- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Yngel av Sterbai og..?
Yngel av Sterbai og..?
I går lovte jeg at jeg skulle legge ut noen bilder av mine Sterbai yngler som har blitt ca 5-6 uker. sjansen bød seg i dag, da jeg skulle flytte dem fra yngelkaret og over i hovedkaret.
men så er det dette "problemet" mitt da. Jeg har kun hatt egg fra ett kar oppi det yngelkaret. Dette var egg tatt fra Sterbai-karet. I det karet har det kun vært sterbai, og i en periode på en uke var det også Semiaquilus der.
Den ene av ynglen er, som dere ser, helt ulik de andre. Den ar ulik i både form, farge og oppførsel. Mens Sterbaiene har masse brune flekker og prikker, og fremdeles er godt kamuflert, er denne begynt å bli mindre og mindre mønstret. Den er mer langstrakt i fasongen enn de andre også.
Er det mulig at dette er en Semi-yngel, og at de lekte i løpet av den første uka her, uten at jeg la merke til det?
Jeg reagerte litt på at noen av eggene var veldig store i forhold til de pleier, men la ikke mer i det den gangen. Noen her som har semi-yngel det er blitt litt størrelse på som kan svare?
men så er det dette "problemet" mitt da. Jeg har kun hatt egg fra ett kar oppi det yngelkaret. Dette var egg tatt fra Sterbai-karet. I det karet har det kun vært sterbai, og i en periode på en uke var det også Semiaquilus der.
Den ene av ynglen er, som dere ser, helt ulik de andre. Den ar ulik i både form, farge og oppførsel. Mens Sterbaiene har masse brune flekker og prikker, og fremdeles er godt kamuflert, er denne begynt å bli mindre og mindre mønstret. Den er mer langstrakt i fasongen enn de andre også.
Er det mulig at dette er en Semi-yngel, og at de lekte i løpet av den første uka her, uten at jeg la merke til det?
Jeg reagerte litt på at noen av eggene var veldig store i forhold til de pleier, men la ikke mer i det den gangen. Noen her som har semi-yngel det er blitt litt størrelse på som kan svare?
Postet 12.02.07 kl 14:18
På side 31 i akvarieromtråden min, innlegg nr 308 og dato 02.01.07, finner du et bilde av en ørliten Semiaquilus-yngel. Kan du huske om noen av dine lignet på et sånt brunt sandkorn da de var noen uker yngre? Den brune prikken eller flekken rett foran hodet så akkurat ut som et sandkorn da yngelen lå stille på sandbunnen. Umulige å se
Den ble oppdaget i foreldrenenes kar (det er et rent artskar, ingen andre fisk der) sammen med en liten gjeng slike. Dessverre oppdaget jeg dem i forbindelse med et iskaldt vannbytte.... og dermed var det gjort. De tålte ikke kalddusjen, for jeg har iallefall ikke sett snurten av noen siden der.
Den ble oppdaget i foreldrenenes kar (det er et rent artskar, ingen andre fisk der) sammen med en liten gjeng slike. Dessverre oppdaget jeg dem i forbindelse med et iskaldt vannbytte.... og dermed var det gjort. De tålte ikke kalddusjen, for jeg har iallefall ikke sett snurten av noen siden der.
Postet 12.02.07 kl 14:45
Endret: 12.02.07 kl 14:47
Postet 12.02.07 kl 14:53
Mona, ser ikke bildet i tråden din? Jeg kan beklageligvis ikke huske hvordan de så ut den første uka, men det tok ikke lange stunden før jeg reagerte på lengden og fasongen i forhold til de andre. Jeg får vel bare vente å se hva h*n utvikler seg til. Det er jo bare to muligheter, så jeg tror sjansen for at det er semi er stor.
Postet 12.02.07 kl 15:26
Endret: 12.02.07 kl 15:27
Her er bildet.
Beklager dårlig kvalitet med det måtte skje raskt.
Men jeg synes de var helt spesielle, fordi de ser ikke ut som "vanlige" Corydorasyngel gjør i den alderen. Istedenfor de vanlige spettene for kamuflasje, hadde disse Semiaquilusynglene kun EN flekk, og det var den ene brune.
Ingen av de andre Cory-ynglene jeg har drettet har sett slik ut, så jeg håpet jo da at du skulle dra kjensel på den siden de skiller seg ut
Beklager dårlig kvalitet med det måtte skje raskt.
Men jeg synes de var helt spesielle, fordi de ser ikke ut som "vanlige" Corydorasyngel gjør i den alderen. Istedenfor de vanlige spettene for kamuflasje, hadde disse Semiaquilusynglene kun EN flekk, og det var den ene brune.
Ingen av de andre Cory-ynglene jeg har drettet har sett slik ut, så jeg håpet jo da at du skulle dra kjensel på den siden de skiller seg ut
Postet 12.02.07 kl 16:02
Vet ikke riktig.... Så dem bare med mine små blå, og ikke gjennom linse, og jeg har endel planter i karet så det var ikke mye jeg så til dem den første tiden. Som du ser, så har min fremdeles et mørkere parti i "nakken" slik som man tydelig kan se at din har. Nå begynner jeg jammen å tro det er semi. Så gøy!
Postet 12.02.07 kl 16:13
Postet 12.02.07 kl 16:28