Ektozon - sykdomsforebyggende?

Da jeg kjøpte akvariet anbefalte butikken at jeg også tok med en eske med Ektozon, for å forebygge sykdom.

Det er cirka en måned siden jeg startet opp, og har fortsatt IKKE hatt sykdom i akvariet. Jeg har tilsatt Ektozon hver gang jeg har skiftet vann. En liten dose.

Men, er det noe poeng i å bruke Ektozon? Er det eventuelt andre forebyggende medisiner som er bedre?
Om du søker på ectozon her på AF, får du garantert opp flere treff enn du gidder å lese

Ectozon er salt, NaCl, som er tilsatt ørlitt andre kjemiske forbindelser. Sammenlignet med Jozo er de 99,756% identiske, kjemisk. Den virkelige forskjellen er prisen, som du sikkert har oppdaget.

Når det gjelder bruk av NaCl til sykdomsforebygging, er det liten tvil om at saltet har en gunstig effekt på nettopp dette. Imidlertid opplyses det ikke noe som de potensielle langtidsvirkningene NaCl har på rene ferskvannsfisk.
I mine øyne er det på ingen måte behov for å forebygge sykdom med å endre fiskenes energi-fordeling, slik NaCl gjør. Sørg for ett så optimalt miljø for fiskene som mulig, og kutt for all del ut å salte ferskvannsfiskene dine
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap