Mine vannverdier i kranen, noen spørsmål....

Har lest endel her om at folk bruker torv, eikeblader, etc. for å senke Ph-verdien.

Målte i dag mine verdier i krana:
Ph: 5
GH: 1
Kh: 1

Jeg bruker div. remedier for å justere opp mine verdier (Kh og GH da), men lurer på:
Er det mine verdier som er uvanlige? (Lokalt vannverk)
Det virker som om mange her prøver å få dem ned, men er det bare meg som har lav Ph i krana?

Kanskje noen gode hoder her på forumet kommer på noen fisker utenom dem jeg har, som elsker feks. Ph på 5?
Neontetra ser ut til å kunne like vannet ditt som det er....
Spesielt uvanlig vannverdier har du ikke, med tanke på de Norske forholdene

Husk bare at en Kh på 1, kan gi relativt ustabil Ph.
Jeg bruker å justere opp Kh`n litt for å unngå dette ja...

Bare lurte på om vannet sørpå har mye høyere Ph enn her, siden så mange må senke den?
Etterhvert som mange vannverk får modernisert seg, er det helt andre vannverdier som går ut i ledningsnettet, enn det som kommer inn til stasjonen.
Ph økes vanligvis til ca 8, for å hindre forvitringer av det eksisterende ledningsnettet.
Her lokalt gjøres dette ved å filtrere vannet over enorme bassenger med marmorstøv, for deretter å steriliseres med UV-lys. Klor-rensingen er derfor over og ut her, takk og pris.
I tillegg til dette tilsettes vannet alvorlige mengder Co2, som vannverket oppgir skal stabilisere Ph så høy. Altså tvert motsatt av hva en ellers er vant med....

I vannkilden springvannet mitt hentes fra, målte jeg Ph til under 5 her i høst, Kh var ca 0,2, og Gh var ikke-eksisterende.
Vannet jeg tapper i springen, har Ph på ca 8, Kh på 1,7 og Gh ligger på 2-2,5. Altså en vesentlig endring i forhold til tidligere

Metoden som brukes lokalt hos meg, er også mye brukt andre steder i landet, og det er nok derfor mange sliter med høy Ph i kranvannet.
Takk for godt svar Frank!

Utrolig hva du vet!
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap