Helt blank på utvendig filter!

Kjøpte meg ett brukt akvarie i dag og er storfornøyd!! Rett fra 60 liter til 240 liter...stjerner i øynene!! men,det er med en gammel eheim utvendig pumpe som jeg tenke å bruke inntil videre, eheim 2013 står det på den. Finner lite info om den her, vært greit å¨vite hvor stor kapasitet den har, er egentlig veldig ny på utvendig filter. Han jeg kjøpte herligheten av sa det var veldig viktig å ikke få luft inni pumpa når jeg starta første gangen osv osv..men hvordan ble ikke nevt! noen som kan fortelle meg hva som er beste framgangsmåte?

Lurer også på en annen ting,karet har stått tomt i kun 2 dager ifl. selgeren og vil nok stå tomt en liten uke her hjemme til meg. Er det nødvendig å gå over med silicon i skjøtene, eller er dette bare nødvendig når det har stått tørt over veldig lang tid? og hva er det best å bruke til å få av noe inngrodd skjit som er på glasset,er bare noen prikker her og der!

Tenkte også at jeg vil lakkere karet sort,altså rammene,fordi det er akvastabil gammel modellen med gullkanter,noe jeg ikke synes er så kjempenice! Hva kan brukes til dette?
Masse spørsmål!!! (meget ivrig)
På forhånd takk for svar

Utvendig filter med modellnr.2013? Det er du helt sikker på? Ikke 2213 eller noe?

Det modellnummeret kan jeg ikke finne. Det må muligens være en gammel utgått modelltype, tror jeg. Lette rundt på Eheims nettsider, men fant ingen modell utvendig filter med det nummeret i deres produktsortiment nå.

Det beste du kan bruke til å vaske og skrubbe akvarier med, er faktisk en kladd med vanlig, hvit filtervatt (våt) Den fjerner det utroligste! Jeg bruker alltid det, til og med til algefjerning.
2013 er en meget gammel, og robust filterserie. Denne er i dag erstattet med 2213, som er meget lik, selv om ikke alt går om hverandre.

2213 oppgis å kunne håndtere 250L akvarie, jeg ville ikke brukt denne på større kar enn 150L.
Filtervolumet er ikke allverden (med ehfimech\ ehfisubstrat pro), har dette filteret plass til ca 1000m2 baselusker. I min snevre verden, syntes jeg at 1000m2 er passe pr 150L vann.
Jeg ville derfor, i alle fall på sikt, byttet ut filteret med Eheim 2028. Denne rommer tre ganger så mye filtermasse, og er mange ganger så enkel i bruk, som dette "urgamle" systemet

Det med luft; alle filtre vil inneholde noe luft etter 1. gangs montering, og etter hver rens. Det er ikke til å unngå.
Sett sammen filteret, koble til begge slangene. Stikk sugeslangen i karet, fest denne gjerne med tilhørende sugekopper.
Sug på utblås-siden, til vannet begynner å fylles i filteret. Hold slangen til utblåset i en bøtte eller lignende, slik at noe vann får passere gjennom hele systemet før du kobler til nettstrøm.
Før strømmen kobles til, monterer du også utblåset i karet.
Sett i støpselet, trolig greier filteret nå å drive ut den lufta som er igjen av seg selv. Om ikke; vipp tønna fram og tilbake, til du hører at det slutter å bruse inni denne. Noen ganger kan det henge gass igjen i lang tid, så det er ikke noe poeng å gi opp etter 5 sek

Når det gjelder å få rent karet, etter tøring, syntes jeg faktisk noen ganger det er lettere å få vekk alger, som er tørket, enn som er ferske. Skrubbet nylig ned en grasat møkkete rack, fra butikk. Denne fikk stå å tørke ett par dager før jeg i det hele tatt orket tanken på å begynne å gjøre rent. Gruet meg voldsomt, trodde at algene skulle sitte som aldri før. Men den gang ei, for en gangs skyld ble jeg gledelig overrasket

Bruker selv enten ubrukt kjøkkensvamp med slik skrubbeside, eller filtervatt når jeg gjør rent.

Siliconen ville jeg nok tatt i nøyere ettersyn, siden det er snakk om ett så gammelt kar. Silicon slites som det meste annet, og her er vel alderen høy nok til at en full helsesjekk er på sin plass
Er det løse fliker; legg ny!!
Jeg har en 1015, den ble kjøpt inn i begynnelsen av 70 tallet. Regner med at din pumpe nok også begynner å få antikvarisk verdi også. Men virker den er det jo bare å bruke den, Du får nok ikke tak i nye deler til den.

Tror nok at hvis den fungerer er den kanskje i litt minste lag for et 240 liters akvarie, men det er jo også avhengig av hva du skal ha i akvariet ditt.

Frank Angell
2013 er en meget gammel, og robust filterserie. Denne er i dag erstattet med 2213, som er meget lik, selv om ikke alt går om hverandre. 2213 oppgis å kunne håndtere 250L akvarie, jeg ville ikke brukt denne på større kar enn 150L. Siliconen ville jeg nok tatt i nøyere ettersyn, siden det er snakk om ett så gammelt kar. Silicon slites som det meste annet, og her er vel alderen høy nok til at en full helsesjekk er på sin plass ;) Er det løse fliker; legg ny!!


Det er en midlertidig løsning at jeg bruker det gamle filteret,det blir oppgradert når økonomien tilsier det,så inntil videre går det nok bra.Tenkte jeg uansett skulle la karet få kjøre seg skikkelig inn med bare planter og innventar en god stund,så det holder vel til dette

Siliconen er myk men,det er noen løse fliker helt ytterst! Tviler ikke på at det er tett da selgeren har brukt det kontinuerlig fram til i går, men det kan kanskje være en fordel med litt silicon lell? Hva er ca prisen på akvarie silicon mon tru?
Jeg ville nok forsiktig fjernet løse fliker, og lagt ett tynt lag over. Silicon koster ikke allverden, nettbutikkene tar vel 75-100 for en tube, lokale butikker tar sikkert 100-200.- Tropehagen lokalt tar om jeg ikke husker helt på trynet feil, 175.- for en slik tube
Kanskje litt avsporing av tråden, men jeg er også helt blank på dette med utvendig filter - veldig lyst til å lære mer om det! Bare lurer på om det finnes noen sånne "trinn for trinn" artikler om oppsett av et akvarium med utvendig filter?
Kikk litt rundt på Eheim sider, de har fine tegninger av hvordan filteret lagvis er bygget opp og hva som er inne i det.
Ellers er det ikke noe annet hokus-pokus eller forskjell på dette og oppsett av et akvarium med innvendig filter. Det er likt.
Halla scnuppa!
Stikk på claser'n å kjøp silicon du.
Silicon beregnet på liming av akvarium for 69.- hvis jeg ikke tar helt feil
hallais! Takk for tipset!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap