Lav pH-jeg prøver igjen

Hei! Prøvde å legge inn mitt problem under "nybegynner" men fikk ikke svar...

Har målt pH til ca.6.2 (kanskje litt lavere, fargekartet går ikke lengre ned...) Er dette for lavt? Hvis ja:Hva gjør jeg? Natron? Hvor mye og hvordan gjør jeg det rent praktisk? Bare drysser det nedi?

Samme skjedde forrige uke, lav pH, men etter vannbytte ble det litt bedre (ca 6,5 i pH) fordi springvannet ligger på ca 7 i pH her.

Vi har for første gang berget masse yngel (2 black molly som er 2 uker gamle, 40 guppy - 9 dager gamle) så nå er vi redde for at vannet skal påvirke dem. Nitritt-test viser heldigvis ingen utslag Har dem i et fødekar fordi vi har en STOR og glupsk scalare som ser sultent på dem og stanger mot fødeakvariet...Har bestilt et fødekar til for at det ikke skal bli trangt om plassen. Går det an å ha dem der en stund?

Vi har et 140 l akvarie og bytter 30-40 liter 1 gang pr. uke. Er det ok? (tenker at vi har ca 120 l vann, resten er grus) Man leser så mange forskjellige anbefalinger, så jeg blir helt rådvill...trenger derfor HJELP!!

Du bare drysser litt natron rett i karret. I et 140 liter er 1/8 teskje nok i første omgang. Etter dette måler du pH og sjekker (vent i 30 minutter etter å ha hatt i natron.

Det er billigere å kjøpe Natron Bikarbonat fra Webzzo enn å benytte Natron fra daglivarebutikk.

Hvis du søker på Natron Bikarbonat så byrde du finne svar på det meste.

Vannbytte med 30% i uka holder for et normalt belastet akvarie. Ta utgangspunkt i antall liter karret er uten å tenke på innredning. Tilfør Natron ved hvert vannbytte.
Tusen takk!
Takk for svar! Skal gå med en gang og prøve ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap