Omstart av kar

Jeg har vært uheldig og hatt ufyselig ukjent sykdom i malawikaret mitt. 6 fisker er sammen med Doffen nå.
Men nå ser det forøvrig ut til at de 2 siste er ganske friske igjen. Det er masse liv i dem, og de har ikke vist noen av symptomene som alle de andre døde av.
De har bodd i karantene-karet i ca 4 uker.

Jeg lurer på når det vil ansees som trygt å putte dem tilbake i go'karet igjen. Dette er selvfølgelig rengjort og rebootet, og står nå og godgjør seg.

Er fortsatt redd for smitte, for selv om det ikke er flere innboere der nå, vil jeg jo gjerne fylle opp bestanden igjen.
Er det noen som har formeninger om når jeg kan være "trygg"?
Er det noe lurt jeg bør huske på fremover?
Skal jeg fortsette med medisiner enda lenger? Evt "nedtrapping"?

Jeg vet ikke helt hva slags sykdom de har vært utsatt for, men
ektozon og baktopur ser ut til å ha hjulpet.

Hvor lang tid karet bør stå i "karantene", kommer jo helt ann på hvilken smitte det er snakk om. Enkete bakterier vil aldri slippe taket, med mindre en totaldesinfiskerer karet, kaster røtter\planter\bunnlag, andre ting dør ut av seg selv.

Jeg ville nok, siden karet er nystartet, avventet til karet hadde gått i minst 2 uker, før jeg flytte noen av fiskene tilbake.
Hei, og takk for kjapp respons!

Jeg har gjort nettopp det; alt er tatt ut, det som kan kokes er kokt, bakgrunnen kastet osv osv. Har kjøpt inn nytt filtermateriale, og det er fylt med gugge fra et annet (friskt) kar.
Har hatt en kjempejobb, men det er verdt det om ting går bra!

Fins det noen tommelfingerregel for hvor leng jeg bør vente før jeg går til anskaffelse av ny fisk?
Det er vel vanskelig å finne noe konkret svar på dette, i og med at jeg ikke vet nøyaktig hva slags sykdom som har herjet, men da dette brøt ut, gikk det ikke mer enn et døgn fra fiskene var helt fine til de var døde. Denne utviklingen gikk betraktelig saktere etter at jeg satte igang medisinering.
Bare døde de? Uten symptomer av noe slag? Ingen prikker, utvekster, oppblåst buk o.s.v?
Joda, det var symptomer. Først ble de litt slække, så kom det "blod" ved finnrøttene. Så døde de... Det gikk uhyggelig raskt.
Jeg har fått forslag om bukvassott, men jeg har inntrykk av at denne sykdommen har mye lengre forløp enn mine korte timer. Stemmer dette? Har du vært borti noe lignende?

Bukvannsott uten sypmtomer, er det ikke. Det samsvarer ikke med blodansamlingene ved finnene heller.

Tipper at det her dreier seg om enten virus eller en eller annen bakterie på steroider.
Disse bør absolutt ha blitt kverket av måten du har rengjort karet på.
Reduserer den forestlåtte ventetiden med en uke, siden du har kjørt på med gugge i karet

PS; i stedet for å slite sin bakdel av seg med å koke alt, finnes det midler som gjør jobben for deg. Virkon-s er tingen, selv om planter og bunnlag ikke kan desinfiseres med denne.
Ha-ha, gjett om jeg skal bruke det neste gang, da?! TAKK!

Det er jo verken lett eller morsomt å gå gjennom en slik renselsesprosess, men med en rullestol sittende fast i enden, er det enda litt mer kronglete. Har vært mye våt i fanget, vurderer en vadebukse...

La forøvrig ut bekymringen min et annet sted her, uten at jeg ble noe klokere av dette. Prøver med en link.
Å sitte å jobbe med slikt må være ett evinderlig slit! Hvordan er det med arbeidshøyden?

Vadebukse hørtes ikke ut som den mest håpløse ideen. Eneste er vel at noen av disse er noen monstre å få på seg
Jeg bruker jo standard akvarie-bord overalt, så man kan vel ikke kalle det ideell arbeidshøyde... Men det er ideell innsynshøyde!
Har mulighet til å reise meg, så det blir å hente ut ting, putte i fanget, også snike seg på gummihjul til kjøkken og bad.
Where there is a will, there is a way!
Snike seg på på gummihjul, med masse akvaridekorasjon i fanget, iført vadebukse Leste om en med et kar på 1200 l tidligere i dag (innebygget i vegg), når han måtte gjøre ting fremst i karet skjedde det i dykkermaske og lite annet Hva er et standard akvariebord, møbel eller sånn stativ?

Nei, har ikke hatt slik sykdom som du nevner. Men har fisk som er i ferd med å bli frisk av tidenes basselusk-coctail, har mistet 4 fisker på en uke. Ikke gøy, jeg bruker eSHa-medisin.
Jeg har to kar på hvert sitt møbel, de er vel 75 cm eller noe sånt?
Har ikke målt total høyde på karene, men jeg rekker nesten opp med nesa hvis jeg strekker meg veldig...

Sykehuset er plassert på kjøkkenbordet, hm er ikke de ofte 60? Litt lettere å styre her. Praktisk nå, i og med at det er hyppige vannbytter.

Åsså er det plantekaret som bor på kjøkkenbenken.

Jeg har også lest om 1200-liter'n. Mektig imponerende! Det er noe sånt man burde ha.

Kjenner ikke til medisinen du nevner. Jeg prøvde meg frem i mild desperasjon, men jeg tror daglige bad med litt sterk ektozon-blanding gjorde mye godt. Jeg brukte en god teskje til 1-2 liter vann, og badet dem 3 timer pr dag.
Lurer på om det er lurt å ha litt ektozon i det nye karet også?

God bedring til barna dine! Jeg håper de kommer seg gjennom det hele!
Har visst rotet litt, 2700 l var karet jeg leste om. Frank Angell bruker å anbefale den eSHa- medisinen, tar ikke knekke på filterbakterier og planter, og er mild mot snegler også...
Har ingen erfaring med malawi, vet de liker hardt vann, men tror ikke det setter pris på salt Kanskje bedre med noe vitaminer? Eller slike Men, du kan jo lufte spørsmålet blant malawi- gjengen, du finner den under fisk
Håper også mine små greier seg og blir bra snart, ikke så mange igjen nå...:/
Jeg har aldri hatt sykdom i noen kar (siden -91), så jeg spurte i forum og i butikker om hjelp til fiskene da de først ble syke.
På forum fikk jeg ingen forslag. I tre forskjellige butikker foreslo de det samme tryllemiddelet, så jeg gikk for det.

Men jeg har lest Franks sykdomsside, og der står det mye bra! Følte meg bare ikke trygg nok til å diagnostisere selv utifra hans beskrivelser. Det var ingenting som stemte med mine symptomer.

....Det eneste jeg ønsker meg nå, er å vite hva fiskene mine har hatt, sånn at jeg kan unngå så stor tap en annen gang...

Takker for tips om vitaminer og sånn annen. Skal jeg prøve det rett i vannet? Hadde tenkt å kjøpe noe lignende og lage litt rekemix til de.
Er ingen ekspert, men er en bokorm I Back To Nature akvarieguiden står det om en sykdom med en tynn, melkeaktig hinne på kroppen og kraftige angrepne fisk kan få blodsprengte og røde steder på kroppen. Står faktisk det samme her, med bilder. Den kalles hudgrumling på svensk.

Dumt at du ikke har fått svar i forum, såg du hadde hengt deg med på en tråd, lag en selv neste gang (men, det skal ikke bli noen neste gang).

En kan sikkert ikke helgardere seg mot sykdom, men finne ut om det er noe som stresser fiskene, om vannverdiene svinger, feil lys, lite gjemmesteder o.s.v Karantene kar er også lurt, men alt dette vet du sikkert.

Yes, det er flytende vitaminer rett i karet. Frank har skrevet om dem også, her. Etter et kjapt søk etter rekemix, Spectro vitaminer fra helsekostbutikk burde funke bra
Takker igjen!

Denne hudgrumlingen (fantastisk ord!) ser ut til å være det nærmeste jeg har vært hittil. Men jeg har ikke funnet noe særlig om tidsforløp, og det er vel ikke alt som stemmer, men det er det vel skjelden? Må innrømme at jeg bare har lett litt kjapt gjennom nå. Skal sjekke grundigere senere. Takktakk!

Jeg lurer jo selvfølgelig veldig på hvorfor dette oppsto, men finner ikke på noe lurt. Det var ikke gjort noen endringer i karet, hverken mat eller fisk eller stein eller noe.
Vannverdier har vært stabile og gode hele tiden.
De hadde vel bodd der ca 7-8 måneder.

Har forøvrig kasta ut bakgrunnen, men jeg tror vel ikke egentlig at det var denne som var problemet. Tenkte bare som så at den i utgangspunktet ikke er en naturlig del av deres biotop. Den er jo full av silikon og sånn rar grus som gjør den fin....

Så nå er det kun naturstein der!
Har jobba som en helt med å lage bakgrunn av skifer. Det var mye stein.... Men jeg tror jeg blir fornøyd med det nye oppsettet.

Bestiller ting fra Tor idag. Da blir det snacks til de overlevende, de fortjener det!
Nytt ord plassert i ordforrådet; hudgrumling :p

Som du ser av infoen er dette ikke en spesifikk sykdom, men fellesbetegnelse for flere av de vanlige parasittene som er beskrevet i artikkelen. Jeg liker egentlig dårlig å samle alt i en bås, da er det fort noe som skiller seg ut, og en tenker da; hmm, det er jo ikke dette, mine fisk plages jo med det og det i tillegg, eller mangler det ene symptomet.

Den beskrivelsen du her reffererer til, Silje, er det vi oftest diagnostiserer som parasitten Chilodonella. For at denne skal gi de rødsprengte finnene, må sykdommen være ekstremt langtkommet. Men ofte skyldes de røde finnene sekundære sykdommer.

Kan bekrefte at eSHa sine flytende vitaminer er gull verdt, disse har kurert hullsyke og sopp meget effektivt hos meg.
I hjemmelaget fôr er det Spectro som er tingen.
Kan fisk få for mye vitaminer? Trolig, men ikke i de mengder vi her benytter oss av. Om jeg ikke husker feil, er de fleste vitaminene i begge disse, vannløselige, og dermed ikke skadelige med mindre en erstatter store deler av vannet med flytende vitaminer
Hmm...ikke lett å finne ut av hva det kunna ha vært da? Mulig flere sykdommer på en gang?
Tenkte litt på dette med stein, det kan ikke være noe metall i noen av de som løser seg i vannet? Siden det er naturstein?

Vannløselige vitaminer, med mennesker tisser vi ut det vi ikke har bruk for... Kan det bli gjenbruk med fisken da? Altså, siden de lever i det de skiller ut? Men tror ikke det er fare for overdose med vitaminer

Og legg ut bilde av skiferbakgrunnen din
Takker Frank for flotte og utfyllende svar!

Men må jo bare spørre, da....

Hvor langt har vi kommet i tid når en sykdom er langt fremskreden?
F.eks bukvannsotten; hvor lang tid går det (ca) mellom de forskjellige stadiene?
Det nevnes jo at de dør lenge før siste stadie, hva er lenge her?

Har jo lest om noen sykdommer med "finneblodet" som symptom, men da er den alltid "langt fremskredet". Jeg har inntrykk av at vi snakker mange dager og innimellom uker her.

Blodet hos mine kom stort sett etter omtrent 10 timer eller noe sånt.
Den ene hvilte seg litt ved pumpen om morgenen, og var blodig og fæl da jeg kom hjem 5 timer senere.

Du har nok rett i steroid-teorien din, Frank....
Enkelte sykdommer er snikende, dvs at fiskene kan være smittet i år før det bryter skikkelig ut. F.eks fisketub, kan være en kronisk sykdom hele fiskens liv.
Andre sykdommer er meget agressive, og tar knekken på byttet for en får tenkt seg om. Det er sterkt varierende, selv innenfor samme sykdom, hvor lang tid en har på seg.

Det er heller ikke uvanlig at en syk fisk lider av mer enn 2-3 smittestoffer på en og samme gang.

Ang vitaminer; dette er jo forbindelser som er relativt lett nedbrytbare, og derfor er det fort gjort å bli kvitt vitaminene i vannet. F.eks en fôrboks har mistet halvparten av vitaminene i løpet av de første ukene etter åpning. Jo varmere, jo raskere korrodering av vitaminene.
Silje M:
Skiferen har jeg puttet oppi nå, etter restarten.
Jeg mente det var for mye pes å vaske og sette inn bakgrunnen igjen, og syns det var mye lurere å leke med litt skifer istedet.

......jeg tok feil.....

Skal se om jeg får til bilde
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap