UV-STERILISATOR og Utvendigpumpe
Noen som erfaring med UV-STERILASATOR og utvendig pumpe. ? Jeg har vært plaget av masse " grums " ., og nå gadd jeg ikke prøve noe mere .. Kjøpte derfor en utvendig pumpe som tar 1200 liter i timen og en UV-STERILISATOR på 36w. De mente dette ville gjøre alt til det beste i butikken :P ( skjønnte jeg da , med prisen :P )
Jeg må fikse meg ett større kar snart, minst 400 liter
Noen erfaringer??
Jeg må fikse meg ett større kar snart, minst 400 liter
Noen erfaringer??
Postet 23.02.07 kl 00:35
Jeg har selv kikket litt rundt etter en slik, det må være ypperlig i akvarier der man f.eks. mistenker parasitter o.l. som i løpet av sin livssyklus er frittsvevende i vannet. Disse, pluss bakterier, blir elimenert når de passerer gjennom UV-bestrålingen. Samme med svevealger og infusorier, ja alt som svever fritt i vannmassene.
Bakterier i grusen og filteret skades ikke da de sitter permanent på plass og går ikke gjennom UV-strålene. (UV-sterilisatoren skal alltid monteres på slange som fører vannet UT av filteret, ikke på innsugsslangen!)
MEN... denne Uv-bestrålingen krever vanligvis at vannet passerer i et visst og mer dempet tempo... Det må ikke suse gjennom i høy fart, for da rekker ikke UV-strålene å bestråle de skadelige organismene. Du må derfor sjekke hva produsenten av din spesifikke UV-sterilisator skriver om dette, anbefalt vanngjennomstrømning angitt i liter pr time. Som oftest er dette mye lavere enn de fleste større utvendige filter presterer, for gjennom dem strømmer vannet for fort.
Jeg har tenkt å anskaffe meg en slik UV-sterilisator etterhvert, men vil da montere den på en ekstra utvendig pumpe av mye mindre modell. En som ikke leverer så mange liter timen altså. Da slipper jeg å strupe vannstrømmen i hovedfilteret, for det medfører jo da nedsatt kapasitet på det som skal sørge for hovedfiltreringen i akvariet.
Bakterier i grusen og filteret skades ikke da de sitter permanent på plass og går ikke gjennom UV-strålene. (UV-sterilisatoren skal alltid monteres på slange som fører vannet UT av filteret, ikke på innsugsslangen!)
MEN... denne Uv-bestrålingen krever vanligvis at vannet passerer i et visst og mer dempet tempo... Det må ikke suse gjennom i høy fart, for da rekker ikke UV-strålene å bestråle de skadelige organismene. Du må derfor sjekke hva produsenten av din spesifikke UV-sterilisator skriver om dette, anbefalt vanngjennomstrømning angitt i liter pr time. Som oftest er dette mye lavere enn de fleste større utvendige filter presterer, for gjennom dem strømmer vannet for fort.
Jeg har tenkt å anskaffe meg en slik UV-sterilisator etterhvert, men vil da montere den på en ekstra utvendig pumpe av mye mindre modell. En som ikke leverer så mange liter timen altså. Da slipper jeg å strupe vannstrømmen i hovedfilteret, for det medfører jo da nedsatt kapasitet på det som skal sørge for hovedfiltreringen i akvariet.
Postet 23.02.07 kl 01:43
Endret: 23.02.07 kl 01:43
UV-STERILISATOR og Utvendigpumpe
Ah, det har jeg ikke tenkt på en gang, men lite å gjøre med nå :P Men det raser jo gjennom med vann der hele tiden da... Ble litt imponert faktisk, da jeg " rota " nedi akvariet idag ble vannet så skittent at jeg ikke såg andre glass veggen eller inntakene tl pumpa.... Etter jeg hadde sått UV og den utvendige pumpa på så gikk det 10-15 min og vannet var så klart så klart... Å det skulle bli endre bedre til imorgen iflg butikken! Men må sjekke det med at det går for fort igjenom!!
Irriterer meg at jeg sitter på nattevakt og ikke får sett NÅ !hehe
Irriterer meg at jeg sitter på nattevakt og ikke får sett NÅ !hehe
Postet 23.02.07 kl 02:11
Siden et UV-filter, ikke gjør annet enn å ødelegge formeringsmulighetene til mikroorganismene, blir ikke vannet øyeblikkelig krystallklart. Det er det nok filteret som gjorde Greit nok "klumper" gjerne mikroorganismene seg en hel del etter belysninen, men ikke så mye at du opplever krystallklart vann etter 10-15 min
For at en skal ha den effekten mange etterspør med UV-filter, må dette være tilkoblet lenge nok til at det stort sett ikke finns levende organismer i de frie vannmassene. Hvor lang tid dette tar, er varierende.
For at en skal ha den effekten mange etterspør med UV-filter, må dette være tilkoblet lenge nok til at det stort sett ikke finns levende organismer i de frie vannmassene. Hvor lang tid dette tar, er varierende.
Postet 23.02.07 kl 10:50
Postet 02.03.07 kl 21:09