Lysrør som blinker

Litt pinlig dette, men er lysrørert mitt i ferd med å gå eller er det noe muffens på gang? Det lyser fint, blinker litt (småbrummer litt), lyser o.sv. Full disko mao. Det er en heldekkede mpEheim og det står 15 W t8 Sylviana standard i. Det er bittelitt oransje der lysrøret er festet, der hvor sokkelen ( heter det det på lysrør?) går inn...
Skjekk at røret sitter skikkelig i festene, og skjekk også at tenneren sitter godt.
Om alt sitter som det skal; prøv å bytte tenner, og deretter røret. Hjelper ikke dette heller, har du trolig overslag, eller bare dårlig kontakt ett eller flere steder i armaturet ditt.

Skjekk også at festene til både tenner og rør er fri for korrosjon, er de fulle av ire, har du utettheter, og da må nok en del byttes ut her
Er sylviana røret mitt greit, eller bør jeg kjøpet et annet merke nå? Har ikke spesielt lyskrevende planter.
Sylvania standard sier meg ganske lite. Mener du rett å slett ett standardrør, slik som de en kjøper i vanlige butikker?
Om det er ett slikt rør, er det i mine øyne uegnet til vår formål.
Hvis det bare blinker ifra det øyeblikket du skrur på bryteren og til du skrur den av så bytter du tenneren.
Hvis den lyser litt, blunker lyser litt til og blunker så er det lysrøret..

Men hver gang du bytter lysrør bytter du tenneren også.. Er en enkel og grei regel..

Vanlige lysstoffrør ifra butikken kan fungere greit det..
Personlig synts jeg lyset er litt for gult (lav kelvin)
Men planter og alger liker sånn lys godt!
Sylviania aquastar har jeg endt opp med nå og en ny tenner, og nå lyser det greit igjen Er kjøpt på zoo, begge to. Er visst mye rødt og blått lys i...
Aquastar er langt fra mitt favorittrør, har ett par slike liggende så og si utente

Her er forresten fargeutbyttet fra røret, som du ser er det oppgitt til å gi meget lite rødt, men det oppleves mye rødere enn dette. Hvorfor aner jeg ikke
[External Image]
Det var det som var i den nærmeste sjappa, så kan prøve et annet senere. Det ser litt snodig ut, litt solariumlys syns jeg. Det blir ikke mye alger og denslags av et slikt?
Jeg opplevde relativt mye alger, når jeg brukte dette røret. Har prøvd disse over mange kar, men er like frustrert hver gang

Jeg er gått utelukkende over på Hagens lysrør, disse er perfekte for både karene mine, og øynene mine. For det er ikke til å stikke under en stol, at lys er mye smak og behag.
Siden Sylvania ikke oppgir RA som vi vanligvis gjør med lysrør, men en annen fargegjengivelsesmodell (CRI), er det vanskelig å si akkurat hvor godt røret er.
Gode rør klassifiseres med 1A, Aquastar er klassifisert med 3.... Altså langt ned på stigen.
I flere tabeller jeg har sett på, sammenlignes klasse 3 på CRI-skalaen med RA på 40-60, som er g-g-g-griselavt i mine øyne

Både Life-gloII (dagslys), Power-glo(Høy kevlin, men ikke unaturlig lys) og Sun-glo(varmt lys, bør kun brukes i kombinasjon med ett eller flere rør med høy kelvin) er gode rør.

Her er fargespektrene til:
Sun-Glo
[External Image]

Power-Glo
[External Image]

Life-GloII
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap