Hei,
Jeg har lagt merke til en økning i "uønskede småsnegler" i Discus karet mitt. Har håndplukket de fleste synlige, men vet at dette ikke er en god nok løsning på sikt.
Derfor lurer jeg på om noen Discus kjennere kan hjelpe meg (bruk av giftstoffer er ikke en løsning for meg):
1. Sneglefeller? Noen som har prøvd dette? Om det fungerer kan jeg leve med denne løsningen. JBL skal visst ha et kjent produkt.
2. Ønskeløsning: Introduksjon av sneglespiser (som da ikke må stresse Discusene mine) -hvilke type? Har lest litt om en pakistansk Botia Lohachata som kunne være interessant (men vet altfor lite om den) Noen som kjenner denne eller har et annet godt forslag? Ikke så veldig klar for å introdusere stressefisk (nattevandrer) eller fisk med krav om å være i grupper. Viktigst av alt er at det må være en sneglespiser som går godt med Discusene (har også rødmunnstetra stim, otocinclus affinis + 2 stk. gjedde ciclider i samme kar)
3. "Bunnryddere" -Problemet mitt er at jeg har "grus" og ikke sand i akvariet for enkel rensing slik at jeg lurer på om mange "bunnryddere" som kunne ta endel restavfall (mat) som da eliminerer sneglemat kan skade munnen sin (Har hørt det nevnt av kjennere). Finnes det kanskje en god art her som også går med ovenfornevnte krav?
Setter stor pris på all hjelp, og jeg håper pkt 2 ovenfor kan være veien å gå.. (Har lest om flere som har Discus med denne sneglespiseren)
Tusen takk i forkant for all hjelp!
M