- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Agurk.. Hvor lenge?
Agurk.. Hvor lenge?
Hvor lenge kan jeg la agurken ligge i vannet?
Å er det noe jeg kan gjøre for at den skal bli lettere å spise?
Malla er glad i den, siameserne har begynt å nappe litt. Men snilene har ikke vært på agyrken ennå.
Dette med agurk er kansje litt nytt for dem, det tar kansje litt tid før de begynner å spise?
Kenneth
Å er det noe jeg kan gjøre for at den skal bli lettere å spise?
Malla er glad i den, siameserne har begynt å nappe litt. Men snilene har ikke vært på agyrken ennå.
Dette med agurk er kansje litt nytt for dem, det tar kansje litt tid før de begynner å spise?
Kenneth
Postet 17.02.07 kl 17:54
Postet 17.02.07 kl 18:09
Inaktiv bruker
Ligger gjerne 2 dager i malle karet,lettere å få i seg for de små når den er litt "løs" i kjøttet.
I de andre karene så lar jeg agurken ligge over natta bare.
Er som med det meste av mat fisker og snegler ikke er vant til,TTT.
Etterhvert så kommer de til å lære seg til å like
/jan
I de andre karene så lar jeg agurken ligge over natta bare.
Er som med det meste av mat fisker og snegler ikke er vant til,TTT.
Etterhvert så kommer de til å lære seg til å like
/jan
Postet 17.02.07 kl 18:16
Endret: 17.02.07 kl 18:17
Eplesneglene er mest glad i halvråtten agurk, har jeg inntrykk av
De kommer frempå når agurken er blitt skikkelig myk og vasstrukken, etter hva jeg kan se.
Man kan jukse litt og forvelle grønnsakene, dvs hive agurken i kokende vann et øyeblikk. Ta opp og la den avkjøle seg, og gi den til sneglene. Da er den mykere i konsistensen, og dessuten synke grønnsaker lettere når de er forvellet.
De kommer frempå når agurken er blitt skikkelig myk og vasstrukken, etter hva jeg kan se.
Man kan jukse litt og forvelle grønnsakene, dvs hive agurken i kokende vann et øyeblikk. Ta opp og la den avkjøle seg, og gi den til sneglene. Da er den mykere i konsistensen, og dessuten synke grønnsaker lettere når de er forvellet.
Postet 17.02.07 kl 18:32
Postet 18.02.07 kl 00:28
Inaktiv bruker
Fiskeelsker!Men jeg har nå prøvd agurk akvariet, nå er det masse Nitrit! Prøvde i et annet akvarium også (før jeg visste at det var derfor det ble Nitrit), der er det og Nitrit nå! Hvorfor?
Har agurk i alle kar her og sliter ikke med nitrit.
Du får lage en egen tråd på/om "problemet" du sliter med.
/jan
Postet 18.02.07 kl 00:34
Fiskeelsker!Men jeg har nå prøvd agurk akvariet, nå er det masse Nitrit! Prøvde i et annet akvarium også (før jeg visste at det var derfor det ble Nitrit), der er det og Nitrit nå! Hvorfor?
Hvor mange kilo agurk og annet grøntfor jeg har gitt fiskene mine aner jeg ikke, men har aldri målt nitritt.
Hva gikk galt;
- Akvariet er for nystartet, du har ikke tilstrekkelig bakteriekultur til å ta unna avfallet.
- Agurken ble liggende for lenge, og avgir masse avfall til vannet.
- Du har brukt for mye agurk på en gang.
En eller flere av disse faktorene er jeg banna sikker på at var tilstede. Slett ikke usannsynlig at alle tre var inne i bildet
Postet 18.02.07 kl 10:59
Frank Angell[QUOTE=Fiskeelsker!]Men jeg har nå prøvd agurk akvariet, nå er det masse Nitrit! Prøvde i et annet akvarium også (før jeg visste at det var derfor det ble Nitrit), der er det og Nitrit nå! Hvorfor?
Hvor mange kilo agurk og annet grøntfor jeg har gitt fiskene mine aner jeg ikke, men har aldri målt nitritt.
Hva gikk galt;
- Akvariet er for nystartet, du har ikke tilstrekkelig bakteriekultur til å ta unna avfallet.
- Agurken ble liggende for lenge, og avgir masse avfall til vannet.
- Du har brukt for mye agurk på en gang.
En eller flere av disse faktorene er jeg banna sikker på at var tilstede. Slett ikke usannsynlig at alle tre var inne i bildet
Det var nok sikkert fordi de ble liggende for lenge, men fiskene spiste jo på den hele tiden, så jeg ville ikke ta den opp! ;S
Postet 18.02.07 kl 16:59
Selv om de spiser på den, er det ikke sikkert de trenger mer mat Fisk er som meg; så lenge det er mat på bordet, eter man
Det som er med fiskene, er at det de ikke nyttegjør seg av maten de trykker i seg, kommer stort sett ufordøyd ut i andre enden. Så om man lar de spise for mye, får man ett tilleggs-problem i form av ufordøyd føde som skal brytes ned
Det som er med fiskene, er at det de ikke nyttegjør seg av maten de trykker i seg, kommer stort sett ufordøyd ut i andre enden. Så om man lar de spise for mye, får man ett tilleggs-problem i form av ufordøyd føde som skal brytes ned
Postet 19.02.07 kl 13:48
Frank AngellSelv om de spiser på den, er det ikke sikkert de trenger mer mat ;) Fisk er som meg; så lenge det er mat på bordet, eter man :D Det som er med fiskene, er at det de ikke nyttegjør seg av maten de trykker i seg, kommer stort sett ufordøyd ut i andre enden. Så om man lar de spise for mye, får man ett tilleggs-problem i form av ufordøyd føde som skal brytes ned ;)
Men Ancistrusen min, spiser bare litt også er han mett, så svømmer han bort
fra maten. Men når det er agurk, så spiser han leeenge. Så jeg liker å la han spise, for han er ikke så gla i algetabeletter, og jeg har ikke alger i akvariet. Så jeg lot han bare spise, og nå er det nitrit i vannet!
Han liker nesten ikke algetabeletter, men han elsker tabelettene til Corydoras. (eller hva de nå heter)
Postet 19.02.07 kl 15:18
Endret: 19.02.07 kl 15:19