Belysning til dobbel porsarør-reol?

Hvis man har en dobbel porsarør-reol, altså en som rommer f.eks. 3 x 85 liter akvarier i høyden i to rader som blir tilsammen 6 akvarier, hva slags belysning er det greit å bruke her da?
(Ingen kar som er ment å være direkte plantekar, men man vil jo gjerne at plantene skal overleve i det minste

Et 85 liters kar er 70 cm langt, dvs to stykker er 140 cm tilsammen. Et 58 watts lysrør er 150 cm.
Kunne det ikke vært like greit å henge opp belysningen rett over akvariene, og la et langt 58 watts rør dekke en vannrett rad (dvs to kar)? Det blir 3 x 58 watt på en slik reol.
Istedenfor å ha ett lysarmatur pr kar med en stikk-kontakt hver... det blir sannelig nok stikk-kontakter av alt dette, så halvering av antallet som trengs til belysningen er jo flott.

Dette lange 58 watts røret er da "hovedbelysningen" til to side-om-side akvarier. Tenkte å ha en lang reflektor kneppet på lysrøret også, slik at lyset bedre dirigeres ned dit det skal. Vil jeg ha f.eks. ekstra lys til et eller to kar i denne reolen med 6 kar, kan jeg jo bare henge opp et vanlig kort lysrør i tillegg over akkurat det karet. Tror jeg...ikke sant...?

Jeg tenkte å legge svartmalte mdf-plater under hvert kar i reolen. Da har man en bunn av tre, og også noe å skru i for oppheng av belysningen under. Mdf-plater og skikkelig maling er billige for meg, mannen min jobber på byggvarehus. Minst halv pris.
Eller er det andre opphengsmetoder som er bedre?

Er det noen ulempe eller noe dumt med å gjøre det på denne måten mht belysningen som jeg ikke har tenkt på?

I utgangspunktet er dette en helt grei løsning. Men tror ikke at jeg ville ha brukt et rør over to akvarier. Ihvertfall ikke et som er lengre enn det reolen er brei. Litt dumt med et lysrør som stikker 5 cm ut på hver side av reolen. Går du andre vei, er det ikke noe særlig med armaturer som er for korte. I de ene akvariet mitt som er 150 cm har jeg forsøkt med 3x2 armaturer med 54 watt som er ca 115 cm langt. Det ble noen irriterende mørke soner i akvariet av dette. Ble nødt til å forandre hele toppen og sette inn 80 watts rør.

PWSS har f eks enkle armaturer med et 18 watts rør. Disse er grei på den måten at de dekker bare halve akvariet, og deler du da dekkglasset slik at du kan løfte av den fremste delen ute å måtte fjerne lyset.

Men klart det peneste og det som gir mest lys er jo å bruke effektline topper. ( Eller kjøper de nye reolene til akvastabil..)

Nils, se hit ;-)
Nye reolene til Akvastabil...? *blir blank i øynene*
Her har jeg gått glipp av noe... har du noen link til bilder eller noe mere info? Mener du noen med integrert lys?

PS! Jeg tenkte at porsarørenes bredde også kunne regnes med i lysrørets lengde.. de er jo 2.5 cm, disse porsarørene. Og det er en ytterst, en i midten (i en dobbel reol) og en til ytterst på andre siden. Det blir 7.5 cm og da stikker ikke lysrøret sååå mye ut. Men du har rett... jeg vil nok ergre meg over det hvis det stikker ut i det hele tatt, enten det er to og en halv eller ti cm. Hmmm.

Men nå venter jeg spent på svar fra deg Nils, ang. hva du mente med "eller kjøper de nye reolene til Akvastabil..." )
Spotpris hadde noen bilder, men den siden er nede nå ,men se her hos eldorado. De lever disse etter ønsker, og blant annet med sump i nederste rekke. Siste jeg snakket med Martin på Cicklidesentert skulle han ha 15.000 for en helt komplett reol med 3x 150 liter og sump. Denne kan du da få større eller mindre, eventuelt dele opp akvariene i mindre kar. Har sett på disse og det virke vel gjennomtenkt og elegant. Ble imponert over disse reolene, må jeg bare innrømme.
Jeg kom ikke inn på Spotpris akkurat nå, men skal kikke på bildene der om jeg finner dem etterpå. Men dette så jo vanvittig bra ut.. men jeg kan tenke meg at det blir litt i dyreste laget for meg, tror jeg.

Må man handle fra Danmark da, mener du? Cicklidecentret.biz har ingen reoler eller noe selvbygg i nettbutikken sin som jeg kan finne? Men de leverer vel etter henv. pr mail da kanskje? Dumt å handle fra Danmark pga frakt og moms i tillegg, men de er kanskje en del billigere på reoler i utgangspunktet? Jeg handler veldig mye fra utlandet, veldig mye, så jeg er ikke fremmed for tanken. Men jeg har ikke handlet reol fra utlandet før så...
I min egen rack, tenker jeg å lage noe ala I-bar systemene Webzoo fører. Alltids med T8, men likevel

Det jeg tenker å gjøre, er å ta vanlig firkantet alurør på 50x50, og støffe med elektronikk (forkobling, tennere, rørholdere). Dette røret vil hvile på ramma til karene, og dermed være lett å flytte på når en skal jobbe i karet. Reflektore er ett must.
Beregnet pris, uten rør\ reflektore, for 2x30W, som passer perfekt til mine 150L, kommer vel på ca 250.-, altså en brøkdel av hva ferdiglaget koster.

Når det gjelder oppsettet ditt, ville jeg om jeg skulle hatt ett enkelt rør til å belyse to kar etter hverandre, gått for 1x80W T5 for hver høyde på racken. Disse rørene er en smule kortere enn 58W T8, og jeg vil tro at det akkurat går på det berømmelige håret Du får grasat mye bedre lys av ett slikt 80W rør, kontra 58W med gammeldags forkobling (80W T5 tilsvarer ca 110W T8, gammel og tung forkobling). Det er vel nesten så det kan bli for mye av det gode
80W rør er 144,9cm lange, 58W rør er 150cm lange. Så her henter du det du trenger

Om du ønsker mindre lys, er det sikkert mulig å lage ett hjemmelaget I-bar-system med ett enkelt rør, men kun en kabel til hver etasje.
18\20W pr kar, med T8, er jo i minste laget, så dette blir jo ikke helt patent det heller. Jaggu ikke lett
39W T5 blir vel for lange de også, siden de er 84,9cm lange....

Forresten; skal du benytte dekglassene over karene, kan du bruke vanlige koblinger, som ikke er vanntette. Disse bygger noe mindre enn de vanntette sakene
Frank Angell
[..], gått for 1x80W T5 for hver høyde på racken. Disse rørene er en smule kortere enn 58W T8, og jeg vil tro at det akkurat går på det berømmelige håret;)


Denne er fra ytterside av holderne rett under 150 cm, slik at du er tilbake til et armatur som som er ihvertfall 2,5 cm for langt til reolen din.

Ciclidecenteret har ikke reoler på listene sine, men sender du en mail til dem, kan de skaffe reoler. Det kan kanskje tropefisk.no også, men det har jeg ikke sjekket.
Nils Vollstad
Denne er fra ytterside av holderne rett under 150 cm, slik at du er tilbake til et armatur som som er ihvertfall 2,5 cm for langt til reolen din.

Vet det Men det er jo 5cm bedre enn 58W T8

Når det gjelder sort MDF plate i bunn så skal du tenke på at dette lager speil i bunnen i tilfelle du skal kjøre noen av karrene BB. Velger du en lys farge slipper du dette.

Jeg vurderte mye frem og tilbake når det gjaldt topper til mine 180 liters Akvastabil. Til slutt var det det det praktiske som vant.

- Heldekkende topp forhindrer mye vanndamp.
- Akvastabil har dempbare T5 topper. Man kan da dempe de karrene som ikke skal ha full belysning.
- Elektroniske forkoplinger på T5 man slipper de digre klumpene på gulvet
Ja, heldekkende topp/armatur er jo absolutt det fineste. Men det er jo også det dyreste Men det er verdt å tenke på, absolutt.
Det blir ikke snakk om dekkglass her, det blir for varmt. Aner ikke hva det er, men mine kar blir altfor varme selv uten varmekolbe om jeg bruker dekkglass. Armaturene står stort sett alltid åpnet, fordi det skal kjøle litt.
Prøvde med dekkglass i en 85 liter midt i en reol, den har enkelt armatur med kun ett lysrør. Da jeg kom til og sjekket tempen etter en hel dag med dette, var den 30 C..... ikke noe særlig.

Jeg kommer nok ikke til å ha BB tank noe sted her, så det spiller ingen rolle om det blir blankt, sanden dekker over.

Hm, jeg må virkelig i tenkeboksen på dette. Jeg har selvsagt mest lyst på heldekkende armaturer, men det blir sinnsykt dyrt...
Siden varmen er ett problem, bør du gå for belysning som avgir så lite varme som mulig. Da er enten T5, eller T8 med elektronisk forkobling veien å gå.

Utvalget av ferdige armaturer med elektronisk forkobling er desverre beskjedent... Dyre akvastabilarmaturer, er vel da den mest gunstige løsningen, både temperatur og utseendemessig.
2x24 watt T5
T5 Armaturer. 85liter EffectLight. Sort 845,00 DKR
T5 Armaturer. 85liter EffectLight. Dæmpbar. Sort. 1.079,00 DKR

2x18watt T8
EffectLight 85 liter alu. sort. Dæmpbar version 1.079,00 DKR
EffectLight 85 liter alu. sort 800,00 DKR

Svart Effect light 85 liter 2x18 watt 1 070,00 SKR
Enkel 70 cm Svart ramp 1x18 watt 360,00 SKR

Slik jeg ser det er det ikke så stor forskjell på prisene på T5 og T8, men dette er selvfølgelig ikke norske butikkpriser som det er snakk om her.

Min erfaring er at arbeidstemperaturen til T5 er høy(+/- 40 grader, selv med elektronisk fortenning), ville nok ikke ha plassert dette rett under bunnen på et annet kar. Hvis du har innvendige pumper i tillegg vil temperaturen lett bli for høy, spesielt til corydoras.
mona o
Ja Jeg kommer nok ikke til å ha BB tank noe sted her, så det spiller ingen rolle om det blir blankt, sanden dekker over.


Hvis du ikke har en BB-tank fra før bør du absoolutt vurdere dette. Ingenting kan måle seg med en ren tank når det gjelder karantene og medisinering.
Å, sånn du mente, ja. Men kanskje ikke i denne omtalte reolen mente jeg Har alltid et kar jeg kan bruke til det når/hvis behovet skulle dukke opp.

Jeg har jo alle mine nyinnkjøp i egne artskar nå, så det blir på en måte både karantenen deres og det permanente bostedet. Men så lang karantene som jeg foretrekker (det kan jo ta måneder før visse ting dukker opp...) så ville det blitt skrekkelig å ha f.eks. en hel stim Coryer på bar glassbunn. Det ville ikke blitt mye trivsel av det, gitt...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap