Klikkelyder i utvendig filter

I dag begynte det å knitre/komme klikkelyder fra utvendig filter.
Eheim 2224.

Filteret er kun et par måneder gammelt, og jeg skylte gjennom filtermassen med akvarievann og rensket litt opp, men det hjalp ikke

Hva kan være feil?

mvh
Petter
Kan hende det er kommet litt luft i filteret

Prøv å riste forsiktig på det og se om det blir bedre
Sjekk "propellen" som sitter i filterhuset (lokket). Den skal snurre fritt, uten å være dynget ned med brun gørr og råtne plantedeler. Det går an å skru "propell-huset" ut (mot klokka, tror jeg det er) og rengjøre den med feks Q-tips, før du setter den tilbake ved å vri den på plass til det sier stopp. Propellen alene skal du altså ikke ta ut, men hele den runde greia den sitter fast i (propell-hus kaller jeg det

Jeg har flere slike Eheim-filtere, både 2222 og 2224, og de gir fra seg den karakteristiske klikkelyden i blant. Irriterende. En slags hakkende klikkelyd, ikke sant?

Faktisk har jeg fått den vekk ved å plugge ut kontakten, sette den sakte inn i støpselet igjen. Kommer klikkelyden igjen, gjør jeg det på nytt. Akkurat som om propellen ved å stoppe og stanse noen ganger på rad kommer i gjenge igjen, og det som forårsaket klikkelyden blir borte.
Du kan også prøve å strupe filteret med den venstre spaken på toppen av motorhuset (oppå lokket), og så saaaakte åpne den igjen. Da går lyden også ofte bort. Prøv flere ganger om det ikke lykkes på første forsøk.
mona o
Sjekk "propellen" som sitter i filterhuset (lokket). Den skal snurre fritt, uten å være dynget ned med brun gørr og råtne plantedeler. Det går an å skru "propell-huset" ut (mot klokka, tror jeg det er) og rengjøre den med feks Q-tips, før du setter den tilbake ved å vri den på plass til det sier stopp. Propellen alene skal du altså ikke ta ut, men hele den runde greia den sitter fast i (propell-hus kaller jeg det:-).


Gjorde dette og det ble bedre, men det kommer lyd etterhvert likevel.

mona o
Faktisk har jeg fått den vekk ved å plugge ut kontakten, sette den sakte inn i støpselet igjen. Kommer klikkelyden igjen, gjør jeg det på nytt. Akkurat som om propellen ved å stoppe og stanse noen ganger på rad kommer i gjenge igjen, og det som forårsaket klikkelyden blir borte. Du kan også prøve å strupe filteret med den venstre spaken på toppen av motorhuset (oppå lokket), og så saaaakte åpne den igjen. Da går lyden også ofte bort. Prøv flere ganger om det ikke lykkes på første forsøk.


Dette funker også, men bare for en stund.

Etter et par minutter kommer lyden tilbake.
Kan det ha noe med det hvite filtervatten å gjøre?
Den er ganske tett ser det ut til, og de ligger øverst noe som kanskje kan gjøre at det dannes luft over denne mot propellen? Eller er jeg helt på bærtur nå?
Disse pumpene er litt morsomme, blir de for møkkete, virker det som impelleren blir stående å spinne vannet såpass, at det blir luftlommer i selve pumpehuset.

Rens av filtersvamp\ filtervatt, evt utbytting av sistnevnte, har alltid løst dette hos meg. Hittil har det ikke vært behov for å rense impellerbrønnen, men så har filteret mitt kun vært i bruk siden i vår\ sommer en gang. Husker rett å slett ikke nårtid jeg kjøpte det fra Mona, mener det var litt sny igjen i marka, så det er jo ei stund sia
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap