hatt større karantene kar da vannverdier kan gå som en jojo i små kar.
Takk for svar

Vannverdiene er vel bra. Netopp tatt i bruk det karet. Pumpen er en fluval 1 som har stått i et sykdomsfritt kar i over 4 uker. Så den er innkjørt. Andre fiskene ser ut til å trives.

Vanskeli å tilfredstille kravene til en fisk i karantenekar :P

Temp, ph å gh er i orden vertfall. Den ser litt bedre ut nå, kansje den har klaustrofobi...

Noe jeg har klipt ut fra akvaforum en plass:

Et karantene-kar er en veldig god investering. Det kan spare en for mye trøbbel og "hodepine" senere.

Et karantenekar trenger hverken å være fancy eller spesielt stort. Men det må ha et fungerende filter og være innkjørt til enhver tid. Innredningen kan holdes svært enkel og på et minimum. Noen få enkle planter som ikke krever noe særlig stell eller lys, mest for å gi litt skygge og tilfluktsmuligheter til fiskene, og kanskje en trerot eller to å gjemme seg bak eller under.
Mange har rett og slett ingen innredning i det hele tatt, bare en helt naken glasstank. Men dette mener jeg skaper unødig stress for fisken da de føler seg både "utsatt" og skremte av å ikke ha noen retrettmuligheter eller noe å søke skjul i.

Siden filteret til enhver tid må være innkjørt og klart til å ta i mot nye fisk som trenger karantene, bør man ha karet stående i drift hele tiden. For å holde det i drift, må man ha noen få enkle fisk oppi der. For eksempel en liten stim av noen tetraer eller noen guppyer eller molly. Når man så kommer hjem med en pose nyinnkjøpt fisk, håver man ut "vedlikeholdsarbeiderne"og putter dem i det vanlige karet så lenge.
Så setter man inn de nye.

Min mening er at skal man først ha karantene på fisken, så er det tull og helt bortkastet å bare gi en uke eller to. Da kan man like godt la være...
Det er så mange sykdommer som kan bryte ut etter det, at karanteneperioden må være minst dobbelt så lang. Jeg setter vanligvis et minimum på fire uker, helst seks uker. Da kan man føle seg nogelunde trygg på at fiskene man kjøpte er friske og ikke bærere av noe muffens.
Skulle det bryte ut sykdom i karantenekaret på de nye, og medisinering må til, starter karanteneperioden fra scratch etter endt medisinering og nye uker må til.

Jeg har hatt f.eks. hvitprikk-utbrudd på karantenefisk flere ganger, og typisk for akkurat den sykdommen er at den bryter ut mellom 8 og 15 dager etter innkjøpet iflg min erfaring. En ukes karantene er derfor bortkastet selv for den alminnelige hvitprikk-sykdommen, da den ofte bruker lenger tid på å bryte ut enn bare en uke. Som i tilfellene der den har brutt ut etter 8 dager - dersom jeg bare ga en uke (7 dager) ville altså sykdommen brutt ut dagen etter at jeg plasserte dem i selskapskaret mitt...
Da tenker jeg den teksten vil være tryggere å høre på en meg med tanke på karantene tid og hvor stort karet skal være.

Når jeg ser på bildet du har der så kan det være at scalaren ikke har noe å skjule seg bak,eller kanskje for sterk strøm i vannet?

Det er også fullt mulig at den ikke har blitt vant til karantene karet enda,eller muligens faktisk er syk?

Jeg for min del har ikke opplevd noe sykdom i akvariet bortsett fra den sopp infeksjonen noen av fiskene mine fikk for et par dager siden nå,men denne er da på tilbakegang ser det ut til.

Om du gir den noen dager så vil den kanskje virke kvikkere om den bare får fred en liten stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap