Sett en slik "vorte" før?

Fisken virker forøvrig frisk
(spiser og oppfører seg som normalt)
Søkte på på ordet "hexamita".
Se om du finner noe lærerikt der
God bedring på den lille tassen, forresten Hva slags ciklide er det? Jordspiser av noe slag?

Under "Artikler" finnes Hull-i-hodet-syken nevnt i artikkelen til Frank Angell. Siterer avsnittet om Hexamita:

"Hullsyke / Hull-i-hodet-syke:
Hullsyke forårsakes av tarmflagantellene hexamita og Spironucles og er mest vanlig på ciklider, spesielt på diskus. Hullsyken kjennetegnes ved at fisken får kraterformede huller i øye og nakkeregionen, som det gjerne kan sive melkeaktig veske fra. Svekket allmenntilstand er svært vanlig. Det er en del stridigheter om hvorvidt denne sykdommen skyldes disse flagantellene, eller ren mangel på mineraler og vitaminer. Det er da mest sannsynlig at det er mangel på vitamin D, fosfor og kalsium.
Bilder og beskrivelser av fisk der det påstås at det er kostrelatert, har disse hullene i forbindelse med "neseborene". På grunn av dette er det grunn til å tro at hullsyke kan komme av begge deler.
Hullsyke forårsaket av mangel på vitaminer og mineraler kan kureres ved forbedret kost, og gode vannbytter. Tilfør gjerne flytende vitaminer som eSHa Minaroll i vannet.

Hullsyke forårsaket av tarmflaganteller kan forsøksvis medisineres med blant annet eSHa Hexamita."
Sitat slutt

eSHa Hexamita

Ja... søkte jo litt rundt før jeg la inn innlegget, og fant ikke noe som liknet heeelt.... men samtidig er det jo helt kart hexamita man tenker på når "det skjer noe på hodet til en søramerikansk ciklide.

Når det gjelder info på nettet om hull-i-hodet-syken virker det som det er stor uenighet om både årsak og behandling....

Mona O: Det er en biotodoma cupido. Samme karen som på dette bildet fra juletider, faktisk.
Har sett dette ett par ganger, men aldri helt kunnet sette fingeren på akkurat hva som gir slike symptomer.

For meg virker det nesten som når vi mennesker får en kvise, altså en lett hud-irritasjon på ett meget begrenset område.
De tilfellene jeg har sett av dette i egne kar, har gjerne vært i etterkant av heftig slossing, som sikkert har gitt småsår som ikke er synlig med det blotte øyet.

Ett par ekstra vannbytter, og passe med deilig mat, har vært tilstrekkelig til å "kurere" denne kvisa. Har du vitaminer til å tilsette i vannet, ville jeg selvsagt tilsatt dette.
Vil på det sterkeste anbefale eSHa, både Optima og Minaroll er knall
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap