Palett foreldre....for aggressive!

Har hatt mine palettyngelen uke nå, og foreldrene er meget flinke tilå passe på barna..... men noen ganger blir det bare for mye av det gode. De driver og jager kulefiskene mine...uten at de en gang er i nærheten av yngelflokken. De virker som om palettforeldrene "leter" etter noe de kan jage. Palettdama er verst....hun må absolutt jage kulefiskene frem og tilbake. Jeg vetat det ikke er palettforeldrene sine feil men noen ganger får jeg bare lyst til å [Burde ikke leses]. Det jeg lurer på er... har palettciklider skarpe tenner? Vil disse foreldrene "bli snillere" etter hvert som tiden går?
Nei. De er like ille helt til ynglene klarer seg selv, og ved neste kull blir de like ille. Jeg har hatt to par som faktisk har jaget og stresset så at de har dødd. Først hannen, så hunnen. Likt med begge parene.
Mine er mindre aggressive nå, i forhold til da barna kom til verden. De er fortsatt veldig aggressive, men ikke så hyperaggressive som de var. Men, normalt vil jeg si at paletter er like aggressive hele tiden mens de har barn. Jeg tror forskjellen hos meg, er at dette er førstegangsforeldre, og at det dermed også er utviklende for foreldrene selv.

Jeg har sagt det flere ganger- det er litt merkelig hvor populære paletter er når man tenker på hvor aggresive de er.

Jeg har mitt lekspar nr 2 nå, og de har hatt sitt første kull.
De virker ikke like aggresive som det gamle paret, men mye avhenger nok av innredning og størrelsen på akvariet.
Og selvsagt på hvor kjappe de andre fiskene er til å oppdage hvor de bør holde seg unna.

Begge mine par har vært i 240 literen, og de tar ca 1/3 av akvariet.
Er jeg ond hvis jeg fjerner mora? Syns det er hun som napper på kulefiskene mest... kulefiskene har fått en del merker . Tror dette ermitt eneste valg. Jeg skal ha hunnen tilbake i akvariet når kulefiskene er blitt sterke nok? Vil hun kjenne igjen mannen og ynglene? Trenger fort svar
Dersom du fjerner mora, slik at hannen får hale ansvaret alene er jeg ganske sikker på at han vil slite seg ut og dø i løpet av en liten uke.
Har aldrig kritisert her på forumet før, men fikk litt lyst til å si det jeg mener.
Dette er ikke ment spesielt verken til deg Bichirmon eller noen andre, mere generelt.

Det er mange typer fisk som går utmerket i sammen både når det gjelder gemytt og vannverdier.
Når det gjelder vannverdier er det i tillegg min mening at mange fisker kan trives langt på utsiden av de
verdiene de har i naturen.

Når er det også veldig mange fisker som ikke passer i sammen.
Som for eksempel i dette tilfelle Palett Ciclider.
Disse passer ikke sammen med andre fisk. De leker hele tiden og da er meget aggressive mot all annen fisk.
De plager fisk som er mye større en de selv og kan ta livet av de som er mindre eller like stor som de selv.

Det er bare et eksempel av mange. Det som forundrer meg er at så mange ignorerer dette.
Det er så mange som ikke tar konsekvensen av at når de er interessert i en spesiell fisk, kan dette gå på bekostning
av andre fisker i karret.

Jeg personlig dedikerer karrene mine til den fisken jeg vil ha.
Jeg har før hatt palletter i en tank, men da hadde jeg bare det.
Det går kansje an å ha enkelte typer nytte fisk/dyr hvis disse ikke blir plaget eller plager palletene
Videre drev jeg med Juvel Ciclider av forskjellig type. Samme der, arts tank.
Nå har jeg en Gjedde i en 300L og en og en kule fisk i de andre tankene.
Skal man ha spesielle fisk må man gi de det de krever.

Skal man ha fiske suppe må man holde seg unna fisker som krever noe spesielt eller er aggressive!

Dette er min egen mening og kjeft mottas med senket hode og øyer som ser i bakken eller kanskje heller i akvariet.
Har hatt Palettciklide ilag med dei fleste sorter fisk eg og det går ganske bra, men ikkje meir enn eit par i kvart akvarium sjølv om det er ganske stort!
Dei er ganske agresive når dei har egg/unger men har ikkje sett att dei angriper andre,bare jager dei. Mine andre ganske store fisker holder seg bare litt på avstand i denne perioden.
I perioder tar eg vekk lekshulen deira for å få litt fred i karet og det er ganske effektivt.
Synes du skal heve hodet jeg Thomas. Det er jo helt riktig det du skriver :0)
Det som er litt vanskelig er å la være å handel fisk etter "utseende" når man er fersk akvarist, det har jeg stor forståelse for, vi har vel alle vært der... Når man har drevet på en stund og går litt i dybden på hobbyen, ja da lærer man raskt hva man bør og ikke bør i forhold til fisk, vannverdier, sammensetninger osv. osv. man blir gjerne litt mer kresen også, og vet hva man vil ha, og lar oss ikke friste av fine farger og former lenger ;0)

Det er positivt med slike forum som Akvaforum, her kan man spørre, svare og lære, hele tiden.

Gry
Synes du skal heve hodet jeg Thomas. Det er jo helt riktig det du skriver :0) Det som er litt vanskelig er å la være å handel fisk etter "utseende" når man er fersk akvarist, det har jeg stor forståelse for, vi har vel alle vært der... Når man har drevet på en stund og går litt i dybden på hobbyen, ja da lærer man raskt hva man bør og ikke bør i forhold til fisk, vannverdier, sammensetninger osv. osv. man blir gjerne litt mer kresen også, og vet hva man vil ha, og lar oss ikke friste av fine farger og former lenger ;0) Det er positivt med slike forum som Akvaforum, her kan man spørre, svare og lære, hele tiden.


Absolutt det er meget lett å handle på impuls og jeg skal ikke påstå at jeg ikke har gjort dette.
Jeg har vel heller vært heldig som har intressert meg stort sett for fisker som er åpenbart spesielle slik at det har vært lettere for meg å se at de må gå i arts tanker.
Men jeg synes allikevel også mere erfarene brukere her på forumet og andre steder tar sjansen på å prøve mange rare fiske sammen setninger.
Dette kan i noen tilfeller gå bra, og det fører til at de råder andre til å prøve det samme. Hvorpå det kanskje går meget dårlig.

Det jeg etterlyser er litt mere klart skille mellom fisk til fiske suppe og fisk som ikke skal være i sammen.
Men klarer vi det hele tiden? nei da ikke jeg heller.
Fremdeles helt enig :0)
Kjempe fint at det ikke bare er meg, håper vi er enda flere.
Gry
Dersom du fjerner mora, slik at hannen får hale ansvaret alene er jeg ganske sikker på at han vil slite seg ut og dø i løpet av en liten uke.


Hun paletten min døde dagen etter yngelen var ute av hula, og han paletten passa på de små til helt til nå for en måned siden da han begynte å jage ynglene sine.(Putta han i et annet kar)

Så har du bare paletten og de kulefiskene trur jeg det skal gå bra, min gikk ihvertfall med 2 Ancistrus.(Han jaga den minste Ancistrusen helt til den fikk barter og var tøff nok til å ta igjen)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap