Innvendig bakgrunn og løsninger på hva som skal være bak:-)?

Er det noen som har innvendig bakgrunn i akvariene sine, men har det tørt bak bakgrunnen? Eller har alle vann og sirkulasjon der, evt fyllt det med filtermateriale osv?

Jeg skal sette innvendig bakgrunn i en 250 liter, og jeg ser at evt vedlikehold bak bakgrunnen vil bli veldig vanskelig pga akvariets plassering. Fra begge kortsider vil det bli umulig å komme til. En reol på ene siden og vegg (hjørne) på den andre.

Jeg synes det derfor virker litt skummelt å skulle fylle opp med filtermateriale osv der, da det vil gå tett etter en viss tid og krever tilsyn. Hvor lang tid avhenger jo av belastning og slikt. Om powerheaden skulle streike er det også problemer.

Kan man ha det tørt bak bakgrunnen? Vil det være nesten umulig å få til kanskje? Silikonering langs bunnen og sidene av bakgrunnen vil kanskje aldri bli vanntett?

Hadde tenkt å ha utvendig filter av typen Eheim Pro 2126 i dette karet, og jeg kan jo ha innsugsrøret bak bakgrunnen og lage hull til utstrålingsrøret slik at det kommer utenfor (og selvsagt hull med rist til innsuget). Men altså la være å fylle opp bak der med masse filtermateriale, bare la det være vann som det utvendige filteret sirkulerer...?
Det går bra å ha bare vann bak og rist til innsuget.

Jeg kjørte nesten ett år med BTN bakgrunn med vanlig utvendig filter før jeg fylte på filtermateriale i bakgrunnen.

Kan bli noe alger bak men gjør vel ikke noe tror jeg.

Man får jo også bakgrunner som klistes helt inntill glasset med silikon.
Da blir det ikke noe luft bak.
BTN har en serie som heter slimline (tror jeg)

Veit ikke åssen det blir hvis det er tørt bak.
Kan fort bli for mye trykk mot bakgrunnen, og hva om en fisk hopper over.
Det gjorde to av SAEne mine, så nå har jeg dekt til toppen av bakgrunnen med blåsvamp

Det er [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1934&HKatID=]en slik Papillon bakgrunn [/URL]det skal være. Den er innkjøpt alt og står bare og venter på at jeg skal opparbeide meg nok arbeidslyst

Og jeg tror jeg satser på å ha vann bak, med teknisk utstyr gjemt bak der. Kan jo alltids skjule ting og tang bak der

Hører gjerne innspill fra andre på dette her. Som sagt; det vil være veldig vanskelig å komme til bak der senere, etter at alt er satt i drift. Det er det som gjør det litt vrient... pluss at jeg ikke gidder å kjøpe ny powerhead, jeg har ingen som er kraftig nok liggende, men jeg har allerede Eheim-filteret.
Jeg har en innvendig bakgrunn (av ukjent merke) i 160n min. Denne er limt fast ca. 5-6cm fra bakruta. Innsugsrist nede til venstre på bakgrunnen. Kjører en Eheim 2026 med innsug like bak rista. Utblås har jeg laget til over kanten av bakgrunnen på høyre side med strålerør festet til karets høyre siderute.

Oppdaget at rista kan tettes av og til av løse blader, plantrester m.m. og da synker vannnivået bak bakgrunnen faretruende. Blir da et press på bakgrunnen. Løste dette ved å presse ned noen biter av blåsvamp slik at disse tar imot dette presset skulle det være nødvendig.

Viktig å lage til overrenning på bakgrunnen tilfelle tett rist. Dette har jeg gjort ved å skjære ned et hakk på et par cm bredde i hver ende av bakgrunnen slik at det her er flere cm opp til toppen av karet. Hos meg flukter bakgrunnen nemlig med toppen av karet.

Tusen takk for svaret, Bjarne. Det skal jeg passe på, å få skåret hakk nedi.

Leste om noen som hadde skåret et firkantet hakk så langt ned at overflatevannet ble dratt inn også, og så tettet de bare med en blåsvampbit så ikke fisken forsvant inn bak også. Skåret gikk vel et par -tre cm ned under vannoverflaten. Dermed ble overflatevannet sirkulert og man slapp overflatehinnen. Men der var det brukt powerhead bak bakgrunnen da. Kanskje jeg kan bruke en liten en i tillegg til Eheim'en, og sette den i nærheten av en slik utskåret åpning øverst?

Jeg har et par mindre powerhead'er av merket Sera liggende. Kanskje en av de kan brukes til å trekke overflatevann inn gjennom en blåsvamptettet åpning øverst? De er for dårlige (for liten kapasitet) til å håndtere en 250 liter alene så klart, men drahjelp til å suge overflatevann inn kan de duge til?
Jeg har plass i et hjørne til slikt. Kjøpte det brukt. Var en "hule" under der vannet kom igjennom og ble pumpet ut av et hull i toppen. (til høyre på 1. bilde)

Men fikk problemer med "protein lag" på toppen av vannet. Også plaget med fisk bak der... Så jeg tettet "hulen" med blåsvamp, og saget et hakk oppe i høyre hjørne (bilde 2) vises ikke så godt som på bildet.

Alt rusk samles der, også slimet fra protein hinna. Den er lett å gjøre rein, skyller den ved hvert vannbytte.

Vet ikke om bakrunnen din er bred nokk til å lage en "knekk" på den så du får et lite hjørne å sjule det bak? Tar jo maaaange liter for hver cm du bygger ut hele bakgrunnen.
Har en utvendigpumpe, fluval 4 og varmekolbe bak der.

Begge pumpene blåset ut av samme hullet.

Jeg har en slik innvendig Aquael bakgrunn eller hva det er, som ikke er festet med noe. Den passer "akkurat" og har litt skum på endene. Bak der har jeg varmekolbe og innsuget. Den når ikke helt opp til kanten, så det går greit. Det er slike hull med finmaska netting på. Utblåset har jeg langs siden av karet. Har også merka litt rot hvis hullet blir tett, men det har ikke vært stort problem her, siden jeg bare har store planteblader i det karet her.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap