Oppstart av medisinkar. Hvordan gjøre det raskest mulig? Hjelp!

I går fant jeg ut at jeg har et problem med Kileflekkrasboraene i reketanken min. Det var 6 stk som jeg fikk for noen mnd siden. De har til og med vært i lek (uten resultater) for litt siden, men så en dag var den ene borte. I går fant jeg enda en som var død- rekefest inni ei hule. Nå har jeg fire igjen og det ser ut som fløyelssyke eller noe liknende. Har mistanke om at de har hatt det helt siden før jeg fikk de for det har vært antydninger til et svakt belegg på øynene til en av de men jeg har liksom håpt at god vannkvalitet og renslighet ville ordne det. Men det går ikke lenger, nå må jeg gjøre noe.

Så derfor: Jeg har et helt nytt lite akvarie som jeg kan bruke til medisinerings kar tenkte jeg. For å skåne rekene for medisin. Men hvordan starte opp dette og få balanse samtidig som jeg medisinerer? Er det en dum ide? Før har jeg brukt vann fra akvarier i drift og gjerne hatt filteret i et kar i drift en stund før jeg starter opp, men nå haster det og det er et såpass lite akvarie å tappe vann fra. Trenger jeg egentlig ha noe særlig planter og grus i et slikt medisinerings kar? Blir det ikke bare stressende å ha fisken over i et annet kar, noe som igjen svekker imunforsvaret deres ytterligere?? Håper noen kan gi meg noen tips, for jeg bør ordne dette når jeg kommer hjem fra jobb i dag.... Dakkels fiskene.
Jeg har medisinert i helt bart kar, uten pumpe. Men med lufting av vannet (luftpumpe og brusesten).
Det går helt fint. Må bare passe på at man bytter vann i forhold til forurensningen
Filtrering er ikke nødvendig hvis det ikke er en langvarig kur, og du ikke mater fiskene i perioden de medisineres. En luftestein holder. Skift noe vann daglig for sikkerhets skyld, men i vannet du tar ut vil det jo da forsvinne noe medisin. Denne prosentdelen må du erstatte med ny medisin i det nye vannet du tilsetter for å holde dosen oppe.

Du er sikker på at det ikke heller er bedre om rekene flyttes? Jeg er ikke sikker på hvordan smittestoffene i gamlekaret vil være.... om fiskene kanskje får tilbakefall pga gjensmitte når de flyttes tilbake dit etter kur i "hospitalet"? Kjenner ikke til fløyelssyken.

De første par dagene i "hospitalet" vil fiskene bæsje som normalt selv om du ikke fôrer fordi de enda har mat i fordøyelseskanalene, og dette må du slamsuge opp og rengjøre manuelt i et kar uten filter. Men ettersom dagene går og du ikke mater, vil de ikke ha særlig mere bæsj å gi fra seg, for å si det sånn (men fisker skiller ut urin også, så noe forurensning blir det, derfor anbefaler jeg vannbytter i perioden)

PS!
Fisk er generelt veldig skvetne i nakne akvarier og nye omgivelser, og blir lett stresset uten noe å søke dekning bak. Sleng en buskete plante eller noe oppi karet til dem, så har de noe å gjemme seg under eller bak. Det er ikke alle medisiner som er like snille med plantene, noen medisiner tar kål på sånt. Så det kan bli at planten må ofres og ikke vil vende tilbake til sin originale rotplass
Fikk lest bittelitt her i sykdoms artikkelen. Printet det ut for å studere på det når jeg kommer hjem (ink. svarene deres ) Ser at det er en annen sykdom som kan likne mer, den heter Chilodonella. Må vel behandle med noe som inneholder Malakittgrønt, har noe medisin hjemme. Men å plukke ut rekene blir fryktelig vanskelig, da må jeg tømme hele akvariet for å si det sånn. Det er et utall Kirsebærreker nedi der, og da jeg flyttet de over i ny tank for en stund siden holdt jeg på i flere timer for å få opp de siste fra et akvarie nesten uten vann.... Og må innrømme at jeg mistenker et par yngel for å ha forsvunnet nedi do... *

Jeg har en Sewellia Lineolata nedi her også men den ser frisk og rask ut. Kan det være lurt å prøve å få med den nedi medisinerings karet tro??
Stjel noe filtergugge fra et annet karr du. Det er lurere enn å kjøre uten filter. Nitritt oppstår på et blunk i et karr med bare brusestein. Jeg har erfart det. Når jeg skifta til et karr med et lite filter i stedenfor bare en brusestein ble det en kjempeforskjell og null nitritt oppstod til tross for intensiv medisinering og salting.....
Siden malakittgrønt og filterbakterier henger dårlig sammen, er det ikke noen vits å forsøke å få til en biologisk balanse. Det går bare ikke

Jeg ville behandlet fiskene i ett eget kar, og latt de være i dette i halvannen til to uker, for å unngå at det er levende parasitter igjen i karet, når de flyttes tilbake. Rekene er ikke bærere av denne parasitten, så det spiller ikke noen rolle at de er sammen med parasitten.

I behandlingskaret ville jeg brukt 50\50 med tappevann og akvarievann. Dersom det er vesentlig forskjell i vannverdiene mellom tappevann og akvariet, må selvsagt parameterene Gh og Ph justeres før behandlingen starter.
Jeg ville kun benyttet luftestein og luftepumpe for å sørge for metting med O2 i vannet, ikke noe egen pumpe.

I dette karet ville jeg byttet ut 30% av vannet daglig, og erstattet tapt medisin etter vannbyttet.

Eksempler på medisiner med malakittgrønt er Tetra ContralIck, og JBL Punktol.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap