Malawi og skalare - går det bra?

Får noen malawi ciklider i hus i morgen, seks stk. Tror det er hongi og sebra-ciklider. Har planer om å slippe de sammen med tre skalarer, to perlegurami og noe neontetra - og kileflekksmåtteri.
Går det bra?

nei, det går nok ikke så bra!

For det første skal malawi ha helt andre vannverdier enn skalarene. og hongi er en sinna malawi. tror ikke de "selskaps" fiskene dine hadde levd så lenge med malawi i karet nei.
Det ville jeg ikke ha gjort. De kommer til å plage de du har fra før. Ikke minst så er vannverdiene helt feil i forhold til malawi. Nå vet jeg ikke hvor store de du får er, men neontetra o.l. er herremåltid for malawi.
Du får unnskylde om jeg oppleves som krass;

Har du i det hele tatt satt deg inn i behovene til de ulike fiskene?? F.eks neontetra, foretrekker vann med Ph langt lavere enn 7, og Gh under 2.
Malawier trives best om Ph passerer 8, og Gh ligger på 12-13.
Altså kollisjon så det holder i generasjoner fremover. I tillegg vil garantert malawiene (RZ) kjeppjage både kileflekker, og neon. De vil stresse disse til døde, om de da ikke eter dem levende.

Dette oppsettet er dømt til å mislykkes, desverre. Min klare mening er; det er totalt meningsløst å kombinere disse artene.
Det var nok det jeg hadde mistanke om. Ph-verdien i springvannet mitt ligger på 8, hardhet ca. 8. Detta har gått bra med alle de fiskene jeg har fra før, også neontetra - og da burde det i hvert fall gå med malawi.

Jada jada, det er kanskje dumt å prøve. Saken er at jeg får fiskene litt brått og uventet - og jeg har ikke noe annet kar å putte de andre i. Derfor trodde jeg at det kanskje var verdt å gi det en sjanse. Men det er det altså ikke...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap