Holde fisk over vann?

Hvorfor er det så populært å holde f. eks. maller over vann?
Har de lunger? Labyrint-organ?

Ville dere likt om noen holdt dere under vann mot deres vilje?

Bare her på denne siden (hvor jeg nå skriver), så er det ett bilde av noe jeg tror er en golden nugget, hvor johnny jensen holder den mellom pekefinger og tommel (det ser ut som om han klemmer den).

Ingen av mine fisker blir holdt over vannet i mer enn 2 sekunder. Selv ikke kampfisken, som tåler å være på "land" en liten periode.
Enkelte arter er vanlig å fotografere over vann, deriblandt en del maller. Om du ser i f.eks L-nummerboka, er det mange arter som er over vann.

Det meste vi gjør, er vel strengt tatt mot fiskenes vilje - hvem ville vel ikke heller foretrukket en elv, enn ett glasshus å bo i?

Jeg sytens ikke det er ett problem som er så stort at det trengs noen lang debatt om hvor rett\ feil det er å ta ett bilde av en fisk utenfor sitt eget miljø.

Fra ett sportsfiskestandpunkt, greier fisk seg relativt lenge over vann, før det er kritisk. På samme måte som at jeg greier meg både ett og to minutter under vann, uten tilførsel av O2
Tro det eller ei; selv fisker med gjeller kan faktisk ta opp litt oksygen fra lufta. Grunnen til at de "drukner" på land, er at gjellene tørker, og da slutter de å fungere. Hadde det ikke vært slik, hadde ikke fisk greid å leve så lenge etter at de kom ut av vannet (hvis du har vært på fisketur, skjønner du hva jeg mener. Flyndrer er ekstreme til å leve lenge ute av vannet).

Jeg tror grunnen til at man ofte tar bilder av maller over vann, er at de gjerne er lettere å ta bilder av der. De spenner ut finnene sine, og tøffer seg. Dessuten foretrekker mange maller å gjemme seg på dagtid, og det er ikke alltid like lett å få dem i en posisjon der man kan ta bilde av dem. For øvrig kan enkelte maller (f.eks. pleco) ta opp litt oksygen gjennom magesekken. Jeg tror ikke de skades fysisk av en liten tur over vann, men derimot kan det virke stressende på fisken, så det må man ha i bakhodet. Fiskene tåler bedre en tur over vann enn vi gjør en tur under vann. Men, selvsagt, det er under forutsetning av at man ikke skader skjellene (hos de fiskene som har skjell) osv. Våte hender er viktig i en sånn sammenheng.
De eneste fiskene jeg kjenner til som man definitivt ikke skal ha over vann, er kulefiskene. Men det kommer av faren for at de blåser seg opp, og gjør de det over vann (og trekker inn luft i stedet for vann), kan de være i skikkelig trøbbel.

Men, generelt er jeg litt enig med deg. Jeg ønsker ikke å stresse fiskene mine, så turer over vann, varer kun sekunder. Mulig at jeg en eller annen gang river fram fotoapparatet en gang som jeg likevel må ta en malle ut av vannet, men det tar heller ikke mange sekundene, faktisk (har ikke gjort det ennå).

Jeg holder ikke mine fisk over vann uten grunn. Når det gjelder fotografering foretrekker jeg å fotografere mens de står i karret. Bildene blir bedre og mer naturlig.

Når det gjelder mallene som jeg tok bilder av i natt så må man på en eller annen måte overføre de fra posen til karret og jeg har funnet ut at å ta de med hendene er lettere en å tømme posen opp i en håv.

Man kan jo tømme posen direkte i karret, men jeg har fått det for meg at dette vannet ikke er særlig gunstig å få inn i karret.
Jeg bruker også hendene til og sette maller inn i karet. Håv og maller liker jeg ikke de setter seg fast i nettet, hele seansen tar ca 15- 20 sekunder inkl fotografering. Bruker du håven og de setter seg fast tar det vesentlig lengre tid, noen setter seg bom fast i nettet.
Jeg bruker også hendene. Delvis fordi det kan være vanskelig å få mallene i hoven (med mindre du tømmer hele posen over i hoven), og delvis faren for at de setter seg fast. Jeg opplever faktisk at det blir mindre stress for fiskene på denne måten.
Geir Kristiansen
Man kan jo tømme posen direkte i karret, men jeg har fått det for meg at dette vannet ikke er særlig gunstig å få inn i karret.

Stemmer det. Har hørt et eller annet sted at man ikke skal gjøre det.
Blir jo litt OT dette, men shit au

Det er fra gammelt av "bestemt" at akvarievann fra butikk ikke skal i akvariet, på grunn av faren for smitte. Men det er nå engang slik, at det meste av smitte vil sitte på fisken, ikke i vannet. Det er dermed ikke krise om en plumper posevannet ut i karet.

Selv gjør jeg ikke dette, men det skyldes mest at med såpass lange runder med aklimatisering jeg praktiserer, så er det gjerne en god del usj & æsj på bunnen av posen. Jeg vet at dette utgår kanskje en % av det som er i karet, men får meg likevel ikke til å helle dette i karet ;p
Ja de fleste fisker holder seg ganske bra over vann en stund.

I saltvann så er det 2 arter jeg kommer på i farten som kan ligge i en tangklase over vann i lange tider,disse er tangsprell (ål) og tangkvabbe (steinbitlignende).

De fiskene er da ganske hardføre men takket være fuktigheten i tangen så klarer de å bruke oksygenet i luften.

Men må si at jeg liker best å se bilder av fisken i akvariet fremfor at noen tar bilder av de ute av vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap