tips for å få yngel på platy?

jeg lurer på om det er ting som må tilrettelegges for at platy skal få yngel??? Har 2 hunner og 2 hanner men ingen ting skjer. Virker rart ettersom jeg har hørt de var bra lik guppy på dette området.
Du trenger ikke mer enn en hann... Hvor lenge har du hatt dem? Jeg har hatt mine platyer i ca tre måneder, og den ene hoen har ynglet 2 ganger. Den andre er diger, men har ikke ynglet ennå.
Jeg merker at yngelen blir spist med det samme dersom de går sammen med andre fisk. Dette er nok fordi yngelen har så klare gule/orange farger. De trenger nok enda mer vegetasjon å skjule seg i, enn det guppyyngel trenger...
Du får følge godt med, og se hva som skjer
har hatt de i overkant av 1 mnd. Har fødekar som jeg bruker når fisken får, tenkte jeg skulle putte platyen oppi et slikt ett, bare hunn hadde blitt gravid da
Du vil ikke se en sort flekk på de orange platyene. De blir bare utrolig tjukke. Omtrent like dyp i buken som de er lange i kroppen Iallefall blir mine det.
Sist gang det var platyfødsel i karet mitt, var det som om alle fiskene visste hva som var på gang. De lot ikke den fødende fisken være i fred, og spiste yngelen etterhvert som de kom ut. Flyttet henne derfor til et 15 liters kar, men det kom ikke flere yngel
Enten knep hun igjen, ellers var hun ferdig...Det hender at fødende fisk holder igjen yngelen hvis de blir flyttet under fødselen, eller hvis de blir puttet i fødekar som er for trange...
holder igjen? hva skjer med ynglene da? kommer de ikke ut til slutt, dør de?
Det er vel individuellt, de fleste fortsetter fødselen så snart de slapper av igjen... Har hørt om fisker som har dødd fulle i yngel, men tror ikke det er noe vanlig fenomen, og sikkert ikke på grunn av at de selv holder igjen... Men trygghet er en viktig faktor for at ting skal gå fint. Masse planter og skjulesteder er med på å gjøre det trygt, både for mor og barn
hm, ok! kanskje derfor jeg plages litt med guppyer og fødekar. Hver gang jeg putter noen oppi karret blir det ingenting som skjer, så jeg slipper de ut igjen etter noen dager, og slik holder jeg på i ny og ne. Burde heller prøve å ka det gå sin gang, men da mister man vell noen yngler og da, men som gode får man fisker som ikke blir stresset høres jo bedre ut da
Mange som har kommet til det samme her på forumet
Men har man tett med planter både i overflate og på bunn, så vil alltid noen overleve, iallefall når det gjelder yngel som har beskjedne farger... Det går jo også an å prøve å fange inn litt yngel og putte dem i eget kar, men det er ikke like lett alltid
igår fødte min guppy hun jeg greide å berge 4 stykker og regner med at når jeg kom hjem fra skolen at ygelen hadde vært utti akvariet 2-4 timer før jeg kom hjem.

men d var jo bare 4 så noen flere men de ble borte.

men sikker på at du hvertfall får noen.
Det kan ikke være noen sak å få yngel på platy. Jeg ønsket i utgangspunktet ingen yngel, for mitt 63 liters kar er fullt av fisk fra før. Men nå har jeg 5 platy-yngel, etter størrelsen ser det ut til å være fra 4 kull. I tillegg har jeg også fått en molly-yngel. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å få dem som du skjønner, men jeg har endel planter i karet og det er vel der de har vært for å overleve.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude Hell Larsen
Reklame for plussmedlemskap