Oppbygging av filtermasse i ett utvendig filter

Nå har jeg sjett i mitt utvendige filteret AM-top proffesional for 500-530l. akvarium, der lå en kullsvamp, var sikker på at jeg ikke hadde satt i denne :/

Men så så jeg også at filtervatten var helt brun, spylte den med dusjen. Den ligger oppå et lag Prodiac HIGH POROSITY CERAMIC FILTER MEDIA, og en haug plastbiter.

Burde filtervatten ha vert underst? Da pumpa drar vannet fra bunden og opp?

I kurg 2, der kullfilteret lå, sjærte jeg til 5cm blåsvamp. Å la den gamle svampen, den runde oppå der igjen. Menter å ha lest at blåsvamp er bortkastet i utvendigfilter?
Jeg hadde et slikt proteinlag på overflaten, det fosvant når jeg sagde ett hakk i toppen av bakgrunnen så vannet ble sugd inn fra overflaten også.
Samler opp masse lort i den svampen der, og skyller det når jeg tar vannbytte. Sparer filteret for en del dritt også.

På bilde 2 er rommet der innvendigpumpa står, og utvendigpumpa suger vannet fra.
Jeg syntes det var en noe snodig oppbygging av filrermassen, jeg

De plastbitene er en form for bioballer, disse så ut til å være så små, at jeg kun ville brukt dem for å erstatte Ehfimech.

Slik ville jeg satt opp filteret;
Bioballene nederst, så ett lag blåfilter (la gjerne bioballene fylle 2\3 av nederste kurv).
Kurven over ville jeg fylt med Ehfisubstrat pro. Dette er det filtermediet til vanlige oppsett med desidert størtst bakterieoverflate pr liter.
Svampen du har brukt, ser ut som en grov svamp. Denne har en overflate på ca 20m2 pr liter, mot den filtermassen jeg foreslår sine 450m2.
Det sier seg vel selv hva som duger og ikke da

På toppen av dette ville jeg hatt finfilter. Grunnen til å ha dette sist, er av flere grunner. For det første, ville finfiltret vært tett etter ett par dager, om det var det første som møtte "møkkavannet". For det andre, er det vanligvis vesentlig oftere behov for rens\ utbytting av filtervatt, kontra resten av filtermedium. Da er det jo en fordel at dette er lettest å nå
Takk Frank!

Da forstår jeg mere Har lest din forklaring på FIltermasse også.

Trodde filtervatten var for å skåne andre filtermassene for rusk?

Da er planen:
Bioballer nederst.
Sjære blåsvampen så den passer oppå bioballene.

(Det er en pose med Prodiac HIGH POROSITY CERAMIC FILTER MEDIA sammens med bioballene.)

Plukker ut disse å legger den i kurv 2 med filtervatt på toppen. Tror disse skal være noe alla Ehfisubstrat... Grove kjeramikk rør.
Skal kjøpe en pakke av det du foreslo ved neste storhandel

Har også en fluval 4 med kun blåsvamp i dette karet, så det skulle vel være tilstrekkelig filtrering? Det er ikke så hardt belastet for tiden heller

Karet 530L
Espen
Trodde filtervatten var for å skåne andre filtermassene for rusk?
Nei, denne er kun for å fange opp de siste små partikler i filteret, slik at vannet er så krystallklart som mulig
Jeg er ikke helt enig med Frank her. Ehfisubstrat pro er et porøst materiale som p.g.a. sin porøsitet har en enorm overflate der bakteriekulturen kan bo. Men dersom vannet som kommer hit ikke er krystallklart, vil små partikler i vannet tette igjen porøsiteten i Ehfisustratet, og man får en sterkt redusert biologisk nedbrytning siden overflaten minker. Derfor ville jeg lagt Ehfisubstratet sist i gjennomstrømmingen.

De plastkulene du har ser ut til å være K1 bioballer (fra Kaldness), og de er konstruert for å være i store filter der de er i konstant bevegelse. De skal hele tiden skrape inntil hverandre for å holde overflatene frie for smuss. I ditt oppsett vil de ikke ha sin mente funksjon, men vil heller fungere som Ehfimech ved å distribuere vannet best mulig over tverrsnittet av filterstrømmen.
Dette med smuss og ehfisubstrat; det er derfor en har blåfilter mellom ehfimech og ehfisubstratet.
Forstår jeg deg rett, Lars, i at du mener at man bør plassere finfilteret før ehfisubstratet??

Jeg kjører med oppsettet Eheim anbefaler i samtlige av mine filter, og dette fungerer meget bra. Om jeg skulle plassert filtervatten før substratet, ja, da ville jeg fått mer vedlikehold, og mer grums i vannet. Det vil alltid bli en del grums på filtersubstratet, og om en ikke fjerner de løse partiklene med ett finfilter etterpå, blir det hele litt tåkete. Tro meg, jeg har prøvd uten filtervatt også, og det ble ganske uggent
Hei,

Jeg har selv en Am-Top 3338, og det svarte filteret som tilsynelatende kan se ut som et kullfilter, er faktisk ikke et kullfilter. Det er rett og slett et "blåfilter" som er svartfarget.

Jeg bruker dette oppsettet i min Am-Top:

Nederste kurv: Bioballer. Det "svarte filteret" oppå dette.
Midterste kurv: Fluval Bio-max Ringer. Grovt Blåfilter oppå dette.
Øverste kurv: Fluval Bio-max Ringer. Filtervatt på toppen.


Takk for mange gode svar

ÅÅÅÅÅ!!! Å jeg som kastet det svart filteret!!!
Min AM-top 3337 har bare 2 kurver

Nå ble det sånn:

Kurv 1: Bioballer nederst, men ble bare ca. 1/3 av kurga. ca. 5cm blåsvampfilter oppå der.

Kurv 2: Substrat, og finfilter oppå der. Blir vel å ha en pose til med substrat. Er mere plass


Blir vel Ehfisubstrat pro, med neste bestilling Men den kan vel ikke være helt udugelig den Prodiac HIGH POROSITY CERAMIC FILTER MEDIA som jeg har fra før?

Mener at de hadde to typer av denne, en fin og en grov type?
Den jeg har er den grove typen...

[External Image]
Upps. Glemte bilde :p

Glemte ikke bilde alikevel, fikk bare ikke lagt det ut på den forige innlegget... Men kunne linke til dette innleget da jeg la det ut hær
Prodac-substratet fungerer det og, det gjør det meste. Men jeg er usikker på hvor stor overfalte til bakteriene denne har, det er dette som er essensielt
Og når man har 5 kurver da?

Jeg tok:
1. kurv: bioballer nederst med grov blåfilter 2cm ?
2. kurv tok jeg blåfilter 5 cm
3. kurv "keramikk" rør store m blåfilter 2,5 cm oppå
4. kurv dobble "keramikk" rør m svamp 2,5 cm oppå
5. kurv fin filter.

På pumpene vi har kjøpt, både små og store føler det alltid med kull i en eller annen variant men det trodde jeg bare var til å bruke etter sykdom/ medisinering?
Kjører samme opsettet sjølv
S.B.F
Hei, Jeg har selv en Am-Top 3338, og det svarte filteret som tilsynelatende kan se ut som et kullfilter, er faktisk ikke et kullfilter. Det er rett og slett et "blåfilter" som er svartfarget. Jeg bruker dette oppsettet i min Am-Top: Nederste kurv: Bioballer. Det "svarte filteret" oppå dette. Midterste kurv: Fluval Bio-max Ringer. Grovt Blåfilter oppå dette. Øverste kurv: Fluval Bio-max Ringer. Filtervatt på toppen.


har akuratt det samme oppsettet sjølv, har funket bra lenge, men har og ein stor grov svamp på inntaket også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap