Hva driver denne planten med?

I den siste har planten på bildet skytt ut denne lange stenglen med blad på toppen, "hvorfor" gjør den det? Denne stenglen er blitt så lang på to dager, utrolig veksthastighet på den.

Jeg har trodd planten er en Echinodorus ett eller anna, er den det? Den har ikke skytt opp slike avlegger stengler slik som jeg vet andre Echinodorus'er gjør...

Beklager den "dumme" overskriften kom ikke på noe bedre.
Vil vel ha luft, tenker jeg.
Ikke godt å si hva denne har planer om Det er jo ikke en vanlig stengel for å blomstre, så her tror jeg rett å slett at planten har bomma litt

Jeg foreslår lavere volum når du spiller "Love is in the air"
Karl Inge S
Jeg foreslår lavere volum når du spiller "Love is in the air" :-)

Tok meg et minutt før jeg skjønte den gitt.
Hehe ikke noe mer love is the air.. Tror jeg bare skal klippe av utskuddet, kan vel ikke skade.

Noen som vet hva planten heter?
Synes den ligner mer på denne, jeg...
Ser ut som en Rose på bladene, men det ser ut som det er noe annet plante greier rett til venstre for den? Hva er det for et rot
Ut fra de forslagene på plantesort ligner den mest på rose, de innerste, nyeste bladene kommer alltid opp rosa/røde. Den andre typen som er foreslått har jeg og den har rundere blader. Men den driver fortsatt med å sende opp lange utskudd, kanskje det er et rop om mer lys. men det får den ikke! Hehe vanskelig i hjørnekar med discus å ta hensyn til dette med lyset.

Her er ett nytt bilde, nå med rosa utskuddsblader...
Her et bilde av rotet til venstre, ett forsøk på mosevegg
Elin Pedersen
Noen som vet hva planten heter?

Jeg tippet Echinodorus ozelot med en gang jeg så den. Den finnes nemlig både i en grønn, og en rødspettete variant.
De fleste kjøper den rødspettete, for den er litt spennende. Men det er altså en helt grønn variant også. Og kanskje noe midt i mellom

Vanlig sverdplante, som E. rosè er en variant av, har lengre blader. Jeg har hatt mange av den, og den blir mye høyere og har mye mer "utdratte" lange blader enn den jeg ser på bildet, synes jeg.

Det er en avlegger den har satt i enden av den lange stilken. Ikke fjern den, la den vokse litt først. Så bøyer du stilken ned til grusen, legger en stein på stilken (ganske nær avleggeren) slik at den lille avleggeren får kontakt med bakken. Da slår den rot etter en stund. Da er det bare å klippe "navlestrengen" til moderplanten (når du ser at avleggeren har dannet egne røtter).

Det er en Echinodorus, så mye er sikkert, det ser det ut til å være almenn enighet om. Men jeg tipper altså E. "Ozelot"...
Men *host* planter er ikke min sterkeste side, altså
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap