Spørsmål rundt oppsett av plantekar med Co2-gass (div.spm)

(Hvis jeg har lagt dette under feil forumkategori, kan en moderator evt flytte det for meg?)

Karet som skal bli et plantekar er en 250 liter. Eller 160? Vet ikke hvem av de to jeg skal velge

Nå har jeg bestilt planter nettopp, men Co2-settet med gassflaske og alt sammen er kommet i hus for lengst. Det jeg venter på, er i grunnen selve plantene (de er nettopp bestilt), samt at jeg etterbestilte pH-kontroller til Co2-settet. Fant ut at det var mye enklere slik, da er det bare å stille inn ønsket ph-verdi... Jeg har fått hentelapp fra postkontoret på den nå, så det er bare å hente den.

Jeg fant ut at det melder seg så mange spørsmål og ting jeg lurer på i forbindelse med å starte fra scratch på noe slikt, jeg har ingen peiling på Co2-oppsett i det hele tatt. Greit å samle spørsmålene her etterhvert som de dukker opp

Første spørsmål er:
Hvilket Co2-nivå bør man ligge på i et plantekar der man også ønsker å ha noen fisk? (har ikke bestemt meg for hvilke fisk)
Jeg kikket på AquaBristol.com, og fant den klassiske Co2-tabellen. Men det står jo ikke noe om hva man bør ligge på, eller noen forklaring.
Betyr de grønne rutene i tabellen "BRA!" og de gule "Sånn passe" ?
[External Image]

Andre spørsmål:
Er det fint med en kH verdi på 4 hvis jeg vil ha ph 6.7 ?
Jeg har kjøpt en boks på Webzoo med...øh...bikarbonat? som skal heve kH. Så det er i hus.

Når jeg får plantene i hus og skal starte opp dette, så melder det seg nok en del nye spørsmål...
Spørsmål 1

Rundt 20 mg/liter

Spørsmål 2

3 * 4 * 10^(7-6,7) = 23,94314778
som er perfekt i et plantekar.

De grønne verdiene er de optimale ut fra de andre gitte verdiene. De gule verdiene er: Dont go there


Jeg kjører etter regelen kH 4 og pH 6,7 i discuskarret. I den senere tid har jeg gitt opp Co2 da dette medfører så grasat med luking av plantene i discuskarret. Karret legger pH pent og pyntelig på 6.3 og så regulerer jeg den opp med bikarbonat til 6.7.
Jeg har to med Co2 kontinuerlig med ph rundt 6,6 om morgenen og ca 6.8 om kvelden. De har KH 4. Det tredje største har magnetventil og ph rundt 6.6 med kh 4 når lyset er på og noe høyere ph om natten.


Magnetventilen slår inn 1.5 timer før lyset går på. Om natten går den ti min hver time for at ikke alt for mye skal luftes ut i løpet av natten. Har ikke hatt noe problemer med det. Når jeg først startet med co2 var jeg alt for forsiktig og stilte det alt for lavt. Jeg synes faren for phsvingninger ofte overdrives. Jeg måler kh med 10 ml vann istedet for 5. Hvis jeg måler kh til 4 med 5 ml vann, og så måler med 10 ml så viser det gjerne at kh bare er rundt 3.

(Har inntrykk av at magnetventilen ikke gør noe positivt for stabiliteten til nåleventilen, men det kan også være den høye boblettakten som gir den en tendens til å vandre nedover. Har aldri opplevd at den vandrer oppover).
Tilfeldig bekjentskap
© MalawiThomas
Reklame for plussmedlemskap