- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kan kirsebær reker gå sammen med sommerfugl ciklide?
Kan kirsebær reker gå sammen med sommerfugl ciklide?
Postet 12.02.07 kl 17:43
Postet 12.02.07 kl 21:10
Postet 13.02.07 kl 14:43
Postet 13.02.07 kl 16:43
Postet 14.02.07 kl 18:02
Postet 14.02.07 kl 21:38
Postet 15.02.07 kl 15:04
Reker og sommerfuglciklider
Jeg har prøvd å ha 4 røde krystallreker sammen med 2 sommerfuglciklider, og disse ble borte i løpet av en helg. Må sies at jeg har et veldig lite kar, men det er mye planter og gjemmesteder der. Det kan nok kanskje gå bedre med et større kar ......
Postet 22.02.07 kl 13:59
Postet 25.03.07 kl 21:17
Postet 17.07.07 kl 18:23
Endret: 17.07.07 kl 18:24
Når jeg har tenkt å sette kirsebærreker i samme akvarier som ciklider (Apistogramma, beslektet med Sommerfuglciklider), velger jeg alltid ut de aller største og eldste kirsebærrekene. Det har fungert. De er for store til å bli spist. Men noen rekeyngel kommer det aldri i disse akvariene, for de blir spist av ciklidene.
Alt som tenkelig kan passe inn i gapet på en ciklide blir spist. Reker har en uimotståelig rykkende måte å bevege seg på, det er en naturlig trigger for ciklidene som sier "SPIS DET"
Så var jeg deg, ville jeg kanskje forsøkt kirsebærreker i et lite, eget kar først, f.eks. en 19 liter. Der kan de formere seg og vokse, og så etterhvert når du har en stor nok bestand, kan du forsøke å ta de aller største, godt voksne rekene over i karet med Sommerfuglciklidene. Innred karet med masse javamose, så finner rekene gjemmesteder å stikke seg ut av syne. Prøv med bare et par-tre stykker først, og se om det fungerer.
PS!
Kirsebærreker og javamose er uansett en super kombinasjon, for rekene jobber døgnet rundt med å holde javamosen gullende ren Mosen blir så fin i kar med kirsebærreker, siden de holder den så ren og flott.
Alt som tenkelig kan passe inn i gapet på en ciklide blir spist. Reker har en uimotståelig rykkende måte å bevege seg på, det er en naturlig trigger for ciklidene som sier "SPIS DET"
Så var jeg deg, ville jeg kanskje forsøkt kirsebærreker i et lite, eget kar først, f.eks. en 19 liter. Der kan de formere seg og vokse, og så etterhvert når du har en stor nok bestand, kan du forsøke å ta de aller største, godt voksne rekene over i karet med Sommerfuglciklidene. Innred karet med masse javamose, så finner rekene gjemmesteder å stikke seg ut av syne. Prøv med bare et par-tre stykker først, og se om det fungerer.
PS!
Kirsebærreker og javamose er uansett en super kombinasjon, for rekene jobber døgnet rundt med å holde javamosen gullende ren Mosen blir så fin i kar med kirsebærreker, siden de holder den så ren og flott.
Postet 17.07.07 kl 18:31
Postet 18.07.07 kl 20:54