- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Sand til Sterbai pansermalle (Corydoras sterbai)
Sand til Sterbai pansermalle (Corydoras sterbai)
Postet 21.02.07 kl 20:40
Endret: 25.01.08 kl 14:06
Postet 21.02.07 kl 20:44
Postet 21.02.07 kl 21:09
Postet 21.02.07 kl 21:51
Den grusen er ikke bar for coryer i det hele tatt, så det er godt du spør. Det betyr jo at du tenker selv, og vil at fiskene dine skal ha det best mulig. En tyve liter er veldig lite, men.... I følge Ian Fuller vil et par ( altså to stk coryer) trives fint i en tank med målene 25x20x20 noe som gir et kar på ti liter, og på det grunnlaget vil du jo ha plass nok. Da er det viktig med god filtrering, noen planter og en rot/sten de kan gjemme seg under. Jeg vil nok ikke anbefale deg å ha de i den 20-literen så alt for lenge allikevel. Det som er viktig er bunnsubstratet. Det hjelper ikke om deet er sand, dersom den er skarp. Den må være avrundet og fin. Biltemas nye blåsesand har vist seg å være mer avrundet enn de fleste akvarie posene med sand man finner i zoo-forretningene. Stakkars de som skal sandblåse med den, men heldige oss som er glad i coryer.
P.s den grusen du har i yngelkaret i profilen din(20 literen) er heller ikke bra for corydoras.
P.s den grusen du har i yngelkaret i profilen din(20 literen) er heller ikke bra for corydoras.
Postet 21.02.07 kl 23:28
Fiskeelsker!Er denne sanda for stor for denne fisken?
Det der er ikke sand. Det er grus
Og ja, jeg synes den er for grov til Corydoras. Altfor skarp og grov.
Jeg er nok ikke akkurat upartisk i Corydoras-saker , men jeg ville aldri holdt Corydoras på den type underlag. Jeg ville ikke brukt grus overhodet. Men ok, mange har f.eks. engelsk elvegrus. Den er veldig rund og fin, og da kan det til nød gå an. Da skader ikke fisken seg i det minste, og det er ikke ubehagelig for den å lete etter føde slik de instinktivt gjør - ved å rote rundt i underlaget med de følsomme bartene sine.
Men den du har så både skarp og vond ut, den så ut til å være knust.
Ikke et underlag jeg ville drømt om å holde Corydoras på, nei.
Postet 22.02.07 kl 00:43
Postet 22.02.07 kl 01:08
MC DarupFor meg handler det ikke bare om hva som kan skade bartene, men hvordan de oppfører seg i fin sand. Etter å ha sett mine grave seg ned til nesten over øynene i den fine sanda kunne jeg ikke drømt om å putte de i kar med annet underlag :) De er på sitt mest sjarmerende i fin sand!
Ja ikke sant? Blir ikke noe annet enn sand her heller (selvfølgelig).
Det finnes ikke noe bedre enn å ta med seg coryer hjem fra butikk/selger og la dem kjenne sand under magen for kanskje første gang. Først ligger de helt stille, så begynner de forsiktig å kjenne på sanden med bartene, før de kjører hele hodet under og freser avgårde! *s* Det er et artig syn, og det er så utrolig tydelig at de stor-koser seg. Visste dere at Coryer, ved hjelp av trakten inn i munnen, kan bedømme om ting er spiselige eller ei? De bruker bartene og den lille trakten som fører inn i munne til å vurdere om det de "smaker på" er verd å tygge, eller om det bør spyttes ut igjen, før de i det hele tatt har fått det inn i selve munnen. Kloke små fiskene!
Postet 22.02.07 kl 09:31
Postet 22.02.07 kl 10:12
Jeg kjøpte de for to uker siden. Men jeg visste ikke ikke da at de måtte ha sand. For i dyrebutikken hadde de grus, så jeg tenkte at sånn ville de ha det.
Men jeg vil at fiskene mine skal ha det bra, så jeg får kjøpe sånn sand å sette de i akvariet mitt på ca. 24 liter (tror det er 24 liter). De må sikkert bo der en stund, for jeg skal kanskje kjøpe et til som er 50 liter, eller mer. Men vet ikke om jeg får lov! :S
Men tror dere de vil trives i et så lite akvarie? Akvariet er ikke så høyt, det er mer langt, men det er vel bra?
Men jeg vil at fiskene mine skal ha det bra, så jeg får kjøpe sånn sand å sette de i akvariet mitt på ca. 24 liter (tror det er 24 liter). De må sikkert bo der en stund, for jeg skal kanskje kjøpe et til som er 50 liter, eller mer. Men vet ikke om jeg får lov! :S
Men tror dere de vil trives i et så lite akvarie? Akvariet er ikke så høyt, det er mer langt, men det er vel bra?
Postet 22.02.07 kl 14:19
Postet 22.02.07 kl 15:39
Postet 22.02.07 kl 17:42
Postet 22.02.07 kl 17:46
Postet 22.02.07 kl 18:50
Postet 22.02.07 kl 22:11
Endret: 22.02.07 kl 22:11
Postet 24.02.07 kl 14:33
Postet 24.02.07 kl 14:49
Postet 24.02.07 kl 14:55