Din beste oppskrift på fiskefor (side 4)

Christer B
etter å lest litt her, så prøvde jeg meg selv på egen oppskrift:) oppskrift 1 : - Vitløk - Reker - Sild - Fiskepudding - Vann Vispet alt sammen i en stavmixer og tynnet litt ut med vann og la det i frysepose. denne funket veldig fint til egentlig alt av fisk, men mest til malawi og andre ciklider. oppskrift 2: - Agurk - Banan - Vitløk - Vann Vispet alt sammen i stavmixer og tynnet ut med litt vann og la det i frysepose. Denne fikk jeg mindre respons på! men scalarene mine var helt VILLE etter den. så vil si den siste her er mat til scalarer! hehe. Dette er mine første oppskrifter, så får vel finne på mere senere :)





Husk at Scalarer er kjøtteter!

Husk at Scalarer er kjøtteter!

Kan ikke du komme og fortelle det til mine også!
darwin
Husk at Scalarer er kjøtteter!

Kan ikke du komme og fortelle det til mine også!


HeHe!
Jeg lagde en ny oppskrift i dag!

Jeg tok:
2 Bananer
150g Erter
150g Gulrøtter
300g reker
1dl flakfòr
15 mallepiller
14 gelatin plater
210g mais

Den ligger i fryseren nå.
Så i morgen 20.00 skal fiskene få lørdagsgodt.
Gleder meg til det er ferdig.
Det gjør nok fiskene og.

Forresten så har jeg Scalarer,Platyer,Sverddragere,Sommerfuglciklider,Ancistruser og Corydoraser.
Så mye spennende!

jeg tenkte prøve lage noen av disse, spesielt til gullfiskene mine, noen spesielle indigrienser jeg burde satse på? reker skal jeg bruke iallefall.

kan jeg mikse de med skallet på? eller burde jeg rense de først?
eller går de i mikser med hode å alt? hehe

Rekeskall inneholder stoffer som gir rødfarve og brukes av oppdrettsnæringen.
Jeg bruker mye skallrester og rogn som jeg blander med fiskefilet (for protein).

Gullfisk er vel først og fremst planteetere?

Jeg har brukt å gi bort mengder med andemat og pistia planter til folk som har gullfisk i boller, det har alltid blitt spist opp (og forhåpentligvis renset litt opp i vannet). Ferskere mat går det ikke an å få. Andemat kan dyrkes i en bøtte ute, bare sleng oppi en neve jord og noen planter. Er du heldig kommer det også mygglarver oppi som du kan håve opp til gullfiskene.
ja så ikke noe problem? ja tenkte bruke reker, spinat, erter bla.
vil de ikke spise dette mener du? målet mitt er at de skal vokse inne til de skal ut igjen til dammen.
Ser i fiskebasen at de oppgir den til å være omnivore, altså alteter (passende navn forøvrig?) Så det jeg skrev om herbivore var feil. Rett og slett. Men andemat står spesifisert på menyen deres.

Da bør ingrediensene du foreslår passe perfekt.

Jeg mistenker at du kan få skikkelig bra tilvekst på de gjennom å bruke flyteplanter som kombinert vannrensing/mat til de. Prøv gjerne å dekke overflaten med vannplanter som du kan etterfylle og opprett en egen tråd med eksperimentet, så kan flere sammenligne tilvekst.

Lykke til : )

RunarH
Eg har bare laget en gang så eg laget en liten: 100g erter 50g spinat 50g brokkoli 80g reker 1fedd hvitløk litt paprika +gelatin fikk ikkje tak i sånn spirinula eller ka det heter. Dette ble en stor hi blandt fiskene:D


Kan jeg bruke denne til guppy, molly, neontetra og gurami? Har også to maller.
:- )

tenkte jeg skulle lage for selv og blande inn flakfor eller annet kjøpefor som begynner å bli gammelt eller har gått ut på dato slik at jeg får brukt opp foret
synes jo det er synd å kaste kvalitetsfor. tenkte dette er en fin måte å få brukt opp dette foret på.
er oppskriften nedenfor et bra utgangspunkt for et slikt for bare at jeg blander inn flakfor eller annet for?

100g erter
50g spinat
50g brokkoli
80g reker
1fedd hvitløk
litt paprika

+gelatin


Andrine:
Gjør som Tom Andre foreslår hvis du ikke vil fore med et annet kjøttbasert for i tillegg, da de fleste artene du har er omnivore. Enten frossent eller levendefor eller rett og slett en boks med tørrfor.
Hvis mallene du har er ancistrus, eller en annen herbivore art, kan de ha godt av enda mer fiber i kosten.

Tom Andre:
Den blandingen bør passe for de fleste fisk, avpass blandingsforholdet etter om fiskene dine er hovedsaklig kjøtt eller planteetere og hva tørrforet er laget av.

Her var det mye spennende å prøve ut.
Å bruke frukt hadde jeg ikke tenkt på. Prøve med en eplebit nå straks. hehe
Tom Andre:
Den blandingen bør passe for de fleste fisk, avpass blandingsforholdet etter om fiskene dine er hovedsaklig kjøtt eller planteetere og hva tørrforet er laget av.

tusen takk for flott svar, da er det bare å begynne å lage for da gitt...
(trompetlyd) ta-ta-ta-tatata-tatata (vestlandsk dialekt) Velkommen til akvakjøkkenet, i dag ska vi lage litt deilig for og ikkje gløm til slutt en liten kvast persille!
Når dere skriver "reker" som ingred i hjemmelaget fiskefor.. Er det sånne reker i lake man får kjøpt på alle matbutikker?? Og hva med tunfisk på boks i vann, kan man bruke det?? Takker for alle svar som kommer! (forhåpentligvis...
Jeg sparer på rekeskall og rogn (+ evt rester av hele reker). Som regel har jeg noe fiskefilet i tillegg for proteiner. Dette kjøres i blenderen.

Tunfisk har jeg aldri brukt og ingen aning om hvor bra det er for fisk. Vet bare at det inneholder svært mye protein og lite fett.
darwin
Andrine: Gjør som Tom Andre foreslår hvis du ikke vil fore med et annet kjøttbasert for i tillegg, da de fleste artene du har er omnivore. Enten frossent eller levendefor eller rett og slett en boks med tørrfor. Hvis mallene du har er ancistrus, eller en annen herbivore art, kan de ha godt av enda mer fiber i kosten.


Har en sjokolademalle og en klovnepeco :- )


Har en sjokolademalle og en klovnepeco :- )

En ren plantespiser og en ren kjøtteter altså.
Begge disse artene er spesialister som vel egentlig trenger spesielt tilpasset for for å trives?
Sjokolademaller assosieres ofte med "uforklarlige fiskeforsvinninger" og får på denne måten utløp for jakt og matbehov. Har ikke mye erfaring med disse selv, men tror at tilskudd av meitemark vil bli svært godt mottat av denne, og alt annet av levendefor også som tar bort oppmerksomheten fra de andre innbyggerne i karet.
Klovneplecoen er motsatt, den trenger trefiber i kostenfor å fungere, hvordan dette utføres i praksis vet jeg ikke. Men jeg vet at endel oppdrettere bruker kaninpellets som supplement til grisedyre malletabletter, disse inneholder mye gressfiber. Om dette er bra nok vet jeg ikke, vet at jeg ville funnet ut litt om hvordan trevirke serveres uten å forurense vannet.
hjemmelaget for.
blandet sammen
brokkoli
reker, hele med skall og alt.
paprika
hvitløk
og alt av tørr for og det skal jeg si ble en del.
2 bokser med flakfor
4 bokser granulert for
1 boks med shrimps pellets
1 boks siklide stiks
og diverse mallefor
hadde oppi et brett med frossen syclops også.

dette var bokser som det var tatt av, de var ikke fulle.

kjørte alt i blenderen til det ble til en passende masse og blandet massen inn med gelatin. hadde to sleiver av massen i brødposer, klemte massen passe flat i posen og la dem i fryseren.

klarte ikke å vente med å fore, måtte jo prøve å se om fiskene syntes det var godt.
de lurte litt på foret til å begynne med, men etter hvert så fant de ut at det var skikkelig godt.
de synes nok ikke det var like godt som røde mygglarver, men det gikk jo ned.
etter hvert oppdaget jeg at nøkklene begynte å leke, er ikke sikker på om det har med foret å gjøre, men jeg velger å tro det....

jeg hadde tenkt å blande inn spinat også, men den glemte jeg i farten, det får bli neste gang jeg lager for igjen.

det ble 6 poser med for og jeg brukte også bretet til syclopsen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap