0 KH, ph øker i karet.

Jeg har etter langt om lenge kjøpt meg (tetra) gh/kh test. Det ser jeg at jeg burde gjort før.

Ph i kranen her er 5. Etter lufting stiger den til 6.

I 160l øker den videre til 7,
og i 60l over 7 (tetratest viser bare 7 og 7,5, så den er et sted mellom disse).
Tipper det er sanden som øker ph'en. Den er fra et lokalt vann, og det er litt "glitter" i den. Det ser jeg tydeligst i 60l, der jeg ikke siktet sanden, og ph er høyest.

Fikk meg nå gh/kh test, og eikebarkekstrakt for å senke ph i 60l, men siden jeg nå finner ut at det er 0 kh i karene, kan jeg jo heller ikke senke ph?
Ph har vært den samme i karene hver gang jeg har målt, så jeg har ingen indikasjoner på at ph varierer der, men hvem vet.

Hadde tenkt å skifte til biltemasand til sommeren. Hvordan påvirker denne ph?
Hva er lurt nå, og hvor ille er det med 0 kh for fiskene hvis ph holder seg i ro?

Men KH kan ikke være 0 når PH er 7. I alle fall ifølge ekspertisen.

Er du sikker på at det ikke er GH du mener?
Ph er 5 i kranen, 6 etter lufting og 7 (og 7+) i karene. Får ikke utslag på kh uansett hvor mye jeg drypper.

Gh er 3.
Trine T
Ph er 5 i kranen, 6 etter lufting og 7 (og 7+) i karene. Får ikke utslag på kh uansett hvor mye jeg drypper. Gh er 3.

Ja, ja da har du nok et problem............
Ph på 7 er vel greit for de fleste fisk. Kh har liten betydning for fisken. Det som kan skje er at når et kar har stått en stund(holdt seg stabilt leeenge) faller ofte ph pga lav Kh. Kh stabiliserer Ph, om du vil øke kh kan dette gjøres med natron eller du kan bestille bikarbonat fra webzoo. Du vil da øke kh som igjen øker ph, og må da bruke enten torv, eikebarkekstrakt eller CO2 for og senke ph igjen til det nivå du ønsker du vil da få et stabilt akvarium. Denne prosesen må da gjentas ved alle vannskifter.

Ps det var veldig lav ph i kranen, her i Tromsø ligger det iflg kommunen på 7,8-8,0.
Vannet kommer fra egen brønn.

Tror jeg må få kjøpt meg en digital ph-måler (tips om pålitelige?)
Synes ikke det er så morsomt med ph-forskjellen fra kran til kar, da jeg er redd for ph-sjokk som jeg stadig leser om.

Eller redd og redd, 30% vannbytter har gått greit i 1 1/2 år, men har byttet mer ved oppstart og fått veldig stressa fisker husker jeg.

Kjøpte jo eikebarkekstrakt for å senke ph, men har ikke startet med dette, da testen bare måler hele og halve tall (6, 6,5, 7 osv) og denne ekstrakten skal være veldig sterk.
Huff, føler meg som ved en barriære hvor jeg kan ødelegge alt, men det er vel ikke så vrient kanskje. Hvis jeg starter i det små, og prøver å øke bare litt i slengen burde det vel gå bra....

Må mote meg opp.

Men.... øker kh og ph med natron, og så senke ph med eikebarkekstrakt - vil ikke kh senkes tilsvarende igjen da?

Det surrer litt i toppen nå....
Det skal surre litt
Du senker kunn ph ikke kh. Når det gjelder elektroniske penner har jeg god erfaring med Milwaukee sin penn, Billig er den også, hadde en tidligere til 700 kr som tok kveld rimelig fort.
Tusen takk Bengt, tror jeg må bestille den.

Bare en ting til: Husk buffervæske, står det.
Hvilken vil jeg ha?
-4,01 220ml
-7,01 220ml
-9,18 20ml
Mulig jeg var litt uklar, men når du øker kh økes ph automatisk.

Når det gjelder buffervæske holder det med 7,01. Har faktisk aldri trengt og justere min måler, selv nå etter 2 mndr tørrlagt, slo den inn på 7,0 når jeg skulle kalibrere den, måtte dobbelsjekke med 4, og 9 alt var som det skulle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap