Utroskap blant scalarene

Ok, scalarer er kjent for å danne par - og være trofaste mot sin partner..
Dette er iallefall slik jeg har oppfattet situasjonen :-S

Jeg har to par med gullscalarer som har lagt egg ved flere anledninger.
Dvs. jeg hadde to par med gullscalarer..

Nå har den ene stripete scalaren min lagt egg sammen med en gullscalare hann. Hans forsmådde frue svømmer rundt i den andre delen av karet og blir jaget bort dersom hun nærmer seg.

Er slik utroskap vanlig i scalarekretser?
Kan jeg evt regne med at de to gullscalarene legger egg sammen igjen, eller er konebyttet permanent..?

Hmm, noe sier meg at jeg har vært litt naiv når det gjelder scalarers trofasthet mot sin partner....
Åssen starter man såne innlegg ?
Man går inn på forum (ikke siste innlegg, men forumknappen øverst), velger den kategorien som passer, og så trykker man på "Ny tråd"-knappen øverst.
Malldrian
Er slik utroskap vanlig i scalarekretser?

Å jada Mine gjorde sånt stadig vekk. Jeg synes det var mere vanlig at de byttet på, enn at de forble trofaste... det så jeg faktisk aldri. Utroskap er veldig utbredt (der også)

Men man kunne tydelig se at de kunne foretrekke èn bestemt partner fremfor andre. Dvs at de vendte tilbake til denne oftere, eller la egg sammen med denne mye oftere enn "utroskapsaffærene".

Malldrian
Kan jeg evt regne med at de to gullscalarene legger egg sammen igjen, eller er konebyttet permanent..?

Bare vent til "førstefruen" blir full av egg i buken igjen
Da kommer hannen på andre tanker, og iler nok tilbake for å gjøre kur til damen igjen Og fruene er aldri langsinte, de tilgir gang på gang, og snart er de et par - igjen.

Jeg hadde en stor marmorert hann som var svært populær blant damene. Men han foretrakk to stykker, en gullfarget og en marmorert. Det var den marmorerte han som oftest var i par med, de la gjerne egg hver fjortende dag. Men så brått dukket den gullfargede opp i hans synsfelt, og var tiden da inne så hun var full av egg, da var ikke veien til utroskap lang... Det ble en del rivalisering hunnene i mellom av dette, de likte dårlig å bli sviktet med egg å passe
Og siden den sortmarmorerte hunnen var flinkere til å banke opp andre, så vant som oftest hun...
Hannen, det neket, sto bare og glante på og la seg aldri opp i damenes krangler.
Uff da - da har jeg vel vært utrolig naiv (og kanskje litt heldig)
I den tiden jeg har hatt disse scalarene, har de konsekvent holdt seg til samme partner, så forskrekkelsen var stor da jeg oppdaget egg hos disse to.

Om dette beviser at mannfolk er seg selv lik, skal jeg ikke uttale meg om her, men man gjør seg jo sine tanker
(Ikke min mann, selvfølgelig - bare "alle andre" )

Tusen takk, mona o
Har også opplevd dette, både blandt scalarer, og diskus. Siste nytt i diskuskaret, er at det nydannede paret la egg, den største hanen som ikke er med i paret, jaget dem bort, og voktet de til malletrynet fikk smaken på de.

Har aldri sett noe så tullete som at fisk benytter seg av surogatforeldre
Hehe, tro om ikke malletrynet hadde betalt den største hannen godt for at den skulle skaffe ham tilgang
Dette blir jo rene såpeoperaen...

Har vært borti noe lignende med mine tanganyikaciklider.
Den ene sterke hannen var bortpå to damer på en gang og klarte å befrukte to kull med egg - ett hos hver av damene.
Den ene damen dør fra sine små, og den biologiske faren gir katten i barna.

Så dukker det opp en beiler nr 2 (en som aldri slapp til hos moren), som tar seg av barneoppdragelsen.
Yngelen er etpar cm store idag, og de ser ikke ut til å ha tatt skade av å bli oppdratt av "onkel".

Vi som har slike ciklider trenger da overhodet ikke å kaste bort tiden på å se "Glamour" og lignende på tv !
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap